رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند: مصرف دخانیات در سنین کم گسترش یافته است

سید محمد موسوی میرزایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: سالانه بیش از چند میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف و بیش از چندین هزار میلیارد هزینه برای این کار داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه متوسط سن اعتیاد کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: براساس آمار در بین ۲۶ درصد مردان و ۴.۵ درصد بانوان مصرف سیگار وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین متوسط مصرف سیگار در کشور ۱۹.۴۴ درصد که در خراسان جنوبی ۱۰.۵۱ درصد است.

موسوی میرزایی ادامه داد: خراسان جنوبی از استان‌هایی بوده که مصرف سیگار پایین آمده است.

وی با اشاره به اینکه مصرف سیگار هر اندازه مضر است، افزود: این روند کاهش یافتن‌ها روند سختی می‌باشد و تا این آموزش به یک باور و تغییر رفتار تبدیل شود زمان بر است.

تمایل کودکان به مصرف سیگار زنگ خطری جدی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان این که در مصرف سیگار متأسفانه به سنینی رسیده‌ایم که احساس خطر کرده که بیشتر ناشی از نبود شناخت مضرات سیگار برای آن سن است، یادآور شد: کودکان تحت آموزش قرار نگرفته‌اند و تحت تأثیر عواملی از جمله عواطف و احساسات اقدام به کشیدن سیگار می‌کنند.

موسوی میرزایی ادامه داد: متاسفانه مصرف دخانیات در سنین کم افزایش یافته است؛ این زنگ خطری بسیار جدی است که همت بسیار بیشتری را از سمت حوزه‌ها و دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه مصرف دخانیات در سنین پایین یک موضوع اجتماعی است، بیان داشت: اگر چه اقدامات خوبی در این حوزه صورت پذیرفته اما کافی نبوده و در یک سری از موارد ضعیف عمل کرده‌ایم.

سیگار پایه‌ای برای تخریب تمام بافت‌های بدن

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: متأسفانه تبلیغات دشمن سبب شده تا جنبه‌های منفی مصرف دخانیات در برابر مثبت شمردن آن توسط آنچنان که باید نشان داده نشده است.

موسوی میرزایی با بیان اینکه سیگار پایه‌ای برای تخریب تمام بافت‌های بدن است، اضافه کرد: سیگار جزو سخت ترین اعتیادهایی بوده که انسان بتواند آن را ترک کند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مانند برخی دیگر از نهادها و سازمان‌ها به ارائه خدمات مشاوره ترک اعتیاد می‌پردازد، اضافه کرد: آنچه مهم بوده باید آگاهی جامعه را برای عدم استفاده از سیگار افزایش پیدا کند.

قوانین وجود دارد ولی جنبه اجرایی و بازدارندگی آن پررنگ نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اگر چه قوانین مختلفی برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر و دخانیات در کشور در حوزه بازدارندگی وجود دارد اما متأسفانه این‌ها بازدارنده نیستند.

موسوی میرزایی ادامه داد: قوانین وجود دارد ولی جنبه اجرایی آن پررنگ نبوده و وقتی به اجرا می رسد جنبه بازدارندگی آن پررنگ نیست بلکه پیشگیری از این معضل بزرگ همت جمعی را می طلبد.

وی بیان کرد: در کل آنچه باعث بازدارندگی  می‌شود علاوه بر قانون، شناخت و آگاهی مردم است.

لحظه‌ای تردید برای اجرای قوانین نخواهیم کرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: دو بال در زمینه کاهش آسیب مصرف دخانیات در جامعه اجرای قوانین و افزایش آگاهی مردم نسبت به مضررات آن بوده که باید با یکدیگر حرکت کنند.

موسوی میرزایی با اشاره به اینکه اقداماتی که دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص انجام می دهد در راستای سیاست‌های ابلاغی و دغدغه‌ای که نسبت به این امر وجود دارد است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی هم بحث آموزش و هم بحث درمان را در این زمینه دنبال می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر قوانین سختگیرانه‌ای وضع شود از اجرای آن لحظه‌ای تردید نمی‌کنیم، چون این موضوع را یک معضل بزرگ در جامعه می‌بینیم به ویژه در زمان کنونی که به سن کودکان سوق پیدا کرده است.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + نوزده =