پرنده اشتغال زا/ وقتی تولید در کارگاه کوچک پرورش بوقلمون اوج می گیرد

خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی؛  در این سال هایی که سازمان بسیج سازندگی همتش را بر ایجاد، توسعه و گسترش کارگاه های کوچک اقتصادی و خانگی گذاشته است عده ای بسیاری در عرصه های گوناگون اشتغال زایی در نقاط مختلف کشور موفق به راه اندازی کارگاه های تولیدی متناسب با اقلیم، فرهنگ و نیاز جامعه خویش شده اند.

 یکی از عرصه هایی که در خراسان جنوبی نیز خواهان بسیاری در نقاط مختلف روستایی این استان دارد کارگاه های کوچک پرورش بوقلمون است که عده ای بسیاری با استفاده از تسهیلاتی که بسیج سازندگی در اختیار آن ها قرار می دهد بعلاوه آورده ای که خودشان دارند اقدام به راه اندازی این کارگاه های کوچک تولیدی می کنند تا علاوه بر درآمدی که از این راه نصیب خودشان می شود سهم بسیار اندکی هم در خودکفایی و اشتغال زایی کشور و خراسان جنوبی کمتر توسعه یافته دارند.

 

یکی دیگر از سربازان جبهه اقتصاد مقاومتی کارآفرینی از دیار بشرویه است و با این که می داند ثبات بازار به همانند پرنده ای است که هر آن رنگ عوض می کند اما برای این سهمی هر چند اندک در دفاع از حملات اقتصادی دشمنان داشته باشد گام در راه پرورش بوقلمون گذاشته وزمینه اشتغال ۶ نفر را به طور دائم و هفت دیگر را به طور موقت فراهم آورده است.

حدود ۸ سال است که«عبدالله زاده»، گام در این راه نهاده چرا که به این کار علاقمند بوده تا با کارآفرینی زمینه اشتغال افراد بیکاری همانند خود را فراهم آورد.

این کارآفرین در کارگاه کوچک تولیدیش هزار قطعه بوقلمون در هر فصل جوجه ریزی و پرورش می دهد.

 

موانع پیش رو

اما آن چه سد و مانعی سه راهش به حساب می آید صدور مجوز برای کشتارگاه و ارسال آن به دیگر نقاط  و دیگر این که به دلیل نبود نقدینگی نمی توان خوراک ودان را از مبدا یعنی کارخانه ها تامین کرد و باید از حضور واسطه در این زمینه بهره برد.

وی که برای شروع کارش از تسهیلات بسیج سازندگی بهره برده است درآمد در این عرصه تولیدی را نیازمند صدور پروانه بهره برداری می داند چرا اگر این گونه باشد برای صدور و ارسال به کشتارگاه با مشکل مواجه نمی شود.

بازار تولیدی بوقلمون در زمستان داغ است به همین دلیل نمی توان جوجه یک روزه گیر آورد اما در تابستان تهیه و تامین جوجه هایی یک روز خیلی سخت نیست.

سوددهی بعد از چهار ماه

وی فعالیت دراین عرصه چون دوره جوجه ریزی و پرورش بوقلمون چهار ماهه است سود دهی آن را خوب می داند اما سدی که فعالیت در این پرورش بوقلمون را با مشکل مواجه کرده است به گفته او توقف صدور پروانه بهره برداری ست.

آینده کاری روشن

این کارآفرین  آینده کارش را اگر با دریافت تسهیلات با کارمزد پایین باشد خوب اعلام می کند چرا که اگر نقدینگی و گردش مالی باشد می توان این محصول تولیدی را به افغانستان و تاجیکستان صادر کرد.

هرچند اکنون نیزبازار فروش محصول تولیدی اش اصفهان، مشهد، تهران و… است اما اگر پروانه بهره برداری داشته باشد خودش می تواند برای کشتارگاه و… اقدام کند و دست واسطه ها از این صنعت تولیدی حذف شود.

به گفته وی جوانان زیادی به دنبال این گونه اشتغال ها هستند اما چون چندان آگاهی ندارند گام در این راه نمی گذارند و باید بدانند که یک ماه که از جوجه ریزی گذشت دیگر تلفات در پرورش بوقلمون به صفر می رسد.

اما آن چه به عنوان خاطره بدی در ذهن این کارآفرین مانده این است که برای صرفه جویی در هزینه اقدام به گاز کشی کارگاهش می کند اما به دلیل نیامدن به موقع پیمانکار ۲۰۰ میلیون تومان ضرر کرد چرا نه کارگاه تولیدیش گاز کشی و نه نتوانست سوخت دریافت کند.

سخن پایانی: هرچند موانع پیش رو برای انجام کارهای تولیدی بسیار است اما گاهی باید سختی ها را به جان خرید تا روزنه های روشن همه به نور و روشنایی در راه پیش رو مبدل شود.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 5 =