خراسان‌جنوبی، استان شاخص کشور در زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، خراسان‌جنوبی به‌عنوان سومین استان پهناور کشور با دارا بودن اقلیم گرم و خشک و در برخی از مناطق با وجود بیابان‌ها زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی متنوعی بوده که گاهی در نوع خود در سطح کشور و حتی دنیا بی‌نظیر هستند.

اسدالله حاتمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند در رابطه با محیط زیست استان اظهار داشت: در خراسان‌جنوبی هفت منطقه محیط زیست حفاظت شده وجود دارد.

وی با اشاره به وجود سه پناهگاه حیات وحش، شش منطقه شکار ممنوع مصوب شده و چهار منطقه شکار ممنوع مرزی در خراسان جنوبی گفت: این مناطق توسط ماموران و نیروهای اجرایی سگان حفاظت محیط‌زیست استان مدیریت و محافظت می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌جنوبی ادامه داد: در مجموع در حال حاضر ۶۵ محیط‌بان و مامور اجرایی با اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همکاری می‌کنند.

حاتمی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی به لحاظ تنوع زیستی و جانوری در کشور از شاخص و شاکله مهمی برخوردار است، یادآور شد: پناهگاه حیات وحش طبس در‌واقع بزرگترین پناهگاه حیات وحش کشور بوده که از تنوع جانوری بی‌نظیری بهره‌مند است.

وی با اشاره به گونه‌های شاخص جانوری در استان گفت: قوچ و میش، کل و بز، یوزپلنگ، پلنگ، کاراکال، گربه شنی، گربه جنگلی از جمله این‌گونه‌های جانوری هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌جنوبی بیان کرد: در استان ۲۲۸ گونه پرنده شناسایی شده است.

حاتمی ادامه داد: همچنین محیط‌زیست خراسان‌جنوبی زیستگاه ۵۰ گونه پستاندار، ۵۰ گونه خزنده و ۳۰ گونه دو زیست شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی زیستگاه بیش از هزار گونه گیاهی است، اضافه کرد: این آمار نشان می‌دهد خراسان‌جنوبی از نظر تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری در سطح کشور شاخص است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌جنوبی بیان داشت: یکی از گونه‌های پرنده خاص که در خراسان‌جنوبی زندگی می‌کند هوبره است که مورد علاقه شیوخ عرب بوده و متاسفانه توسط شکارچیان بسیار در خطر شکار قرار دارد.

حاتمی گفت: زاغ بور یکی دیگر از پرندگان خاص منطقه خراسان‌جنوبی بوده که در دنیا بی‌نظیر است و مختص ایران و منطقه خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: هر چند زیستگاه زاغ بور همه مناطق خراسان جنوبی ست اما این‌گونه جانوری بیشتر در منطقه نهبندان، طبس و خوسف دیده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه برای نگهداری و حفظ محیط‌زیست برنامه‌های آموزشی مختلفی ارائه می‌شود، یادآور شد: طرح پرچم‌داری یکی از طرح‌های آموزشی بوده که ویژه نیروهای نظامی که در مرز خدمت می‌کنند اجرا می‌شود که در این کارگاه آموزشی بیشتر به اهمیت حیات وحش به‌ویژه هوبره تاکید شده است.

حاتمی خاطرنشان کرد: اجرای طرح خانه‌های محیط‌زیست و طرح خیران محیط‌زیست از دیگر اقدامات اداره کل حفاظت محیط‌زیست در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه و گرایش یافتن مردم برای حمایت و نگهداری از محیط‌زیست بوده است.

پایان پیام/۶۹۰۲۷


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =