پرسش و پاسخ‌ها در مورد جایگاه زن از دیدگاه امام خمینی(ره)

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی، پرسش هایی که در اذهان نسل جوان و انقلابی است را پرتال امام خمینی(ره) پاسخ می دهد یکی از مواردی که پرسش های متعددی کاربران این پرتال در مورد آن مطرح کرده اند به جایگاه زنان از دیدگاه بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران برمی گردد که پرسش ها و پاسخ ها به این شرح است:

نقش زن در خانواده از دیدگاه امام خمینی (س) چیست؟

امام خمینی(س) تربیت فرزند را شغلی می دانند که از همه شغل ها بالاتر است می فرمایند: اگر زنان یک فرزند خوب به جامعه تحویل دهند، بر ایشان بهتر است از همه عالم شرافت این عمل آنقدر بسیار است که من نمیتوانم بیان کنم.»

همچنین ایشان دامان زن را محل تربیت مردان و زنان بزرگ می داندد و زن را پشتوانه ملت معرفی می کنند.

حضرت امام(س) در مورد دخالت زنان در مسائل روز چه نظری دشتند؟

ایشان زنان را در حق رای دادن، همچون مردان بلکه مقدم بر آنان می دانستد و می فرمودند: «خانم هایی که تا کنون داخل در مسائل روز نبودند، داخل بشوند، زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد. خانم ها باید با حفظ عفت عمومی، کارهای اجتماعی و سیاسی انجام دهند.

آیا زنان از دیدگاه حضرت امام، در جامعه اسلامی از حق تحصیل و اشتغال برخوردارند؟

حضرت امام(س) زنان را در جامعه اسلامی آزاد می دانند و از رفتن آنها به دانشگاه و ادارات به هیچ وجه جلوگیری نمی شود، بلکه از تنها چیزی که جلوگیری می شود فساد اخلاقی است که زن و مرد نسبت به آن مساوی هستند و بر هر دو حرام است.

آزادی زن از دیدگاه امام خمینی(س) چگونه است؟

ایشان در مورد آزادی زنان چنین فرمودند: «اسلام هیچگاه مخالف آزادی زنان نبوده است، برعکس اسلام با مفهوم زن به عنوان شی مخالفت کرده است و شرافت و حثیت او را به وی بازگردانده است.

زن مساوی مرد است، زن مانند مرد آزاد است که سرنوشت و فعالیت های خود را انتخاب کند. غرق شدن زن در امور خلاف اخلاق، مانع آن است که ایشان آزاد باشند.

اما زن و جایگاه در کلام امام خمینی(ره) وقتی صفحیه امام راحل را ورق می زنی.

زن مظهر نحقق آمال بشر 

زن مظهر تحقق آمال بشر است. زن پرورش‏دِه زنان و مردان ارجمند است. از دامن زن مرد به معراج می ‏رود. دامن زن محل تربیت بزرگ زنان و بزرگ مردان است.

صحیفه امام، ج ۷، ص: ۳۴۱

زن و مقام والای انسانیت

ما می‏خواهیم زن به مقام والای انسانیت خودش باشد نه مَلعَبه باشد؛ نه ملعبه در دست مردها باشد، در دست اراذل باشد. زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد.

صحیفه امام، ج ۶، ص: ۳۰۰

اسلام ناجی زن ها

اسلام می‏خواهد که زن و مرد رشد داشته باشند. اسلام زنها را نجات داده است از آن چیزهایی که در جاهلیت بود. آنقدری که اسلام به زن خدمت کرده، خدا می‏داند به مرد خدمت نکرده؛ آنقدر که به زن خدمت کرده. شما نمی‏دانید که در جاهلیت زن چه بوده و در اسلام چه شده.

صحیفه امام، ج ۱۴، ص: ۳۵۶

مادران متعهد

مادران و پدران متعهد از رفت و آمدهای فرزندانشان سخت مراقبت نمایند و آنان را زیر نظر بگیرند تا خدای ناکرده صید منافقان امریکایی و منحرفان روسی نگردند، و وضع درسی آنان را دنبال کنند، چرا که نقش مادران و پدران در حفظ فرزندانشان در سنین دبستان و دبیرستان بسیار مهم و ارزشمند است.

باید توجه داشته باشند که فرزندانشان در سنینی هستند که با یک شعار گمراه‏کننده فریب می‏خورند و خدای ناکرده به راهی قدم می‏ گذارند که جلوگیری از آن از هیچ کس ساخته نیست.

مادران و پدران توجه داشته باشند که آنان از همه کس مؤثرتر برای نجات فرزندانشان از گرداب جهل و فساد می‏ باشند.

به همین جهت، دلسوزانه و متعهدانه با اساتید فرزندانشان در تماس باشند و آنان را در این مهم یاری دهند و ازآنان یاری گیرند. امیدوارم این نونهالان، استقلال فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی فردای ما را تأمین کنند، و ما را از شرّ ابرقدرت ها نجات دهند و پایه ‏گذاران جهان سوم راستین گردند.

صحیفه امام، ج ۲۴۳، ص: ۵

حجاب منافی آزادی نیست

حجاب به معنای متداول میان ما، که اسمش حجاب اسلامی است، با آزادی مخالفتی ندارد؛ اسلام با آنچه خلاف عفت است مخالفت دارد.

صحیفه امام، ج ۵، ص: ۵۴۱

اسلام مخالف آزادی زن نیست

در خصوص زنان، اسلام هیچ‏گاه مخالف آزادی آنان نبوده است، برعکس اسلام با مفهوم زن به عنوان شی‏ء مخالفت کرده است و شرافت و حیثیت او را به وی باز داده است. زن مساوی مرد است.

صحیفه امام، ج ۳، ص: ۳۶۹-۳۷۰

فاطمه زهرا(س) الگوی زن مسلمان

فاطمۀ زهرا (س) زنی که افتخار خاندان وحی [است] و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می‏ درخشد. زنی که فضایل او همطراز فضایل بی‏ نهایت پیغمبراکرم و خاندان عصمت و طهارت بود. زنی که هر کسی با هر بینش دربارۀ او گفتاری دارد و از عهدۀ ستایش او بر نیامده ـ که احادیثی که از خاندان وحی رسیده به اندازۀ فهم مستمعان بوده ـ و دریا را در کوزه‏ای نتوان گنجاند، و دیگران هر چه گفته‏ اند به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازۀ مرتبت او.  پس اولی آنکه از این وادی شگفت در گذریم.

صحیفه امام، ج ۱۲، ص: ۲۷۴

سرمشق زنان خاندان عصمت و طهارت

ما باید سرمشق از این خاندان بگیریم: بانوان ما از بانوانشان و مردان ما‏از مردانشان، بلکه همه از همۀ آنها. آنها زندگی خودشان را وقف‏کردند از برای طرفداری مظلومین و احیای سنت الهی. ما باید ‏تبعیت کنیم و زندگی خود را برای آنها قرار بدهیم. کسی که تاریخ ‏اسلام را می‏ داند، می‏ داند که این خاندان هر یکی‏شان مثل یک انسان کامل، بلکه بالاتر، یک انسان الهی ـ روحانی، برای ملت ها و مستضعفین قیام کردند در مقابل کسانی که می ‏خواستند مستضعفین را از بین ببرند.

صحیفه امام، ج ۶،ص: ۵۳۰

دامن مادر بزرگترین مدرسه

دامن مادر بزرگترین مدرسه‏ ای است که بچه در آنجا تربیت می ‏شود. آنچه که بچه از مادر می‏ شنود غیر از آن چیزی است که از معلم می ‏شنود. بچه از مادر بهتر می ‏شنود تا از معلم. در دامن مادر بهتر تربیت می ‏شود تا در جوار پدر؛ تا در جوار معلم. [این ]یک وظیفۀ انسانی است، یک وظیفۀ الهی است، یک امر شریف است؛ انسان درست کردن است

صحیفه امام، ج ۹، ص: ۲۹۴-۲۹۳

دامن مادر بهترین مکتب برای اولاد

بانوان محترم! مسئولید همه؛ مسئولیم همه. شما مسئول تربیت اولاد هستید؛ شما مسئولید که در دامنهای خودتان اولاد متقی بار بیاورید، تربیت کنید، به جامعه تحویل بدهید. همه مسئول هستیم که اولاد را تربیت کنیم؛ لکن در دامن شما بهتر تربیت می ‏شوند. دامن مادر بهترین مکتبی است از برای اولاد.

صحیفه امام، ج ۷، ص: ۵۰۴

آشنا کردن بچه ها با معنویات

برنامۀ طویل‏ال مدت ملت ما، برنامۀ دراز مدت ملت ما این است که‏ بچه‏ های خودشان را، این هایی که در تحت تربیت آنهاست، معلم های ما، مادرهای بچه‏ های ما، پدرهای بچه‏ های ما، معلم های بچه ‏های ما، استادهای بچه‏ های ما، نویسندگان برای بچه‏ های ما، گویندگان برای بچه‏ های ما، اینها معنویات را به این ملت بفهمانند  آشنا کنند آنها را با معنویات.

صحیفه امام، ج۷، ص:۴۶۴

حجاب دست مایه ای برای حفظ ارزش ها

البته باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن ارزش های شماست. هرچه را که خدا دستور فرموده است ب‏چه برای زن و چه برای مرد ـ برای این است که، آن ارزش های واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطۀ وسوسه های شیطانی یا دست های فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال می ‏شدند این ها، این ارزش ها زنده بشود.

صحیفه امام، ج ۱۹،ص:۱۸۵

حجاب و پوشش زن

در اسلام زن باید حجاب داشته باشد، ولی لازم نیست که چادر باشد. بلکه زن می ‏تواند هر لباسی را که حجابش را به وجود آورد اختیار کند.

صحیفه امام، ج ۵، ص: ۲۹۴

زنان همپای مردان در ساختن ایران

زنان شیردل و متعهد، همدوش مردان عزیز به ساختن ایران عزیز‏پرداخته؛ چنانکه به ساختن خود در‏علم و فرهنگ پرداخته ‏اند و شما شهر و روستایی را نمی‏ یابید جز آنکه در آنها جمعیت هایی فرهنگی و علمی از زن های متعهد و بانوان اسلامی ارجمند به وجود آمده است.

صحیفه امام، ج ۱۲، ص: ۲۷۵

امروز زنان در جمهوری اسلامی، همدوش مردان در تلاش سازندگی خود و کشور هستند.

صحیفه امام، ج ۱۲، ص: ۳۷۵

تفاوتی بین زن و مرد نیست

از نظر حقوق انسانی، تفاوتی بین زن و مرد نیست. زیرا که هر دو انسانند و زن حق دخالت در سرنوشت خویش را همچون مرد دارد. بله در بعضی از موارد تفاوت هایی بین زن و مرد وجود دارد که به حیثیت انسانی آنها ارتباط ندارد. مسائلی که منافات با حیثیت و شرافت زن ندارد آزاد است. سقط جنین از نظر اسلام حرام است.

صحیفه امام، ج ۴، ص: ۳۶۴

پایان پیام/۶۹۰۷۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 12 =