۳۰ کیلومتر راه تجاری برون مرزی خراسان جنوبی آماده آسفالت

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ ۴۸۰ کیلومتر مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان فرصت مغتنمی برای خروج کالا، خدمات و مسافر از این استان به کشور همسایه و بالعکس به‌حساب می‌آید اما برای این که خراسان جنوبی بتواند از فرصت مرز استفاده لازم را ببرد چون کشور همسایه از توان اقتصادی بالایی برای به‌سازی، آسفالت و ارتقای مسیرهای مواصلاتی بین خراسان جنوبی و این کشور برخوردار نبود مجبور شد خود پا پیش بگذارد.

در شرایط فعلی یکی از محورهای اصلی و حیاتی بین دو کشور معبر ماهیرود است که تنها گذر رسمی و مورد پذیرش افغانستان هم محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر به‌منظور کمک بیشتر برای رونق آن، تامین زیرساخت‌های این مکان اقتصادی در دستور کار است که یکی از این موارد فراهم کردن راه دسترسی مناسب در دو کشور برای تردد آسان وسایل نقلیه است.

در این مسیر که حدود ۱۱۷ کیلومتر آن خارج از مرزهای استان است براساس توافقات انجام شده ۶۴ کیلومتر توسط اداره کل راه‌و‌شهرسازی خراسان جنوبی به‌سازی و آسفالت شده و ۳۰ کیلو متر دیگر هم عملیات ساخت آن تکمیل شده و آماده آسفالت است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

این موضوع را هم نباید از نظر دور داشت که تجار افغانستانی هم تمایل بیشتری برای مراودات تجاری در این پایانه یعنی ماهیرود دارند زیرا هم ترانزیت در این مرز آسان‌تر و هم مرزی امن است و دیگر این که فرهنگ آن‌ها نیز به ایران نزدیک‌تر است.

بر همین اساس برای آسفالت و به‌سازی ۵۴ کیلومتر باقی مانده آن طرف مرز هم ایران پا پیش گذاشت و از آذر ماه سال ۹۵ با پیمانکار قرارداد منعقد کرد.

۳۰ کیلومتر از محور فراه – ابونصر آماده آسفالت

اما آن طور که میر محمد مودی، سرپرست مدیرکل راه‌و‌شهرسازی خراسان جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: ۶۴ کیلومتر از ۱۱۷ کیلومتر جاده برون‌مرزی فراه- ابونصر طی سال‌های گذشته عملیات به‌سازی، احداث و آسفالت آن انجام شده است و از ۵۳ کیلومتر باقی مانده نیز ۳۰ کیلومتر آن عملیات به‌سازی و ساخت آن به‌پایان رسیده و آماده آسفالت است.

وی با بیان این که از ۲۳ کیلومتر باقی مانده نیز عملیات خاک ریزی ۶۰ درصد آن انجام شده است، افزود: سه کیلومتر از ۳۰ کیلومتر آماده آسفالت نیز یک لایه آن آسفالت شده است.

وی با اشاره به حضور و استقرار پیمانکار کارخانه آسفالت و سنگ‌شکن در محل اجرای این پروژه برون‌مرزی تصریح کرد: پیشرفت کل این پروژه زیرساختی خارج از مرزهای خراسان جنوبی ۸۴ درصد است.

سرپرست اداره کل راه‌و‌شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: امسال ۳۰ کیلومتر آماده آسفالت این جاده برون‌مرزی تجاری به بهره‌برداری می‌رسد.

مودی اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه عمرانی زیرساختی برون‌مرزی خراسان جنوبی را ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مقرر شده به‌زودی مبلغ یک میلیون یورو معادل ۵۰ میلیارد تومان برای تسریع در عملیات آسفالت جاده فراه به‌حساب راه شهرسازی خراسان جنوبی واریز تا کار زودتر پیگیری شود.

پایان پیام/۶۹۰۷۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =