علت تلف شدن یک قلاده پلنگ در خراسان جنوبی چه بود؟

اسداله حاتمی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: پس از دریافت گزارشات مردمی مبنی بر مشاهده لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه،  محیط‌بانان با حضور در محل مورد نظر، در یکی از مناطق صعب العبور، لاشه یک قلاده پلنگ را مشاهده کردند.

وی افزود: با اطلاع از این موضوع و  به منظور بررسی صحت و سقم این گزارش، با همراهی معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل در محل مورد نظر حاضر  و کارهای کارشناسی، نمونه برداری و بیومتری و… روی لاشه انجام شد.

حاتمی ادامه داد: طبق بررسی های کارشناسی انجام شده روی لاشه، علت تلف شدن این گونه ارزشمند، کهولت سن  تشخیص داده شد.

محمدمودی، معاون محیط زیست طبیع و تنوع زیستی اداره حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: این پلنگ نر بارها از سال های گذشته توسط محیط بانان و یا دوربین های تله ای در این منطقه مشاهده شده است.

وی سن تقریبی این گونه ارزشمند را بالغ بر ۱۳ سال تخمین زد و بیان داشت: منطقه حفاظت شده شاسکوه بین شهرستان های قاین و زیرکوه واقع شده است.

وی منطقه حفاظت شده شاسکوه را یکی از زیستگاه های ارزشمند و با پتانسیل با لا برای زیست گونه پلنگ در استان عنوان کرد و گفت: به دلیل شرایط مساعد منطقه (آب، تغذیه، حفاظت و…) این گونه ارزشمند سال‌های طولانی در آن زیست کرده است و متاسفانه به دلیل کهولت سن تلف شد.

به گفته وی، نمونه‌گیری لازم از  این گونه برای نگهداری در بانک ژن انجام شده است.

پایان پیام/۳۶۳۵



لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =