تشکیل کمیته تخصصی علمی مقابله با گرد و غبار در خراسان جنوبی

محمدعلی آخوندی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی  امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند در رابطه با وضعیت استان با تشدید گرد و خاک اظهار داشت: همانطور که مکرر توسط سازمان هواشناسی، دستگاه‌های تخصصی و مدیریت بحران استان به عنوان رئیس کارگروه گرد و غبار بیان شد پدیده تشدید گرد و خاک در استان رخ داده است.

وی تصریح کرد: واقع شدن استان در منطقه خشک و بیابانی و همچنین شرایط کم بارانی خشک شدن تالاب‌ها در افزایش گرد و خاک تاثیرگذار است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: علاوه بر این موارد منشا گرد و غبار خارجی نیز در وجود این پدیده در استان بسیار تاثیرگذار بود.

آخوندی با بیان این که وجود ۳۲ کانون گرد و خاک در استان می طلبد تا به این موضوع بیشتر توجه شود افزود: با وجود  اقدامات بسیاری که توسط دستگاه‌های تخصصی به ویژه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری انجام شده ولی باز هم وسعت پدیده گرد و خاک در استان نیاز به پیگیری جدی‌تری دارد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به این که گرد و غبار یک مخاطره طبیعی است گفت: با توجه به این که در تابستان به طور معمول با این پدیده در استان روبه‌رو بوده‌ایم و بادهای ۱۲۰ روزه سیستان را داشته‌ایم باید به این پدیده توجه شود در همین راستا برنامه ریزی های خاصی صورت گرفته است.

آخوندی ادامه داد: به تازگی ریاست کارگروه گرد و غبار استان به مدیریت بحران واگذار شده تا تخصصی‌تر و فعالانه‌تر با این پدیده برخورد شود.

وی اضافه کرد: به واسطه پیگیری این مبحث کمیته تخصصی علمی و فنی متشکل از دانشگاه علوم پزشکی، سازمان هواشناسی، محیط زیست و مدیریت بحران در استان تشکیل شده تا شرایط را بررسی و اطلاعات لازم را برای تصویب در کارگروه استانی و تصمیم گیری برای شرایط کنونی استان ارائه دهد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیان داشت: اعتباری به عنوان سهم و اعتبار در حوزه گرد و غبار برای استان وجود ندارد اما مطابق با سایر پدیده‌ها و مخاطرات برآورد خسارت بعد از یک هفته تا ۱۰ روز توسط دستگاه‌های شهرستانی انجام و به دستگاه استانی اعلام و سپس جمع‌بندی موارد برای امضا به اداره کل مدیریت بحران می‌رسد و سپس موارد به سازمان مدیریت بحران کشور فرستاده تا جمع‌بندی ملی برای پیگیری اعتبارات انجام گیرد.

آخوندی ادامه داد: این اعتبارات در دو مقوله شامل بحث تسهیلات برای مباحث کشاورزی و همچنین جبران خسارت‌های زیرساختی تخصیص می‌یابد.

وی افزود: اعتبارات برای خسارت در قالب اعتبارات تملکی بوده و در حال حاضر اعتبارات بودجه امسال برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی و سرمازدگی سال گذشته ابلاغ شده که می‌تواند کمکی به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه مقابله با پدیده گرد و غبار در استان باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی با اشاره به این که خراسان‌جنوبی دومین استان غبارخیز کشور است، بیان داشت: در راستای پیگیری موضوع مقابله با گرد و خاک در استان و این که این موضوع به صورت جدی در سزح ملی مورد پیگیری قرار داده شود هماهنگ شده تا دبیر کارگروه ملی گرد و غبار کشور به استان سفر کنند و گزارشات لازم از وضعیت استان به وی اعلام و بیان شود که گرد و غباری که در شرق کشور و خراسان جنوبی وجود دارد مضرات آن بیشتر از گرد و غباری بوده که در غرب کشور است.

آخوندی یادآور شد: هشدارهایی به تازگی از طریق اپراتور همراه اول به مردم استان داده شده تا بتوانیم از این ظرفیت برای اطلاع رسانی استفاده شود.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − هفت =