تدابیر مقابله‌ای با تصادفات در بولوارحادثه ساز مرکز خراسان‌جنوبی

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ سمیه محمدی، علل وقوع تصادفات متفاوت است اما آن چه در صدر این علل قرار دارد عوامل انسانی و وضعیت راه ها و محورهای مواصلاتی ست.

خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است که همین امر سبب شده تا از شریان های مواصلاتی طولانی نیز  برخوردار باشد و این موضوع تأثیر بسزایی در افزایش تصادفات دارد.

اما تصادفات تنها مربوط به جاده های برون شهری استان نمی شود بلکه متأسفانه در بیرجند به عنوان مرکز خراسان جنوبی شاهد حوادث دلخراش ناشی از وقوع تصادف در بولوارها و مسیرهای درون شهری پرتردد هستیم.

پرسشی که به ذهن متبادر می شود آیا در وقوع تصادفات فقط عوامل انسانی مقصرند یا باید مسوولان و متولیان امر هم در این زمینه با برنامه ریزی به مقابله با این موضوع برخیزند؟

یکی از بولوارهای پر خطر در بیرجند که طی چند روز گذشته منجر به وقوع دو تصادف فوتی شده بولوار پیامبر اعظم(ص) بیرجند است هر چند در این بلوار سرعت گیرهایی ایجاد شده اما باز هم شاهد وقوع حوادث در آن هستیم  و نیاز است تا برنامه های پیشگیرانه و مقررات سفت و سخت تری برای مقابله با این حوادث در محل اجرایی شود.

در این زمینه به سراغ حجت الاسلام علی نسائی زهان، دادستان مرکز خراسان جنوبی هم کلام شدیم و آن طور که وی اظهارداشت: سال ۱۴۰۱ تصادفات فوتی درون و برون شهری استان افزایش داشته است.

پیچیده شدن نسخه مرگ۲۱۳ نفر در تصادفات جاده ای

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بر اثر تصادفات برون شهری ۳۹۷ نفر از هم وطنان در جاده‌های استان کشته شده اند، تصریح کرد: امسال با تدبیری که انجام شد این درصد ها کاهش یافته به طوری که از ابتدای امسال تا امروز ۲۱۳ نفر در تصادفات برون شهری در استان جان خود را از دست داده اند.

وی گفت: تعداد افرادی که در جاده های استان تا امروز مجروح شده اند ۲ هزار و ۲۴۲ نفر بوده اند.

دادستان بیرجند یادآور شد: از افراد فوتی بر اثر تصادفات برون شهری استان از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۵ نفر مربوط به وسایل نقلیه شوتی بوده اند که در داخل وسایل نقلیه خود سوخت حمل کرده و سوخته اند.

نسائی زهان با اشاره به اینکه ۴۹ درصد از تصادفات فوتی در استان بر اثر واژگونی و خستگی بوده است، بیان داشت: انتظار از مردم این است که وقتی که خسته هستند عمل به قانون کرده و رانندگی نکنند.

تدابیر بازدارنده برای خودروهای شوتی

وی از دیگر علل را سرعت بالا و ماشین های شوتی دانست و بیان داشت: تدبیر اندیشیده شده در راستای کاهش تصادفات این بوده که رانندگانی که سرعت بالایی دارند از ۱۳۰ تا ۱۵۰ کیلومتر دوربین ها خودروهای آنها را ضبط کرده و به مدت سه روز توقیف شود.

دادستان مرکز خراسان جنوبی اضافه کرد: رانندگانی که سرعتشان بالای ۱۵۰ کیلومتر است به مدت یک هفته توقیف و در صورت تکرار این موضوع به مدت ۱۵ روز ماشین های آنها توقیف می شود.

 

توقیف ۲۴ هزار خودروی شوتی و متخلف

نسائی زهان متذکر شد: از زمان آغاز این طرح تاکنون حدود ۱۰ هزار وسیله نقلیه شوتی توقیف شده و ۱۴ هزار خودرو که سرعت بالایی داشته اند با توجه به این دستورالعمل سیستمی توقیف شده اند.

وی تصریح کرد: همچنین طی این مدت ۴۶۱ هزار و ۷۶۶ قبض جریمه در جاده های استان توسط پلیس صادر شده که بسیار بازدارندگی داشته است.

نیمی از فوت ها مربوط به بولوار پیامبر اعظم (ص)

دادستان بیرجند با بیان اینکه در رابطه با تصادفات درون شهری آمار تصادفات درون شهری در مرکز استان کاهشی بوده است، یادآور شد: سال گذشته ۱۶ نفر فوتی بر اثر تصادفات درون شهری در استان وجود داشته و امسال این تعداد به ۸ نفر فوتی کاهش یافته که متأسفانه دو نفر مربوط به بولوار پیامبر اعظم بیرجند بوده است.

به گفته نسائی زهان اولین کاری که در زمینه کاهش تصادفات درون شهری به ویژه در بولوار پیامبر اعظم مفید فایده است، عمل به قانون توسط مردم است.

وی با اشاره به ایکه پلیس راهنمایی و رانندگی در این بولوار تابلو نصب کرده و حداکثر سرعت را ۶۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: اگر مردم با این سرعت مطمئنه رانندگی کنند بدون شک شاهد تصادفات ناگوار در این بولوار نخواهیم بود و باید این موضوع در بین مردم فرهنگ سازی شود و به قانون عمل کنند.

دادستان بیرجند با بیان اینکه در راستای هوشمندسازی باید نصب دوربین های هوشمند در خیابان های درون شهری استان انجام شود و مسوولان نسبت به این امر تکلیف دارند، افزود: یکی از دستگاه هایی که در این زمینه تکلیف دارد شهرداری بیرجند است که متأسفانه عدم پرداخت حق و حقوق شهرداری توسط برخی از دستگاه های دولتی مانعی بر سر راه تأمین اعتبار و انجام این کار شده است.

نسائی زهان ادامه داد: استاندار و مسوولانی که در این راستای وظیفه مند هستند نیز باید پای کار بیایند.

اجرایی شدن مصوبات شواری ترافیک

وی با بیان اینکه نصب نرده، ایجاد گذرگاه ایمنی و اجرای به موقع مصوبات شورای ترافیک باید انجام گیرد، یادآور شد: آنچه که  در حال حاضر از دست سیستم قضایی ساخته بوده و از امروز مهر اجرایی می خورد با توجه به اینکه در این بولوار سرعت ۶۰ کیلومتر اعلام شده این استکه هر وسیله نقلیه ای در این بلوار بالای ۸۰ کیلومتر براند ۵ روز وسیله نقلیه آنها توقیف می شود.

دادستان بیرجند ادامه داد: سیستم قضایی بعد هم سراغ مسوولانی خواهیم رفت که برای نصب دوربین و اجرای گذرگاه تلکیف دارند.

نسائی زهان با اشاره به اینکه هر چند این اقدامات موقت  است و تا زمانی که دوربین های هوشمند راه اندازی شوند و زیرگذرگاه ها و پل ها زده شود باید همه تلاش کنیم تا شاهد این حوادث تلخ در مرکز استان نباشیم، بیان کرد: باید بپذیریم که قانون به نفع همه ملت بوده و همه باید به آن احترام بگذارند.

وی افزود: همچنین باید بپذیریم که منابع دولت غنی نیست تا کارها به سرعت انجام  شود.

کاهش ۵۰ درصدی فوتی های تصادفات

وی با بیان اینکه مطالبه گری و انتقاد کردن به مسوولان کار ساده ای اس ولی به مرحله اجرایی رساندن کارها بسیار مشکل است، بیان کرد: فعالیت پلیس در استان قابل تحسین بوده به طوری که آمار تصادفات فوتی در شهر بیرجند ۵۰ درصد کاهش یافته که نشان از تدبیر در این زمینه بوده است.

دادستان بیرجند گفت: جلسه ای هفته آینده راستای حقوق عامه دادسرا و افرادی که مسوولیت دارند تشکیل و راهکارهای عملیاتی برای بولوار پیامبر اعظم بیرجند خواهیم داد که باید ببینیم که شورای ترافیک مصوبه ای دارد که اگر داشته باید بنگریم چرا عملیاتی نشده و اگر نداشته باشند باید پاسخگو باشند چون تکلیف دارند. 

 

خسارات و جراحات شدید تصادفات بولوار پیامبر اعظم

سرهنگ علیرضا عباسی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی نیز در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: متاسفانه شاهد آمارهای کثیری از تصادفات در بولوار پیامبر اعظم بیرجند هستیم که البته به نوعی شاید از نظر تعداد زیاد نیستند ولی از نظر خسارت و جراحات بسیار شدید هستند.

وی تصریح کرد: در بلوار پیامبر اعظم بیرجند از ابتدای سال تاکنون دو فقره تصادف منجر به فوت داشته ایم و بالغ بر ۶۰ فقره تصادف منجر به جرح وجود داشته که حدود ۸۰ نفر از همشهریان مجروح شده اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: شدت جراحات این مجروحان بالا بوده و به همین میزان نیز تصادفات منجر به خسارت وجود داشته که تصادفات خسارتی بسیار کم بوده چون شدت تصادفات بالا بوده اکثر افراد مجروح و مصدوم شده و به بیمارستان منتقل می شوند که واقعاً نگران کننده است.

عباسی با بیان اینکه در مرکز استان در مجموع خوشبختانه تصادفات درون شهری منجر به فوت کاهش خوبی داشته است، یادآور شد: حدود ۵۰ درصد کاهش تصادفات منجر به فوت از ابتدای امسال تاکنون در مرکز استان در حوزه درون شهری بوده است.

نقاط حادثه خیز بیرجند

وی بیان داشت: تصادفات جرحی در کل ۱۴ درصد کاهش داشته ولی در عمل در نقاطی مانند بولوار پیامبراعظم، بلوار شهدای عبادی،بولوار پاسداران، خیابان طالقانی و کارگران از نقاط شاخصی است که بیشترین میزان تصادفات درون شهری در مرکز استان به آن اختصاص دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی متولیان خاص خود را دارد، افزود: ۳۳ سازمان در امر ترافیک نقش دارند که باید پای کار باشند و بحث فرهنگ سازی اگر همپای پلیس انجام گیرد در کاهش دغدغه تصادفات موثر است.

عباسی منبع آموزش و فرهنگ سازی در خصوص رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی را حوزه درون شهری دانست و افزود: امیداست این فرهنگ سازی ها انجام شده و درخواست هایی که به شورای فرهنگ عمومی داده عملیاتی تا سرعت مردم کاهش یابد.

وی به فقر دوربین و هوشمندسازی در استان اشاره و اضافه کرد: در مرکز استان بالغ بر ۱۰ سال  استکه دو دستگاه دوربین وجود دارد که در عمل کافی نیست.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی ادامه داد: البته سیستم های سروری به تازگی خریداری و در اختیار پلیس قرار گرفته و رایزنی می کنیم تعداد موجود را اخذ نماییم.

عباسی با بیان اینکه در حال حاضر از دوربین های دستی استفاده و کنترل ترافیک سرعت را خواهیم داشت و وسایل نقلیه متخلف ابتدا سیستمی توقیف خواهند شد و در صورت تکرار توقیف های فیزیکی را هم انجام خواهیم داد، گفت: در حال حاضر که عصر تکنولوژی بوده در تمام دنیا کنترل هوشمند صورت می گیرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی با اشاره به بحث مرتفع سازی آیلندها اشاره داشت و گفت: هر روز به نوعی آیین نامه های خاصی را جلو می آوردند که مناسب نیست و الان روز به روز بحث سکونتگاه های جنوب بولوار در حال افزایش بوده و همچنین بلوار طبیعت زده شده و شاهد حضور افراد برای پیاده روی هستیم و این امر نگرانی ما را برای خطر در تصادفات بیشتر کرده است.

احداث زیرگذر یا پل هوایی

عباسی ادامه داد: بسیاری از عابران پیاده نمی توانند از این بولوار رد شوند که زیرگذر یا پل هوایی باید زده شود و یا حداقل آرام سازی انجام گیرد و در حال حاضر گذرگاه های برجسته عابر پیاده روی که خلاف میل باطنی ما بوده در اینجا انجام تا عبور ایمن افراد را در این قسمت داشته باشیم.

پایان پیام/۶۹۰۲۷


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =