اولویت های اقتصادی مبتنی بر سند اقتصادی هر شهرستان خراسان جنوبی باشد

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی امروز در جلسه شورای استان با  تأکید بر این که اولویت های اقتصادی باید بر اساس سند اقتصادی هر شهرستان باشد اظهارداشت: در شورای هر شهرستان کار گروه اقتصادی باید تشکیل شود و با حضور فرماندار و دیگر مسئولان سند اقتصادی هر شهرستان تهیه شود تا در شورای اقتصادی استان برای اجرا مصوب شود.

به گفته وی به دلیل اینکه ضعف های ساختاری در استان داریم، چیزهای را که مسئولان استان های دیگر ۲۰ سال قبل پیگیری می کردند، در شرایط فعلی برای رفع مشکلات زیر ساختی باید آنها را ما اکنون  دنبال کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده، اظهار داشت : اتصال شبکه گاز خراسان جنوبی از طریق دشتک زابل یکی از این اقدامات است که نتیجه آن را در سال های آینده خواهیم دید.

معاون استاندار خراسان جنوبی عنوان داشت: از آن جایی که اجرای فاز اول پنل های خورشیدی اشتغالزایی کمی دارد، از تسهیلات ارزان قیمت اشتغالزایی نمی توانیم برای آن اختصاص دهیم.

اشرفی با ذکر این نکته که برای اجرای یک نیروگاه دو مگاواتی حداقل ۴۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اظهار کرد: برق تولیدی آن وارد شبکه برق کشوری می شود و در تأمین برق استان تأثیری ندارد.

به گفته وی نیروگاه برق قاین ۶۰۰ مگاوات برق تولید می کند و مصرف برق خراسان جنوبی ۳۰۰ مگاوات است و با این وجود در استان از نظر زیرساخت های توزیع برق مشکل داریم.

وی با تأکید بر این که سندی در خصوص فرآوری محصولات استراتژیک کشاورزی استان نداریم  و با آزمون و خطا در این زمینه کار می کنیم، گفت: کسی که حبه عناب را در استان تولید کرده به دلیل نداشتن پروانه استاندارد، با مجوز تولید موقت کار می کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان این که شاخص های استاندارد محصولات استراتژیک خراسان جنوبی باید تدوین شود افزود: استاندارد عناب در حال نهایی شدن و استانداردهای زرشک و زعفران هم در حال تهیه است.

اشرفی درباره عمل کردن واحد های تولیدی به مسئولیت های اجتماعی خود خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی را موظف کرده ایم با مکاتبه با واحدهای تولیدی خراسان جنوبی، خواستار ارائه گزارش در زمینه عمل به مسئولیت های اجتماعی آنها شود و در این خصوص کوتاه نخواهیم آمد.

وی با یادآوری این که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ حساب بانکی معادن و صنایع به استان منتقل شده، گفت: این واحدها حساب های خود را به خراسان جنوبی منتقل کرده اند، اما شعب بانک های استان برای پرداخت تسهیلات زیاد، اختیاری ندارند و این در حالی است که این واحدها در تهران تسهیلات زیادی را دریافت می کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی درخصوص وضعیت تولید مرغ در استان گفت: با وجود اینکه مصرف روزانه خراسان جنوبی ۳۰ تن مرغ است،  روزانه ۸۰ تن مرغ در استان تولید می شود که هر چند به لحاظ قانونی از بردن مرغ اضافی به استان های دیگر می توانیم جلوگیری کنیم اما به دلیل نبود صنایع فرآوری آن به شرط توزیع ۵۰ درصد مرغ تولیدی در استان، اجازه عرضه بقیه مرغ تولیدی خراسان جنوبی را در سیستان و بلوچستان صادر کرده ایم.

احداث ۸ سردخانه در استان

به گفته وی احداث حدود هشت سردخانه در استان در دست اقدام است که هر یک از آنها نیاز به ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد.

اشرفی با اشاره به این که برای ایجاد بارگاه زرشک اقدامات خوبی انجام شده، گفت: از محل تسهیلات تبصره ۱۶ مقرر شده تسهیلاتی برای این منظور پرداخت شود.

وی از بانک های اقتصاد مبین، رسالت و پاسارگارد به عنوان بانک های خصوصی یاد کرد که تاکنون از استان و بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات تمکین نکرده اند که کار آنها به مراجع قضایی رسیده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان این که عملکرد دستگاهی بانک های دولتی خوب بوده، خاطر نشان کرد: تسهیلات تکلیفی شامل وام ازدواج، فرزند آوری و تسهیلات تبصره ۱۶ است که تا ۹۰ درصد آن در استان پرداخت شده است.

اشرفی با ذکر این نکته که تفاوتی بین آرد روستاها و شهرها جز این که آرد روستاها سبوس بیشتری دارد، وجود ندارد، گفت: برای اینکه حق مردم ضایع نشود،اختیار کم کردن سهمیه آرد نانوایی های متخلف یا جریمه کردن آن ها را به فرمانداری ها داده ایم.

فعال تر شدن تعاونی مرزنشینان استان

وی با بیان این که تعاونی مرزنشینان استان باید فعال تر شود تأکید کرد: کارخانه قند قهستان به جای تولید قند، کار فرآوری شکر قهوه ای به شکر سفید را انجام می دهد و پیگیریم تا سهمیه شکر قهوه ای برای این کارخانه بگیریم.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه زیر ساخت های شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف و محوطه سازی آن در حال فراهم شدن است، گفت: شهرستان ها باید بر اساس برش شهرستانی، در تصمیم سازی ها ایفای نقش کنند.

به گفته وی انجمن های صنفی حق نرخ گذاری ندارند و در صورت انجام این کار، تعزیرات با آن ها برخورد می کند.

اشرفی تأکید کرد: بر اساس قول رئیس جمهور در سفر دوم به استان، آخر سال گذشته به سه هزار و ۱۳۲ نفر از افرادی که در روستاهای مرزی در شعاع دو کیلومتر بودند، عواید ناشی از فروش سوخت پرداخت شد.

وی همچنین قول پیگیری موضوعات اقتصادی و عمرانی مطرح شده در این جلسه مانند استمهال تسهیلات دامدار کارت، افزایش قیمت بتن در نهبندان ، تفاوت هزینه های نظام مهندسی نسبت به استان های دیگر و پرداخت تسهیلات برای ایجاد میدان عرضه دام در قاین  را داد.

پایان پیام/


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =