«بی حجابی» پیوست فرهنگی مدرنیته/ مطالبه اجرای قانون حجاب و شرایط تذکر لسانی

سمانه شاهبیکی، فعال و کارشناس فرهنگی خراسان جنوبی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهاردشت: برای عملی شدن قانون عفاف و حجاب در جامعه باید مردم خودشان از حاکمیت مطالبه اجرای این قانون و حساسیت‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی با بیان که حساسیت حاکمیت در مسئله حجاب بسیار مهم است، افزود: این که مردم همش به حاکمیت برای اجرای قانون حجاب و عفاف فشار بیاورند شاید خواسته ناقصی باشد.

به گفته وی حاکمیت باید نسبت به موضوع حجاب حساسیت داشته باشد و نباید سیاست‌هایی که منجر به بی حجابی می شود مصداق یک بام و دو هوا نباشد.

این فعال فرهنگی بی حجابی را پیوست فرهنگی مدرنیته دانست و ادامه داد: وقتی به دنبال زیست عفیفانه نباشیم سبک زندگی غربی نیز در جامعه رواج می یابد و بی حجابی هم پیامد آن می شود.

شاه بیکی با اشاره به این که اجرایی شدن فرهنگ زیست عفیفانه را باید جامعه از حاکمیت بخواهد افزود: در این زمینه نباید مطالبه کمی از حاکمیت داشت و باید خواست تا همه مظاهری که منجر به رواج بی‌حجابی می شود از جامعه رخت بربندد.

وی موضوع دیگر در این زمینه را تذکر لسانی عنوان و تصریح کرد: اغلب گروه‌های فرهنگی در برهه‌ای احساس کردند برای افرادی که حجاب و عفاف را رعایت نمی‌کنند باید کاری بکنند و شروع به تذکر لسانی کردند.

این فعال فرهنگی رواج بی حجابی را یک مسئله اجتماعی دانست و ادامه داد: مقبولیت اجتماعی موضوع به این معنی است که نباید تذکر لسانی داد و باز این به هیچ وجه به این معنی نیست که هرگز نباید تذکر لسانی داد بلکه به این معنی است که به فرموده رهبری نظام بگو و برو، یعنی تذکر بدهید و بروید.

شاه بیکی به رعایت خط قرمزها در موضوع تذکر لسانی اشاره کرد و گفت: این موضوع باید نه تنها در حال حاضر بلکه برای همیشه مدنظر باشد که خطوط قرمز در تذکرهای لسانی رعایت شود چرا که نباید این اقدام سبب نفرت آفرینی در جامعه شود و این نکته بسیار مهمی است.

به گفته وی در قرآن کریم هم وقتی که وجوب امر به معروف و نهی از منکر مطرح می شود به دوست بودن دو طرف یعنی امر کننده و نهی شونده اشاره شده است.

وی ادامه داد: یعنی زنان و مردان باید امر به معروف و نهی از منکر کنند اما مقدمات قبل از آن این است که ولایت یعنی دوستی، محبت و مودت بین آن دو در جامعه حاکم شود و زمانی که این اتفاق بیفتد امر به معروف و نهی از منکر نیز اثرگذار است.

کارشناس فرهنگی خراسان جنوبی با بیان این که بحث ولایت موضوع بسیار مهمی است چرا که همه ما زیر یک چتریم و نباید به یکدیگر برچسب بی دینی و ضد انقلابی بزنیم، افزود: اگر به این صورت نباشد همیشه یک طبقه امر کننده و یک طبقه امر شونده و نباید این طور باشد چرا که همه ما زیر یک چتریم و باید هویت ملی و دینیمان را تقویت کنیم.

به گفته وی هر اقدامی که سبب تضعیف هویت ملی مان شود مخالف فرمایش مقام معظم رهبری و مخالف روح امر به معروف و نهی از منکر است.

وی تصریح کرد: برای این که بتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم باید با مدارا، زبان خوش، ملاطفت و… وارد میدان شویم چرا که در عرصه جهاد تبیین نیز باید کمتر گفت و بیشتر عمل کرد.

وی ادامه داد: در موضوع حجاب و عفاف نیز همین طور است و باید مصادیقی که سبب هنجار شدن و ارزشمند شدن حجاب می شود و همچنین مطالبات فرهنگی مان را هم گسترش دهیم.

پایان پیام/ ۳۶۳۵/ف


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =