نماز اول وقت قربانی جلسات/ سایه سنگین سخنرانی بر اذان

نماز اول وقت در دین مبین اسلام بسیار مورد تأکید قرار گرفته اما در جلسات و همایش‌های امروزی، اقامه این فریضه الهی به زمانی بعد از سخنرانی‌ها و گرفتن مصوبات موکول می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از فارس،شب گذشته جلسه شورای اداری خراسان جنوبی با حضور معاون اول رئیس جمهور و تنی چند از وزرا و مدیران استانی در حالی برگزار شد که به مانند بسیاری از جلسات با اذان مغرب و عشاء تداخل داشت و هیچ عکس‌العملی برای موکول کردن ادامه این جلسه به بعد از نماز از سوی مسئولان ارشد صورت نگرفت هر چند برخی از مدیران و مسئولان در اقدامی شایسته جلسه را برای دقایقی ترک و بعد از اقامه نماز به جلسه برگشتند.

به راستی تعطیلی ۱۵ دقیقه جلسات موقع نماز خللی ایجاد می‌کند؟

پیشوایان دین اسلام همواره بر به جا آوردن نماز در اول وقت تاکید داشته‌اند به طوری که حتی در زمان جنگ و کارزار در هنگام نماز آن را ترک و به نماز اول وقت می‌پرداختند.

احادیث فراوانی در راستای اهمیت نماز اول وقت بیان شده است و در احادیثی از حضرت محمد(ص) آمده است که از ایشان پرسیده شد محبوب‌ترین عمل نزد خداوند چیست و کدام عمل دارای ثواب بیشتری است که ایشان فرمودند نماز اول وقت محبوب‌ترین عمل در نزد خداوند است که بیشترین ثواب را دارد.

امام حسین(ع) در روز عاشورا در هنگام جنگ با دشمن در حالی که از تشنگی و خستگی جنگ ناتوان شده بودند در ظهر عاشورا دست از جنگ کشیدند و از طرف مقابل خواستند تا به اقامه نماز بپردازند و در میان تیرهایی که به سمت ایشان و اصحابشان روانه بود نماز اول وقت را به جا آوردند که اینها همه نشانه اهمیت این عمل است.

در جای دیگر پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) در حدیثی می‌فرمایند: «بنده‌ای نیست که به وقت‌های نماز و جاهای خورشید اهمیت بدهد، مگر این که من سه چیز را برای او ضمانت می‌کنم: برطرف شدن گرفتاری‌ها و ناراحتی‌ها، آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش»(سفینه البحار،جلد ۲، صفحه ۴۲) و اینها همه نشانگر اهمیت برپایی نماز اول وقت است.

حال با توجه به این همه توصیه و تاکید برای به جای آوردن نماز اول وقت مسئولان که باید الگویی برای جامعه باشند بهتر نیست جلسات و برنامه‌های خود را به زمان نماز موکول نکنند تا در اجرای این فریضه مهم و دارای اهمیت کوتاهی نشود؟

در همین راستا با رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی در باب اهمیت نماز اول وقت گفت‌وگو کردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین کمیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: در قرآن حدود ۱۰۰ مرتبه واژه نماز و حدود ۹۰۰ مرتبه واژه‌های مرتبط با نماز ذکر شده است.

وی یادآور شد: در آیات قرآن در باب اهمیت نماز بسیار بیان شده به طوری که باید گفت مهم‌ترین موضوعی که به طور مکرر در قرآن به آن اشاره شده موضوع نماز است.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی با اشاره به فرمایش امام صادق(ع) در راستای اهمیت نماز اول وقت مبنی بر اینکه هر کس نمازهای واجب خود را در اول وقت و درست اقامه کند فرشته‌ آن را پاک و درخشان به آسمان می‌رساند و آن نماز خطاب به فردی که نماز را اقامه کرده فریاد می‌زند خدا تو را حفظ کند چنانچه مرا حفظ کردی ولی اگر این نماز بدون عذر در اول وقت و به درستی اقامه نشود وقتی این نماز توسط فرشته به آسمان می‌رود نماز فریاد می‌زند خداوند ضایع کند تو را همچنان که مرا ضایع کردی، گفت: این احادیث همه اشاره بر اهمیت به جا آوردن نماز اول وقت دارد.

کمیلی افزود: امام حسین(ع) در ظهر عاشورا در اوج جنگ نماز اول وقت را با جماعت اقامه کردند که این موضوع دلیلی دیگر بر اهمیت اقامه نماز اول وقت است.

وی در ارتباط با اهمیت دادن اقامه نماز در اول وقت و تاثیر این امر در جامعه گفت: همچنان که در توجه والدین به نماز می‌تواند در نماز خواندن فرزندانشان تاثیرگذار باشد به همان میزان توجه مسئولان نیز به نماز اول وقت می‌تواند در گرایش جامعه به سمت اقامه نماز در اول وقت تاثیرگذار باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی یادآور شد: مسئولان در گسترش آموزه‌های دینی در جامعه موثر هستند به طوری که هر دستگاه اجرایی که مدیرکل آن مقید به اقامه نماز اول وقت باشد کارکنان و کارمندان نیز الگوبرداری کرده و نماز خود را در اول وقت اقامه می‎کنند.

کمیلی با بیان اینکه در تاریخ ۳۰ دی‌ماه سال گذشته بخشنامه‌ای از سوی وزیر کشور برای استانداران مبنی بر دستورالعمل اجرایی کردن شورای اقامه نماز در استان‌ها ابلاغ شد، اضافه کرد: این بخشنامه ۱۷ ماده دارد که در بند ۱۰ این دستورالعمل آمده است؛ برنامه‎ریزی و نظارت بر رعایت مدت زمان قانونی نماز (۲۰ دقیقه) در مراکز دولتی، نظامی و انتظامی، آموزشی و فرهنگی که این بخشنامه نشان این است که مقام عالی دولت باید ناظر بر این موضوع باشد که وقت نماز اول وقت رعایت شود.

وی تصریح کرد: رهبر فرزانه انقلاب در راستای اهمیت‌بخشی به موضوع اقامه نماز جماعت و اول وقت در ادارات، سازمان‎ها و نهادهای دولتی در سال‌های گذشته بیان داشتند که با توجه به اهمیت ویژه نمازهای یومیه و تاکید زیادی که بر اقامه نماز در اول وقت شده و با توجه به فضیلت بسیار زیاد نماز جماعت، مناسب است مسئولان روشی را اتخاذ کنند که کارمندان بتوانند در خلال ساعات کار اداری، نماز واجب را به صورت جماعت در اول وقت و در کمترین زمان بخوانند تا خللی در به تاخیر انداختن کارهای مراجعه‌کنندگان ایجاد نشود.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی با بیان اینکه ستاد اقامه نماز استان ادارات دولتی را هر ساله از نظر برگزاری نماز جماعت و اول وقت مورد ارزیابی قرار می‌دهد، یادآور شد: یکی از آیتم‌های این ارزیابی حضور مدیران و معاونان ادارات در نماز اول وقت است.

کمیلی با اشاره به اینکه برای این ارزیابی سالانه کارشناسان ستاد اقامه نماز چهار مرتبه از ادارات بازدید میدانی می‌کنند، گفت: در هر اداره امام جماعت و یک نفر از کارمندان به عنوان رابط ستاد اقامه نماز وجود دارد که در ارتباط با نحوه برگزاری نماز و کیفیت آن و همچنین حضور مدیران و معاونان اداره گزارش می‌دهند و این گزارش بعد از جمع‌بندی توسط ستاد اقامه نماز استان نتایج ارزیابی به دفتر امام جمعه مرکز استان، استاندار و ستاد اقامه نماز کشور ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: در آیین‌نامه ترویج توسعه فرهنگ نماز مصوبه هیئت وزیران در بند چهار آن آورده شده در تمامی دستگاه‌های مشمول این آیین‌نامه برای ایجاد امکان برگزاری نماز در اول وقت اقداماتی شامل برنامه تمامی جلسات و اجتماعات حتی‌الامکان به گونه‌ای باید تنظیم شود که با وقت نماز تلاقی نداشته باشد و در هر حال با فرارسیدن وقت نماز، نماز باید اقامه شود.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی ادامه داد: حال اگر از روایات و احادیثی که در راستای موضوع اهمیت نماز اول وقت بیان شده بگذریم با توجه به این بخشنامه و آیین‌نامه دولتمردان موظف هستند نماز اول وقت را برپا کنند که با اظهار تاسف در برخی از مواقع شاهد عدم رعایت اجرای آن هستیم.

کمیلی به برنامه شورای اداری استان که با حضور معاون اول رئیس جمهور و چند تن از وزرا برگزار شد و با وقت نماز مغرب و عشاء تداخل داشت اشاره و خاطرنشان کرد: هر چند مدیران زیادی برای اقامه نماز جلسه را ترک و بعد از آن به جلسه بازگشتند ولی باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که این گونه برنامه‌ها مانع اقامه نماز در اول وقت نشود.

با توجه به اهمیت اقامه نماز در اول وقت و تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین بخشنامه‎ها و آیین‌نامه‌های اجرایی که در این ارتباط ابلاغ شده است؛ امید است دیگر شاهد تداخل برنامه‌های مسئولان ارشد استانی با وقت نماز نباشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =