راویان پیشرفت| راه‌سازی در دل باتلاق‌های کویری + تصویر

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ هاجر فرخ نژاد، اینجا نقطه‌ای استثنایی در راه‌سازی، اینجا در قلب کویر و احداث شریانی در دل باتلاق و شوره زارهای کویری، اینجا دشت یک دست سفید نه شوره زاری یک دست سفید که باید از وسط آن شریانی عبور کند که درست وسط باتلاق قرار دارد. همین استثنا سبب شده تا پروژه با یک و سال تاخیر اجرایی شود. 

روش های خاصی نیاز است تا در میان باتلاق های کویری جاده ساخت و به همین سبب شاید در ابتدا هموار بودن مسیر این موضوع را به ذهن متبادر سازد که چرا این قدر زمان برای اجرای شریانی آن هم در دشتی هموار و مسطح و بدون هیچ گونه ناهمواری و ارتفاعاتی.

راهسازی میان باتلاق ها

اما وقتی در میدان راهسازی و درست در نقطه هدف قرار می گیری به طور کل ورق برمی گردد و واقف می شوی به این که چقدر سخت است راهسازی آن هم میان باتلاق ها و شوره زارهای کویر چرا که خاصیت این آب ها سبب می شود تا ابنیه ای که در زیرسازی ها مورد استفاده قرار گرفته خورده شود و مجبور باشی از روش های خاصی برای مقابله با این موضوع استفاده کنی و گاه احداث چند کیلومتر به اندازه همه مسیر زمان بر شود.

روز از نیمه گذشته اما  قرار گرفتن زیر شلاق های بی رحم آفتاب پاییزی کویر یا بهتر بگوییم بهاری این روزهای طبس کمی آزار دهنده است و مجبوری گاهی دست را سایه چشمانت سازی تا نور مستقیم آفتاب تو را اذیت نکند.

به نقطه هدف یعنی باند دوم محور طبس – یزد که روایان پیشرفت می رسند از دور مسیر هموار به نظر می رسد و خودروهای راهسازی نیز در حال اجرای کارند.  پلی آهنین هم از دور نمایان است که مهندسان راهسازی بر روی آن مشغول به کارند.

سفیدی یک دست شوره زارهای دو سوی راه نیز با چشمک های گاه و بی گاهشان کمی حواست را پر کرده و ذهنت به سوی این همه وسعت  بی انتهای کویر برهوت می‌کشانند.

دلت می خواهد کمی بر روی این شوره زارها قد بزنی تا به یادگار بماند این قدم ها و این حضور روایان پیشرفت در این سو  و آن سوی محور طبس- یزد. گاهی اگر نور بی امان خورشید اجازه دهد دوست داری همزمان آسمان یک رنگ آبی و  تابلوی یک رنگ سفیدی که نمک بر روی این کویر پاشیده را همزمان با هم بنگری و غرق در وسعت زمین و آسمان کویر شوی.

راویان پیشرفت در محور طبس – یزد

بالاخره راویان پیشرفت به نقطه هدف می رسند محور طبس – یزد.

ابتدا علی اکبر رحیمی، معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس کمی اطلاعاتش را با اطلاعاتی که از مدیر پروژه می گیرد به روز می کند و می گوید: قرار داد محور طبس – یزد سال ۹۸ منعقد شد اما آن چه سبب شد تا این پروژه یک و سال به تاخیز مواجه شود این بود که ۱۲ کیلومتر از این محور در باتلاق یا شوره زار قرار دارد.

همین قرار داشتن در باتلاق نیاز به مهندسی خاصی دارد به این صورت که باید مساحت زیادی در زیر زمین بتن ریزی شده و بعد نیم متر سنگ های درشت ریخته شود یا به اصطلاح اورسایز شده و لایه روی آن نیز با آهک تثبیت شود.

دیگر این که پل ها مسیر نیز به صورت باکسی کار شده یعنی درجا ریخته شود و علت آن هم این است چون منطقه باتلاقی ست در زمین فرو نرود.

فرماندار ویژه طبس مبلغ اولیه پروژه را ۸۵ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهارداشت: همین کار کردن در باتلاق سبب شد تا یک سال و نیم به مدت اجرای پروژه اضافه  و هزینه هایی بیشتری نیز پیمانکار به واسطه افزایش نرخ خدمات و مصالح متحمل شود.

به  گفته رحیمی اکنون ۱۳ کیلومتر این مسیر آسفالت شده یعنی بلک بیس آن انجام و لایه نازکی از آسفالت روی آن کشیده شده است.

وی از طرف پیمانکار اعلام کرد که اگر مطالباتش پرداخت و اعتبار آن تامین شود تا دهه فجر این قطعه به بهره برداری برسد.

۳۰ میلیارد تومان مطالبه پیمانکار

وی شرط اتمام این قطعه محور کلیدی طبس را پرداخت ۳۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکار اعلام کرد و ادامه داد: قول هایی مدیرکل راه و شهرسازی برای تامین اعتبار و پرداخت مطالبات پیمانکار داده  و پیگیری هایی نیز در مرکز برای این موضوع انجام شده است.

فرماندار ویژه طبس طول پروژه را ۲۵ کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد:  طول محور طبس – یزد در حوزه این شهرستان ۱۴۵ کیلومتر است که ۲۵ کیلومتر اکنون در حال احداث است و ۱۱ کیلو متر نیز در گذشته زیر بار ترافیک رفته است.

رحیمی اضافه کرد: ۱۷ کیلومتر از این ۲۵ کیلومتر به مبلغ ۳۲۷ میلیارد تومان به مناقصه رفته که به احتمال زیاد پیمانکار قیمتی بیش از این تعیین کند.

مقام عالی دولت در شهرستان به مناقصه رفتن ۱۷ کیلومتر در هریک از محورهای طبس – دیهوک و طبس اصفهان در ماه گذشته خبرداد و گفت: ماده ۲۳ محور طبس – دیهوک نیز با پیگیری های نماینده مردم در مجلس دریافت شد.

۲۰۰ کیلومتر باند دوم طبس

رحیمی با بیان این که طبس ۲۰۰ کیلومتر باند دوم دارد افزود: نیاز شهرستان به ایجاد باند های دوم خیلی زیاد است و بیشترین باند دومی که در طبس زیر بار ترافیک رفته است مربوط به محور راور – بیرجند است چرا که جزو کریدور شمال – جنوب به حساب می آید.

فرماندار ویژه طبس یکی از سیاست های دولت را ایجاد باند دوم بین مراکز  شهرستان ها و مرکز استان دانست و اضافه کرد: تا قبل از دولت سیزدهم اغلب پروژه های راهسازی طبس به دلیل مطالبه پیمانکاران تا حدودی خوابیده بود اما با پرداخت حدود ۱۱۵ میلیارد تومان مطالبه آن ها در این دولت دوبانده سازی نیز در این شهرستان با سرعت در حال انجام است.

به گفته وی پروژه احداث دوبانده سازی سه راهی راهداران به بیرجند نیز مراحل نهاییش را طی می کند.

فعال بودن همه پروژه های دوبانده سازی

فرماندار ویژه طبس به فعال بودن همه پروژه های باند های دوم این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: دوبانده سازی قطعات محورهای طبس – دیهوک، طبس – یزد و طبس – اصفهان هم شروع شده است.

به گفته رحیمی اغلب پروژه های راهسازی در دولت سیزدهم با اعتباری بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان شروع شده است و یکی از اهداف مدنظر این است که ۵۰ کیلومتر از ورودی شهر طبس و دیهوک دوبانده شود.

طبس، مقصد سفر ۵ استان

وی به این موضوع نیز اشاره کرد که تمام مقاصد سفر ۵ استان کشور به خراسان رضوی و بلعکس از خراسان رضوی به این استان ها وقتی که به طبس می رسند زمان خستگی و خواب آلودگی رانندگان است به همین دلیل شاهد حوادث بسیاری ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان در مسیرهای طبس هستیم.

به گفته وی وقتی راننده از بردسکن در خراسان رضوی که حرکت می کند تا از طبس خارج شود و به کرمان برسد باید ۵۰۰ کیلومتر راه با بپیماید که ۳۰۰ کیلومتر آن در طبس است به طور حتم خسته و خواب آلوده می شود و همین خستگی تصادفات را در پی دارد.

در همین محور واژگونی خودرو منجر به مرگ راننده شده است و یا شاهد حوادثی چون برخورد اتوبوس مسافربری با ۳۶ فوتی با کامیون سنگ بوده ایم به همین دلیل دوبانده سازی در این شهرستان اهمیت ویژه ای دارد تا حداقل از تصادفات رخ به رخ جلوگیری به عمل آید.

امید که پروژه های دوبانده سازی طبس با همین قوت ادامه یابد و هیچ گرفتار باتلاق نشود.

پایان پیام/


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 8 =