شیوه مشارکتی بهترین راه برای کاهش هدررفت آب روستایی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه شیوه مشارکتی بهترین روش برای کاهش هدررفت آب در شبکه‌های آب روستایی است، گفت: بیشترین اتفاقات آب روستایی مربوط به شبکه‌های فرعی است.

علی‌اکبر بسکابادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: شبکه‌های آب روستایی و شهری از نظر کاهش هدررفت آب با یکدیگر متفاوت است.

وی با بیان اینکه در شبکه‌های آب شهری با زون‌بندی و ناحیه‌بندی فشار آب را می‌توان متعادل کرد ولی در شبکه‌های آب روستایی این امکان وجود ندارد، تصریح کرد: حداقل میزان فشار دینامیک در شبکه برای خانه‌های دو طبقه باید ۱۸ و فشار استاتیک برای شبکه‌های روستایی باید بیش‌از ۵۰ متر باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی یادآور شد: برای کاهش هدررفت آب در شبکه‌های آب روستایی هزینه فوق‌العاده‌ زیادی لازم بوده تا شبکه‌ها اصلاح شوند زیرا عمده لوله‌ها فرسوده هستند.

بسکابادی با اشاره به اینکه شیوه مشارکتی بهترین روش برای کاهش هدررفت آب در شبکه‌های آب روستایی است، افزود: اگر مشارکت بین مردم و شرکت آب و فاضلاب روستایی برای این مورد وجود داشته باشد به طوری که شرکت آب و فاضلاب روستایی کنتور و مشترکان خطوط فرعی و حوضچه‌ها را تامین کنند در کاهش هدررفت آب می‌تواند موثر واقع شود.

وی با بیان اینکه به ازای هر مشترک آب روستایی در استان هشت متر شبکه فرعی وجود دارد، اضافه کرد: لوله‌ها دارای کیفیت پایین بوده و عمر آنها سپری شده و بیشترین اتفاقات آب روستایی مربوط به شبکه‌های فرعی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی ادامه داد: برای تعویض و اصلاح فرسودگی‌ها موجود در شبکه‌های فرعی آب روستایی برای هر انشعاب حدود ۳۵۰ هزار تومان شامل کنتور، حوضچه و شیرآلات لازم است.

بسکابادی تصریح کرد: اگر دقت کنتور مناسب نباشد میزان هدررفت آب در شبکه‌ها زیاد می‌شود.

وی یادآور شد: شیوه دیگری که برای کاهش هدررفت در شبکه‌ها داخل روستاها پیشنهاد می‌شود شیوه مشارکتی به طوری که لوله‌ها را شرکت آبفار تامین و حفاری‌ها توسط مردم انجام گیرد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه گام بعدی برای کاهش میزان هدررفت آب در روستاها گرفتن قیمت آب تمام شده از مشترکان توسط دولت است، گفت: در این روش شرکت آب و فاضلاب روستایی و روستائیان سعی می‌کنند که میزان هدررفت آب را کاهش دهند.

بسکابادی با بیان اینکه همچنین برای کاهش فشار بر روی مردم دولت می‌تواند کارت یارانه انرژی به مردم بدهد، خاطرنشان کرد: این امر سه مزیت دارد که شامل کاهش شدید مصرف آب، برقراری عدالت و تلاش شرکت آب و فاضلاب روستایی برای کاهش میزان هدررفت با توجه به گرفتن قیمت تمام شده آب از مشترکان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + بیست =