تکیه امام خمینی(ره) بر قدرت عظیم زنان به عنوان یکی از قوای قدرتمند پیشبرد نهضت اسلامی

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ یکی از مباحث روز دنیا در این روزها بررسی اندیشه حضرت امام خمینی(ره) بر جایگاه زن، حجاب و آزادی‌های انسان است.

شکی نیست که معمار انقلاب اسلامی ایران الگویی جدید نظام اجتماعی اسلام  به حساب می‌آید که موضوع توسعه جایگاه زن را برای جمهوری اسلامی در اندیشه و عمل ترسیم کردند.

از جمله مسائلی که در جامعه اهمیت بسیار دارد، آشنایی با اندیشه ناب امام خمینی(ره) است. تردیدی نیست که مسئله جایگاه و نقش زنان در ابعاد مختلف جامعه، رابطه تنگاتنگی با جریانات فردی و اجتماعی همه ملت ها در طول تاریخ دارد. چون خداوند زن را در کنار مرد آفرید و در سایه هردو زندگی سر و سامان می‌یابد، بنابراین نیل به مراتب عالیه انسانی و تربیت نسلی سرافراز، وحدت و یگانگی هر دو را می‌طلبد.

خانواده بنیان جامعه است و جوامع عظیم انسانی از اجتماع این هسته‌های اولیه پدید می‌آید و شکل می‌گیرد. در اندیشه امام نیز زن دارای جایگاه والایی است و ایشان زنان را در کسب فضیلت‌ها و صفات نیکو، هم‌رتبه با مردان می‌دانند.

امام خمینی(ره) در مورد زن و اهمیت نقش او دیدگاه‌های جامعی بر اساس جهان بینی مکتب اسلام دارد. وی از معدود کسانی بود که به این جهان بینی کامل، دست یافته و معتقد بودند بانوان در اسلام عالی رتبه هستند.

جملات و عبارات زیادی در ارتباط با حجاب، تعلیم و تعلم، خودباوری و انسان سازی و جایگاه سیاسی و اجتماعی بانوان با بیانی ساده و معانی ژرف از ایشان بر جای مانده که همانند منشوری جاویدان است که اگر دستورالعمل زنان و دولت‌های اسلامی قرار گیرد، سبب سعادت و هدایت می‌شود.

 با اشاره به سخنان و فرمایشات امام بزرگوار به این سئوال پاسخ داده شود که چرا بنیانگذار  تلاش می‌کرد شخصیت و هویت زن مسلمان را به خوبی به همه بنمایاند و زنان را از مقام و مرتبه خودشان آگاه سازد.

آن طور که حجت الاسلام و المسلین «محسن مشرفی»، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: نگاه امام خمینی(ره) به جایگاه رفیع زن در جامعه از نگاه آرمانی اسلام ناب گرفته شده است و همان طور که مرد در نگاه اسلام یک شأن خلیفه الهی دارد بدون تفاوت این جایگاه را برای زن هم قائل است.

زنان یکی از قوای قدرتمند پیشبرد نهضت اسلامی

وی ادامه داد: یکی از قوای مطمئن و قدرتمندی که امام خمینی قدس سره در پیشبرد نهضت اسلامی خود بر آن تکیه کرد قدرت عظیم مادران و همسران و زنان در سطح جامعه بود که در حقیقت این عظمت را آنان که سابقه کار انقلابی دارند و امروز در عرصه‌های اجتماعی ایفای نقش می‌کنند به عیان دیدند.

به گفته وی اتفاقا تعابیری همچون «از دامن زن مرد به معراج می رود» که در بیانات امام راحل مورد تاکید قرار می‌گرفت ریشه در نگاه ژرف و راهبردی معمار انقلاب به نقش آفرینی زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه دارد.

همچنین در طول دوران ۴۵ ساله انقلاب شاهد فداکاری‌ها و اقداماتی از سوی بانوان جامعه بوده‌ایم که خیلی از این کارها از عهده مردان با توجه به شاکله شخصیتی مردان بر نمی‌آید.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی تصریح کرد: عواطف و احساسات سرشار مادرانه از او شخصیتی می‌سازد که فرزندان، بیشترین اثر پذیری را در خانواده از مادر دارند و این عنصر هم خودش را در تربیت آحاد فرزندان و انسان‌های کارآمد جامعه نشان می‌دهد و هم در رقم زدن پیروزی‌ها و فراهم کردن دستاوردهای میدانی توسط همان فرزندان.

حجت الاسلام مشرفی ادامه داد: اینجاست که در نگاه امام خمینی(ره) منشأ بسیاری از خیرات و برکات جامعه به نقش آفرینی فردی و اجتماعی بانوان بر می‌گردد.

نگاه سودجویانه و سخیف غرب در مورد زن

به گفته وی در مقابل این نگاه، برداشته‌ای سودجویانه و مزورانه و سخیف بیگانگان  و به خصوص  غرب و استکبار در مورد زن است که از زن فقط همان جاذبه‌های جنسی را فهمیده‌اند و زن را در حد یک کالا برای سوء استفاده تنزل داده‌اند.

وی با بیان این که غرب در این این دیدگاه  به دنبال دو سوء استفاده است که دومی آن خطرناک‌تر و نانجیبانه‌تر است، افزود: سوء استفاده اول آنان این است که زن در حد یک کالای مصرفی برای هوا و هوس افراد ناپاک و هوس‌ران باشد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به این که سوء استفاده دوم که بسیار خباثت آمیز است دور نگه داشتن زن از ایفای نقش مادری، تربیت فرزند، تحکیم بنیان خانواده و همین طور دور نگه داشتن زنان از ایفای نقش‌های ارزشمند و متعالی اجتماعی است، گفت: کاش به همین مقدار بسنده می‌کردند بیگانگان با آلوده کردن زنان و جوانان به فحشا و پلیدی‌ها و کشف حجاب و… به اسم آزادی در صدد سرگرم کردن جوانان نخبه و مردان جامعه به مسائل پست مادی و شهوانی هستند تا دیگر کسی از آحاد جوامع بشری به خصوص از ملت‌های بیدار و مسلمان فرصت فکر کردن به علم و دانش، اختراع و اکتشاف، فرصت روشنگری و پرداختن به جنایات گسترده و وسیع سردمداران زر و زور و تزویر در سطح بین المللی را پیدا نکند. 

تفاوت نگاه غرب و اسلام به زن

حجت الاسلام مشرفی تصریح کرد: ببینید که تفاوت نگاه و دیدگاه و راه غرب و اسلام از کجا تا به کجاست!!! یک عنصری به نام زن که می‌تواند این قدر مقدس و الهام بخش و  پیش برنده و متعالی باشد را غرب کثیف و جنایتکار و خبیث با فرهنگ شیطانی و غلبه رسانه‌ای خود به نقطه عکس آن که منشأ پستی، پلیدی و انحطاط خانواده و جامعه و زمینه ساز سوء استفاده شیطان صفتان و مستکبران است، تبدیل کرده است.

به گفته وی امامین انقلاب با الهام از مکتب حیات بخش اسلام و نگاه مهربانانه و راهبردی پیامبر اعظم(ص) به جایگاه زن، نه تنها زن را از شر دیدگاه‌های فاسد و هوس آلود نجات دادند بلکه زمینه را برای ایفای نقش‌های موثر اجتماعی زنان فراهم کردند و در واقع الگوی سوم زن مسلمان را برای بشریت به ارمغان آوردند.

وی خاطرنشان کرد: همین عنصر عامل افزایش دشمنی جبهه استکبار با نظام ولایت فقیه شد به همین سبب باید بدانیم که شعارهای هنجار شکنانه و اقدامات عناصر اجیر شده غربی‌ها از کجا سرچشمه می‌گیرد.

این کارشناس مذهبی و فرهنگی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: دختران خوب و نجیب ما خیلی باهوش‌تر و آگاه‌تر از آن هستند که فریب این موجودات درنده خو و وحشی را بخورند و در میدانی که دشمن برای به تباهی کشیدن آنان و جامعه و وطن پر از مهرشان فراهم کرده بازی کنند.

دشمن عصبانی از هوشیاری و بصیرت زنان

حجت الاسلام مشرفی ادامه داد: بله طبیعی است که دشمن از این هوشیاری و از این بصیرت و از این ایستادگی بانوان و دختران شجاع و نجیب مسلمان عصبانی باشد و در همین راستا بانوان فرهیخته، مومن، انقلابی و الهام بخش ایران عزیز را مورد هجمه قرار دهد.

چون دشمنان نقش کلیدی زن محجبه و کنشگر و فعال و مسلمان را به خوبی درک کردند و سیلی محکمی را از این قشر گسترده ملت بزرگ ایران دریافت کردند.

وی در پایان هم به این موضوع اشاره کرد: در پایان همان جمله معروف شهید بزرگوار آیت الله بهشتی را می‌گوییم که «به آمریکا بگویید از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر» و عرضه می داریم: «اماما! همت و تفکر و اندیشه بلند تو بود که به بانوان و دختران ما عزت بخشید و رهبرا! ایستادگی و هدایتگری و روشنگری شما بر این معیار بود که دشمنان ما را ناکام گذاشت».

همچنین به روح ملکوتی امام عزیزمان و شهدای راهشان درود می‌فرستیم و برای رهبر عزیز تر از جانمان آرزوی سلامتی و عزت داریم و تا اخرین قطره خونمان بر مسیر نورانی ولایت تا ظهور خورشید عالم آرای ولایت عظمای الهی حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه ثابت قدم می کنیم.

پایان پیام/۶۹۰۷۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − چهار =