چرا از ۹ سالگی «حجاب» بر دخترانمان واجب می‌شود؟

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی، همگان می دانیم هر زمان که دختران به سن ۹ سالگی هجری قمری برسند رعایت حجاب، نماز و روزه و… بر آن‌ها واجب می‌شود یعنی همانند یک زن کامل باید آن چه شریعت برای آن ها تعیین کرده است را انجام دهند.

اما پرسش اینجاست که چرا از ۹ سالگی و تا کی باید حجاب کامل را رعایت کنند؟

این پرسش را مژگان خیراللهی، مشاور معاونت فرهنگی دانشگاه بیرجند در حوزه عفاف و حجاب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند این گونه پاسخ داد: رعایت حجاب و عفاف بر دختران مسلمان هر گاه به سن ۹ سالگی هجری قمری رسیدند واجب است و تا زمانی که امکان مادری دارند واجب است.

اما وقتی به کهن سالی می رسند و اشکال ندارد گیسوان سفید آن ها دیده می شود یک شرط هم اینجا دارد که این خانم مسن موهایش را رنگ و آرایش نکند.

نقش مادری و پرورش انسانی دیگر در وجودش

به گفته وی شارع مقدس می گوید: رعایت حجاب از ۹ سالگی شروع و تا پایان سن مادری ادامه دارد اما نکته اساسی این است از سن رسیدن به تکلیف دیگر بطنش، روحش، درونش و افکارش برای این که در این عالم نقش مادری داشته باشد آماده می شود تا انسانی دیگر را در وجود پرورش دهد.

وی تصریح کرد: وقتی دختری برای پرورش انسانی دیگر در وجودش آماده است آن زمان باید به طور حتم پوشش داشته باشد و این بایستگی نه اجبار است چرا که باید قلب، روح و جمسش  از وجود هر چیزی پاک بماند.

وی ادامه داد: چرا که این وجود پاک می خواهد یک موجود پاک و معصوم را در بطن خود پرورش دهد به همین دلیل است که خانم ها باید از ۹ سالگی و آقایان از ۱۵ سالگی نماز بخوانند.

حضور در پیشگاه حضرت حق

چرا باید از سن ۹ سالگی نماز بخواند و روزه بگیرد و… ؟

به گفته این مشاور معاون فرهنگی دانشگاه بیرجند چون دیگر قرار است در پیشگاه حضرت حق حاضر شود و این دختر شایسته در پرورش یک انسان نقش داشته باشد.

وی نقش پدران را در پرورش یک انسان کوتاه دانست و ادامه داد: پدر باید لقمه حلال به زندگی آورده تا زن این لقمه حلال را خورده و فرزندی که لقمه حلال خورده است را به دنیا آورد اما این مادر است که باید ۹ ماه وجودش بستری باشد برای رشد جنین و دو سال هم بچه را شیر دهد آن هم با رزق حلالی که پدر به خانه می آورد.

وی نقش مادری را دراین زمینه بسیار مهم عنوان و خاطرنشان کرد: خانم باید به این توجه داشته باشند که قرار است مادر شوند و مادرشدن خیلی پرسه و امر مهمی است.

جایگاه رفیع مادران

همچنین به همین واسطه جایگاه رفیعی هم دارند خدا در قرآن می فرماید بهشت زیرپای مادران است یعنی این جایگاه آن قدر قداست دارد و ارز شمندی خاصی برخودار است که گفته می شود دختر از ۹ سالگی به سن تکلیف می رسد.

وی ادامه داد: این که شارع مقدس می گوید، دختر از ۹ سالگی به سن تکلیف می رسد به این واسطه است که حریمش را آگاهانه و آن طور که شارع مقدس می گوید حفظ کند.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + هجده =