وقف برای کمک به ازدواج جوانان را دراولویت قرار دهیم

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، سنت وقف به عنوان یکی از اصولی که پایه و اساس قرآنی دارد و در فقه شیعه هم بر آن تأکید اساسی شده است همیشه این قابلیت را دارد که در زمانهای مختلف متناسب با نیازها و اقتضائات روز از آن استفاده شود.

بنابراین ضرورت توجه واقفان و خیران کشور در راستای رهنمودهای قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) در زمینه ازدواج بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشاهده می‌شود که در حال حاضر جمعیت قابل تأملی از جوانان در سن ازدواج قرار دارند.

از فواید مهم وقف آن است که افراد کم برخوردار جامعه از وقف بهره مند می‌شوند. و جامعه دچار فقر نمی‌شود اماشایسته است واقفان به ضرورت ها و نیازهای روز توجه کنند. گرچه واقف می‌تواند فی سبیل الله در هر زمینه‌ای وقف کند و شرعی بودن و عقلایی بودن در این زمینه کفایت می‌کند، اما اسلام همواره از ما خواسته است متناسب با نیازهای روز مسلمانان درهرزمینه ای رفتارکنیم.

ازدواج و اشتغال جوان‌ها در حال حاضر اهمیت فراوانی دارد. در آیه ۳۲ سوره مبارکه نور آمده است: «وَ أَنکِحُواْ الْأَیَامَى‏ مِنکمُ‏ْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکمُ‏ْ وَ إِمَائکُمْ إِن یَکُونُواْ فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ ا… مِن فَضْلِهِ وَ ا… وَاسِعٌ عَلِیمٌ»(و مردان و زنان بی همسرتان و غلامان و کنیزان شایسته خود را همسر دهید; اگر نیازمند باشند خدا از فضل خویش بی‌نیازشان می‌کند و خدا گشاینده و دانا است) که اهمیت ازدواج را نشان می‌دهد.

اصطلاح «وانکحوا» که در این آیه آمده است به معنای این است که باید اسباب و زمینه‌های ازدواج را فراهم کرد و امر کردن این آیه به دیگران اعم از والدین و حاکمان جامعه و افراد ثروتمند و … است.

در این آیه تأکید می‌شود که مردان وزنان بی همسر و مجرد را همسر دهید یعنی امکانات ازدواج و تشکیل خانواده را برای آنها مهیا نمایید.

محمدطاهر گرایلی، مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی با بیان اینکه امروزه موضوع وقف مورد توجه است، گفت: بهتر است وقف برای برطرف شدن بخشی از نیازهای منطقه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در نگاه کلی برای پیشرفت علم و تکنولوژی و توسعه فناوری می‌توان وقف کرد، اظهار کرد: در حوزه‌های اجتماعی می‌توان در زمینه‌های اشتغال، ازدواج و… وقف کرد.
مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی تأکید کرد: با توجه به افزایش سن ازدواج به دلیل مشکلات تامین جهیزیه و مخارج ازدواج، اگر وقف در راستای ازدواج جوانان و تهیه جهیزیه انجام شود بسیار می‌تواند تاثیرگذارتر باشد.

وی تصریح کرد: فرهنگ ازدواج آسان را می‌توان امروز در جامعه ترویج داد تا با نهادینه‌سازی آن، شاهد به خانه بخت رفتن شمار بیشتری از جوانان باشیم و زندگی‌های پایدار ساخته شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اضافه کرد: نهاد وقف می‌تواند در این زمینه ورود کند و با اطلاع‌رسانی و اجرای برنامه‌های عمومی با اشاعه فرهنگ ازدواج آسان در جامعه بپردازد.

گرایلی یادآور شد: در صورتی که بتوان از ظرفیت‌های وقف برای نهادینه‌سازی فرهنگ ازدواج آسان بهره برد، یکی از بهترین اشکال تأثیرگذاری اجتماعی وقف را شاهد خواهیم بود و به طور غیرمستقیم اقبال مردم به سنت حسنه وقف نیز افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =