الزام دستگاه‌های اجرایی بر کاهش ۳۰ درصدی مصرف انرژی در خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ ادارات سهم بسزایی در مصرف انرژی داشته و دارند به همین واسطه از نیمه‌دوم خرداد‌ماه بر اساس مصوبه هیئت دولت ساعت کاری ادارات از ساعت ۶ صبح تا ۱۳ بعد از ظهر با هدف کاهش مصرف انرژی تعیین شد.

بدون شک اجرای این مصوبه بدون همکاری مردم با صرفه‌جویی در مصرف برق به تنهایی کارساز نخواهد بود.

امید است با اجرای این طرح و مدیریت صحیح مصرف انرژی بتوانیم روزهای سخت تابستان را پشت سر بگذاریم.

آن طور که ناصر ناصری، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی در خصوص اجرای این طرح در استان در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی که قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۳۱ مرداد ماه ۱۳۸۶ است مجلس شورای اسلامی ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ این قانون را نقض کرد و از این تاریخ به بعد تغییر رسمی ساعت کشور وجود ندارد، بنابراین مجلس شورای اسلامی که این مصوبه را به تایید شورای نگهبان رسیده به دولت اجازه داد به منظور مصرف بهینه برق ساعات کاری ادارات را بر اساس ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری تغییر بدهد.

موظفی ساعات کاری کارکنان دولت

به گفته وی بر اساس این قانون کارکنان موظف هستند ۴۴ ساعت را طی ۶ روز کاری در طول هفته فعالیت داشته باشند، لذا بر این اساس تغییر شروع کار دستگاه‌های اجرایی را دولت در مصوبه‌ای که ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ داشت از ساعت ۶ صبح تا ۱۳ بعد از ظهر به طور رسمی ابلاغ کرد.

 همچنین بر این اساس همه دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها، موسسات عمومی و دانشگاه‌ها موظف هستند که این مصوبه را اجرایی کنند و با توجه به تغییر اقلیمی فصل گرما روزهای گرم و سختی در تابستان پیشرو است بنابراین از تاریخ ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ماه به مدت سه ماه ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی بر اساس مصوبه دولت تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: به دستگاه‌های اجرایی تاکید شده بر اساس مصوبه هیئت وزیران حداقل دمای محیط کار باید ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد و به طور حتم یک ساعت قبل از پایان ساعات کاری دستگاه‌های اجرایی باید سیستم های سرمایشی خود را به جز شهرستان‌های گرم همچون طبس و نهبندان در خراسان جنوبی خاموش کنند، هر‌چند به فرمانداران این شهرستان‌ها نیز تاکید شده در حد امکان این موارد را رعایت کنند.

نظارت بر مصرف بهینه برق توسط مدیران

معاون توسعه مدیریت  و منابع استانداری خراسان جنوبی با بیان این که  با توجه به اعلام شرکت توزیع برق ساعت ۱۰ تا ۱۵ که مربوط به ساعت اداری بود جزو ساعات اوج مصرف برق است افزود: بنابراین به‌دستگاه‌های اجرایی اعلام‌شده که به طور حتم مدیران نظارت کافی را برای به حداقل رساندن مصرف در ساعات اوج مصرف داشته باشند.

ناصری تصریح کرد: بدون شک مردم نیز در بحث مصرف انرژی دخیل هستند و می‌توانند برای کاهش دغدغه در روزهای گرم تابستان با صرفه‌جویی مناسب موثر واقع شوند.

به گفته وی در راستای نظارت بر چگونگی اجرای این طرح در دستگاه‌های اجرایی به طور حتم نظارت بر این موضوع که از سوی هیئت دولت و وزیر کشور به طور کامل به استان‌ها واگذار شده انجام می‌گیرد تا برای مردم مشکلی ایجاد نشود.

وی در مورد دغدغه‌های دستگاه‌های اجرایی در زمینه بالا رفتن هزینه‌های آن ها با توجه به خاموش و روشن کردن سیستم‌های سرمایشی و افزایش استهلاک آن‌ها نیز گفت: به طور قطع مشکلاتی در این خصوص وجود خواهد داشت اما باید همکاری لازم برای پشت سر گذاشتن این دوره انجام گیرد.

افزایش مصرف برق ادارات خراسان جنوبی

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به آنچه شرکت توزیع برق استان اعلام کرده مصرف برق ادارات استان در روزهای اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۲ درصد افزایش داشته و انتظار می‌رود که دستگاه‌های اجرایی همکاری بهتری در خصوص کاهش مصرف انرژی داشته باشند.

به گفته ناصری دستگاه‌های اجرایی موظف هستند مصرف انرژی را حداقل ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دهند.

وی تصریح کرد: ادارات باید سیستم‌های روشنایی محیط‌های اداری را در شب به حداقل برسانند و این امر تا حدی که برای سیستم‌های امنیتی مشکلی ایجاد نکند باید به حداقل برسد.

وی گفت: برای رفاه حال مردم و کارکنان با توجه به تغییر ساعات ادارات با شهرداری‌ها هماهنگی لازم صورت گرفته تا مطابق با این تغییر ساعت فعالیت ناوگان حمل‌و‌نقل شهری نیز تغییر یابد.

پایان پیام/۶۹۰۲۷


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + یک =