گزینه ای جدید برای تامین آب مناطق مرزی خراسان جنوبی

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی امروز در نشست شورای حفاظت منابع آب و سند سازگاری با کم‌آبی استان اظهارداشت: در چارچوب مصوبات سفر دوم رئیس جمهور، ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های تغذیه مصنوعی و رفع تنش آبی در  استان تصویب شد.

وی افزود: از این میزان اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های تغذیه مصنوعی و ۵۰۰ میلیارد تومان هم برای رفع تنش آبی اختصاص یافت.

وی گفت: در سفر اول و دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی مصوبات خوبی برای اجرای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان داشتیم.

به گفته وی؛ تأمین آب بیشترین حجم اعتبارات در دور دوم سفر رئیس جمهور را به خود اختصاص داده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی به افتتاح تصفیه‌خانه شهر بیرجند در سفر دوم رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: ۲۰۰ لیتر بر ثانیه پساب تصفیه‌ خانه بیرجند است که این آب می‌تواند جایگزین منابع آبی برای مصرف در بخش صنعت شود.

به گفته عباس زاده تفاهم‌نامه استفاده از پساب مدول اول تصفیه‌ خانه فاضلاب شهر قاین برای تأمین آب پایدار مجتمع فولاد قاینات نیز با اعتبار اولیه هزار میلیارد تومان سال گذشته به امضا رسید و همزمان عملیات اجرایی این طرح در شهرستان قاینات آغاز شد.

وی با بیان این که تأمین آب پایدار استان از خلیج فارس و دریای عمان در حال انجام است افزود: سهم خراسان جنوبی از هر کدام از این دریاها ۶۰ میلیون متر مکعب است و خط دوم انتقال آب خلیج فارس نیز برای تأمین آب استان در حال اجراست.

وی با اشاره به این که ثبات مدیریتی ما در سطح کشور به حکمرانی حوزه آب بستگی دارد ادامه داد: خراسان جنوبی بیش از ۲ دهه متوالی است که با خشکسالی مواجه بوده و این خشکسالی‌ها به شدت منابع آب زیرزمینی را تحت تأثیر قرار داده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: باید اقدامات مختلف را در دستور کار قرار دهیم تا جلوی فرسایشی شدن بیشتر منابع آب زیر زمینی در استان کویری خراسان جنوبی را بگیریم.

عباس زاده با اشاره به اجرای سند سازگاری با کم‌آبی از سال ۱۳۹۹ در استان گفت: از ابتدای اجرای این سند به اهداف آن دست نیافته‌ ایم و از برنامه سالانه ۳۷ درصد عقب هستیم که باید در راستای رسیدن به اهداف سند و بهبود وضعیت منابع موجود اقداماتی ویژه را در دستور کار قرار دهیم.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط بحرانی استان، برگزاری مستمر جلسات شورای حفاظت از منابع آب برای ما از اهمیت اساسی برخوردار است و باید با اقدامات مختلف از جمله اجرای کامل سند سازگاری با کم‌آبی، ناترازی و نامتعادلی در منابع آب زیرزمینی استان را به تعادل برسانیم.

به گفته وی باید تعدیل پروانه‌های کشاورزی در تمام استان به صورت یکسان و عادلانه انجام شود تا به اهداف سند سازگاری با کم‌آبی دست یابیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: ۱۰ میلیون متر مکعب تأمین آبی خارج استان و بین حوضه‌ای از منطقه خراسان و یزد نیز در حال پیگیری است و شرکت آب منطقه‌ای استان باید نسبت به مطالعه کارشناسی منابع آب نقاط مرزی اقدام کند.

پایان پیام/۶۹۰۷۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − نه =