دورهمی هایی از جنس نور

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ این روزها به هر گوشه ای از شهر و روستای خراسان جنوبی سر بزنی به واسطه قرار داشتن در ماه نزول قرآن شاهد برگزاری دوره های قرآن به صورت خانگی یا دست جمعی هستی و در بعضی از نقاط از جمله قطب گردشگری مذهبی استان (آستان علی بن موسی الکاظم(ع) طبس) آیین ترتیل خوانی قرآن کریم با عنوان گلشن وحی همراه با تلاوت روزانه یک جز قرآن کریم توسط چهار نفر از قاریان برجسته استانی و کشوری در این آستان مقدس اجرا می شود.

همچنین تا قبل از شیوع بیماری کرونا در مرکز خراسان جنوبی و در برخی از بوستان های شهر از جمله پارک توحید آیین ترتیل خوانی قرآن کریم با حضور شهروندان بیرجندی برگزار می شد اما با شیوع این بیماری و چرخش ماه قمری رمضان به سمت زمستان و سرمای هوا دیگر این برنامه معنوی هم تعطیل شد.

اکنون که در هر گوشه و کنار از شهر و دیار دورهمی های از جنس نور در حال برگزاری است با یکی از این دوره های قرآنی همراه می شویم تا حظی شیرین از تلاوت قرآن در این روز و شب های مبارک نصیبمان شود.

 

دورهمی هایی از جنس نور

دروهمی هایی از جنس نور و عمیق به عمق بی انتهای کتاب وحی.

دورهمی هایی متبرک، ساده و بی ریا اما روحانی از جنس آیه آیه کلام وحی.

دورهمی هایی به واسطه ماه خدا، در خانه خدا  با حضور آنانی که ریشه در یک آب و خاک دارند.

دورهمی هایی که قدمت دارد به درازای عمر همه آن هایی که جزء حاضران همیشگی این دوره های قرآنی در ماه مبارک رمضان اند.

قبل از این که همه شهرنشین شوند این دوره قرآن در مسجد قدیمی و با صفای روستای بیدسک بخش قهستان درمیان هر ماه رمضان برگزار می شد اما اکنون که روستا خالی ست همه شهرنشین شده اند آن هم به واسطه ادامه تحصیل فرزندانشان یا هم کهولت سن پیشکسوتان، این دوره های قرآن در شهر بیرجند هر سال ماه رمضان برگزار می شود.

 

همان طور که همه دوره های قرآن بانی دارد اولین دوره قرآن ماه مبارک رمضان بیدسکی ها مقیم بیرجند هم سال ۷۳ در منزل مرحوم رضا اکبری برگزار شد و بعد از آن هر شب یکی از اهالی میزبانی کرد این دوره های قرآنی را تا به امروز و بعد هم ادامه خواهد یافت تا زمانی که نسل مردمان این آب و خاک پابرجاست.

در این دروهمی قرآن همه حاضرند از بزرگ و کوچک، از جوان و پیر، از زن و مرد، از کارمند و کارگر چون میزبان خداست و همه می آیند تا با خواندن خطی از قرآن یا گوش دادن آن بهره لازم را از این ماه متبرک خدا و کلام وحی ببرند.

همه سهمیند در برگزاری این دوره قرآنی چرا که همه می خواهند ثوابی از این مجلس و محفل نورانی داشته باشند و هر شب هم یکی بانی پذیرایی از مهمان ماه خدا را عهده دار است.

 

علاوه بر فیض بردن از فیوضات بی نظیر و ناب قرآنی خاصیت این دورهمی ها این است که دیدارها تازه می شود همه از حال و احوال یکدیگر با خبر می شوند.

دیگر مزیت برگزاری این دوره های قرآنی این است که نخبگان و حافظان قرآنی کوچک، جوان و نوجوان را می شود در این دورهمی ها شناسایی کرد و این دوره می شود مشوقی بود برای طی طریق پله های بالاتر قرآنی این نخبگان.

اما آن چه دراین دورهمی های قرآنی دردناک است این است که دیگر بزرگان بسیاری که این دوره ها را همراهی می کردند نیستند و می شود جای خالی آن هم را به وضوح احساس کرد ولی هم این که در این دورهمی ها از آن یاد می شود سبب خرسندی بازماندگان آنهاست.

 

جزء خوانی قرآن

لازم به یادآوری ست که جزء خوانی قرآن کریم که گاهی به آن «دوره قرآن» هم می‌گویند، به دو شیوه خانگی و یا عمومی برگزار می‌شود. در شیوه خانگی محفل خانوادگی است و اعضای فامیل گرد هم می‌آیند و به تلاوت قرآن می‌پردازند و در نوع عمومی، مردم از اقشار و گروه‌های مختلف، زن و مرد و پیر و جوان در اماکن مذهبی همچون مساجد، امامزادگان گرد هم آمده و به جزخوانی روزانه قران کریم می‌پردازند.

دوره‌های قرآن در عصر و یا شب برگزار می‌شود و در این دوره‌ها یک نفر به نام «مُلّا» حضور دارد که در روخوانی قرآن کریم تبحر دارد. در زمانی که کسی کلمه‌ای از قرآن را اشتباه بخواند فقط وی می‌تواند آن اشتباه را تصحیح کند.

در پایان ماه مبارک رمضان دوره قرآن هم تمام می‌شود و معمولا کسی که در این دوره سوره «الرحمن» یا «یس» به وی رسیده باشد مردم را با خرما یا شیرینی پذیرایی می‌کند و کسی که به او سوره «توحید» رسیده باشد روز عید فطر باید یک آش درست کند که به آن آش «قل هوالله» می‌گویند.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف

 

 


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =