دادخواهی بهره‌برداران طلای سرخ از تریبون مجلس جواب داد/ پرداخت ۴.۳ میلیارد تومان از مطالبات زعفران کاران خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ چند سالی است که محصولات خاص و مزیت دار خراسان جنوبی از جمله زعفران و زرشک در سبد خریدهای حمایتی دولت قرار گرفته است که این خرید های حمایتی اثری بسیار مثبت در روند قیمت ها در بازار و خرسندی بهره برداران داشته به طوری که دیگر زعفران کاران  و زرشک کاران خراسان جنوبی نگران افت قیمت محصولاتشان نیستند.

این اقدام دولت سبب شد تا سال گذشته بیش از یک تن زعفران از زعفران کاران خراسان جنوبی در قالب طرح حمایتی خریداری شود.

روش دیگر خرید زعفران هم به صورت توافقی است و دولت در این زمینه بودجه مصوبی ندارد بلکه فقط شرکت ها و اتحادیه های تعاون روستایی با کشاورزان توافق کرده و محصول آن ها را خرید و فروش می کنند.

پرداخت نشدن مطالبات زعفران کاران از تعاون روستایی سبب شد تا آن ها گلایه شان را با نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی درمیان بگذارند و حجت الاسلام مجید نصیرایی هم از تربیون مجلس برای آن ها دادخواهی کند.

همین تذکر نماینده مجلس شورای اسلامی سبب شد تا امروز سید حسن رضوی، رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اعلام کند که ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان دیگر از مطالبات زعفران کاران خراسان جنوبی امروز و فردا به حسابشان واریز می‌شود.

وی گفت: با  پرداخت این مقدار از مطالبات که با پیگیری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی محقق شد، نیمی از زعفرانکاران، که مقدار زعفران تحویلی شان کمتر از ۴ کیلوگرم بوده، تسویه حساب کامل می‌شوند.

وی مطالبات زعفران کاران را از تعاون روستایی ۴۱ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: تا پایان سال گذشته ۲۷ میلیارد تومان از این مطالبات یعنی معادل ۷۰ درصد آن، پرداخت شد.

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: در تلاشیم باقی مانده مطالبات زعفرانکاران که مربوط به کشاورزان با مقدار تحویلی بالای ۴ کیلوگرم زعفران است را به زودی پرداخت کنیم.

رضوی افزود:  امسال یک تن و ۵۰ کیلوگرم زعفران خشک، از ۳۰۰ کشاورز خراسان جنوبی خریداری شد.

خراسان جنوبی رتبه نخست کیفیت زعفران و رتبه دوم تولید این محصول در کشور را دارد و اکنون  ۳۲ هزار و ۲۸۲ بهره‌بردار زعفران در استان  فعالیت می‌کنند.

سطح زیر کشت زعفران نیز در خراسان جنوبی  ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار است که شهرستان قاینات با پنج هزار و ۸۸ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۲۲ تن و ۷۳۸ کیلوگرم زعفران، رتبه نخست تولید این محصول را دارد.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف



لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 8 =