کوچ بهاره عشایر خراسان جنوبی آغاز شد

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ امسال که کمی آسمان از قهرش با خراسان جنوبی کاست و شاهد نزول رحمت الهی بودیم عشایر خراسان جنوبی هم خرسند از این همه الطاف الهی بار سفر بستند و راهی کوچ بهاره شدند.

سال های قبل عشایر غیور خراسان جنوبی به واسطه استمرار ۲۲ ساله قهر طبیعت همیشه یک ماه یا بیشتر دیرتر کوچ بهاره را آغاز می کردند اما امسال که درهای رحمت الهی به روی این استان تشنه باز شد عشایر هم دیگر به موقع و از همین اواخر اسفند بار سفر به مناطق ییلاقی خراسان جنوبی و خارج از مرزهای استان را بسته اند.

آن طور که محمد ابراهیم ابراهیمی، سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: کوچ بهاره عشایر استان امسال با توجه به شرایط مطلوب بارندگی آغاز شده است.

وی افزود: ۶۵ تا ۷۰ درصد کوچ عشایر درون استانی و تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد آن برون استانی است.

وی گفت: همه ساله با هماهنگی انجام شده با دستگاه‌های اجرایی استان، منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر، دامپزشکی و نیروی انتظامی برنامه ریزی‌های لازم برای تسهیل در کوچ عشایر انجام می شود.

سرپرست اداره کل عشایر خراسان جنوبی ادامه داد: تانکرهای آبرسان در استان در مسیر کوچ، آب مورد نیاز عشایر را تامین می‌کنند.

ابراهیمی از عشایر کوچنده خواست: قبل از آغاز کوچ  به طور حتم واکسیناسیون و بیمه دام خود را انجام دهند تا برای خروج از منطقه مشکلی نداشته باشند.

به گفته وی کوچ خارج از استان عشایر خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و کرمان است.

جمعیت عشایری خراسان جنوبی ۱۵ هزار و ۷۵۶ خانوار است که ۱۳ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند و ۸۰ درصد آن ها نیز در مرزها مستقرند و نقش اساسی در امنیت استان ایفا می کنند.

خراسان جنوبی رتبه چهارم را از نظر جمعیت عشایری در کشور دارد.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + هشت =