«ماژان» خراسان جنوبی؛ شهری که در قامت یک روستا باقی ماند

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ ۲۰ آبان سال ۹۹ وزارت کشور مجوز ارتقا روستای ماژان را به شهر صادر کرد و اکنون بعد از گذشت بیش از دو سال چندان تغییر در سیمای این شهر تازه تاسیس شهرستان خوسف در زمینه مبلمان شهری و تجهیزات و امکانات شهری نمی توان دید.

 ساکنان این شهر آن هم با جاذبه های تاریخی بسیار که به دوران صفوی برمی گردد با مشکلات بسیاری دست و پنچه نرم می کنند گلایه شان از این است که ماژان شهری ست که در قامت یک روستا باقی مانده است.

چالش ها و کمبودها و گلایه ها ساکنان این شهر تازه تاسیس را با  محمد رضا عابدینی شهردارماژان درمیان گذاشتیم وی هم  در گفت وگو با خبرنگار فارس از خوسف اظهار داشت: برای ارتقاء یک روستا به شهر پس از موافقت اولیه وزارت کشور، طبق قانون و دستورالعمل ها پیش شرط‌هایی وجود دارد که پس از تأمین آن ها مجوز تأسیس شهر صادر می شود.

وی افزود: در خصوص شهر ماژان بدون تأمین و تهیه این پیش شرط ها و بر اساس اعلام مسئولان وقت با پیش بینی انتقال امکانات و دارائی های محمدشهر به ماژان، یک صورت جلسه صوری مبنی بر تأمین زیرساخت ها و پیش شرط ها تنظیم و به وزارت کشور ارسال و در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۹۹ مجوز تأسیس شهرداری ماژان صادر می شود.

شهردار ماژان تصریح کرد: این چنین ماژان در حالی که زیرساخت های یک روستا را هم ندارد شهر می شود، زیرساخت هایی که با تلاش های شبانه روزی در بیش از دو سال گذشته هنوز بخش اعظم آن تأمین نشده است.

ماژان، شهری بدون امکانات و تجهیزات

عابدینی یادآور شد: واقعیت این است که شهرداری ماژان یک شهرداری تازه تأسیس و بدون  امکانات و تجهیزات است و در ماژان دست تنها باید پاسخگوی نیازهای به حق شهروندان باشیم.

وی در زمینه مشکلات شهرک ماژان خاطر نشان کرد: این که چگونه به یک باره در آخرین روزهای روستا بودن و در آستانه شهر شدن ماژان تعداد زیادی از اراضی(قطعات مسکونی) بدون تنظیم قرارداد واگذاری به شهروندان تحویل و برای آنها پروانه ساختمانی صادر می شود را باید از مدیریت بنیاد مسکن پرسید!

وی گفت: اما واقعیت این است که پس از استقرار شهرداری ماژان و الزام مالکان به ارائه مدرکی دال بر مالکیت،  ابتدا بنیاد مسکن اقدام به صدور اجاره نامه کرد و در حال حاضر هم براساس قیمت های کارشناسی روز به مالکان واگذار می کند که هم موضوع قیمت و هم قرمز شدن فرم جیم افراد مورد اعتراض شهروندان است.

شهردار ماژان متذکر شد: به طور قطع شهرداری در این  زمینه هیچ گونه دخل و تصرفی ندارد و با اینکه بنیاد مسکن به عنوان مالک بخش اعظم شهر ماژان بیشترین سود را از شهر شدن آن برده اما در پاسخ به مکاتبات شهرداری در خصوص تأمین زیرساخت ها اعلام کرده که با توجه به شهر شدن ماژان دیگر نمی تواند هیچ هزینه ای در ماژان انجام دهد و تأمین همه زیرساخت ها بر عهده شهرداری و مالکان است. 

عابدینی ضمن گلایه از بنیاد مسکن خوسف اظهار کرد: بر اساس قانون در روستاها حداقل ۷۰درصد از عایدی حاصل از فروش زمین ها برای زیرساخت های همان روستا هزینه شده اما در حالی که هزینه زمین های واگذاری  سال ۹۹ در روستای ماژان امروز به نرخ شهری و قیمت روز از مردم دریافت می شود.

به گفته وی  ریالی از آن در ماژان هزینه نمی شود و این موضوع فشار مضاعفی را به شهرداری و شهروندان ماژان تحمیل می کند.

وی افزود: این درحالی است که دولت سیزدهم حتی در کلان شهرها هم زمین برای احداث مسکن ملی را به صورت رایگان واگذار می‌‌کند.

شهردار ماژان یادآورشد: از ابتدای راه اندازی شهرداری ماژان، مالکان متقاضی تأمین زیرساخت ها به ویژه آب، برق و گاز در شهرک بودند که با وجود مشکلات شدید مالی و نوپا بودن شهرداری، بلافاصله طرح آماده سازی شهرک و همچنین طرح اصلاح میادین و بولوار ورودی تهیه شد و شرکت های گاز و توزیع نیروی برق براساس طرح شهرداری نسبت به تأمین شبکه های برق و گاز شهرک اقدام کردند که لازم است از مدیریت شهرستان و استان صمیمانه تشکر کنم.

آب رسانی منوط به آماده سازی معابر

عابدینی خاطرنشان کرد: اما اداره آب و فاضلاب خوسف، اجرای شبکه آب را منوط به آماده سازی معابر کرد که با وجود همه مشکلات، در ابتدای بهمن ماه سال۱۴۰۰  همه معابر شهر تا حد زیراساس آماده سازی شد، در ادامه با پیگیری های انجام گرفته توسط مسئولان به ویژه فرماندار مقرر شد شهرداری در اجرای شبکه نیز همکاری کند.

 وی با اشاره به تفاهم نامه فی‌مابین شهرداری ماژان و شرکت آب و فاضلاب خوسف افزود: در خصوص میزان پیشرفت پروژه و اینکه چه زمانی متقاضیان می توانند از مزایای آن برخوردار شوند نمی توان زمانی را مشخص کرد.

شهردار ماژان گفت : از ۵ کیلومتر شبکه آب و فاضلاب ۲ کیلومتر آن درحالی اجرا شده است که بدون اتصالات زیر زمین دفن شده است وبه هر حال محدوده خدماتی فعلی شهر ماژان همان محدوده روستایی استکه در سال ۱۳۹۷ مصوب شده و به طبع دستگاه های خدمت رسان موظف به ارائه خدمات و برنامه ریزی برای اجرای شبکه های مختلف از همان سال بوده اند.

عابدینی ادامه داد: بدون تأمین آب نمی توان از شهروندان انتظار ساخت و ساز داشت آنچنان که با وجود تأکید دولت سیزدهم بر ساخت وساز مسکن و طرح نهضت ملی مسکن، در ساخت و سازهای انجام شده هم مردم با گالن ۲۰ لیتری و گاهی تانکر آب بنایی را در شهرک ماژان تأمین کرده اند که به طور قطع کهخانه های ساخته شده استحکام لازم را نداشته و در چندین مرحله دیوارهای حیاط ها در اثر باد و طوفان فرو ریخته است.

پایان پیام/۶۹۰۱۴



لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − چهار =