باید های نباید شد… !!

روزنامه امروز خراسان جنوبی چاپ بیرجند روز پنجشنبه ۱۶ دی ماه ۹۵ سرمقاله ای با عنوان « باید های نباید شد… !! » از محمد راعی فرد را در شماره ۳۲۴۸ خود منتشر کرد.

ادامه مطلب به این شرح است: بایدها را شاید مجموعه قوانین و سنت ها و باورهای یک جامعه می بایست به حساب آورد که مبنای آن رشد و شادابی و برخورداری تمامی اقشار جامعه از مواهب طبیعی و علمی و امکانات ابتدایی است تا چند صباح ماندگاری در ایستگاه این جهانی را با انگیزه و هدفمند ولذت بخش سپری کنند.
چنانچه نتوان این (باید)ها را در ظرف انتظارات اجتماعی چیدمان درستی کرد آنگاه بسیاری از (نباید)ها قبح شان ریخته و در یک پروسه زمانی و جغرافیای دگردیسی کرده و جهش یافته و کم کم می شود(باید) !!
آنگاه تعامل اجتماعی می رود به سمت و سوی تهاجم اجتماعی، آنگاه جای همه چیز با هم عوض شده و خلط مبحث می شود، آنگاه ظلم، جایگزین عدالت می شود با نقابی از عدل ، آنگاه مردم عامی که در هیچ یک از معادلات قدرت جایگاهی ندارند سراسیمه به هرسویی می دوند که از مهلکه شلوغ بازار هرکی هرکی و از نمد آن کلاهی برای خود بمالند و بسازند !!
آنگاه دیگر هیچ چیز درجای خود نیست و هرکس اجازه دارد که برای دیگران و به جای آنان بیندیشد به جای مردم حرافی کند و پرونده بسازد برای مردم و با نام مردم، آنگاه دشمنان چندسال قبل تو ناگهان نامشان تغییر می کند و می شوند برادران تو، آنگاه تو فرق دوست ودشمن را نمی توانی تفکیک کنی.
آنگاه به هر که لازم باشد مرگ نثار می کنی و بر عکس زنده باد را هدیه کسانی می کنی که اصلا نمی شناسی شان ، آنگاه دیگر نباید و نمی توانی از اختلاط حق و باطل یکی یکی و صحیح انتخاب کنی چراکه شناخت تو درحدی است که چون اذان درگوشت خوانده اند….!!
بایدها گاه فراموش می شوند به راحتی یک عطسه زدن و ارزش یک بسته آدامس جویدنی ، وقتی نتوانی پاسخ سوالات مکرر و منطقی افکار عمومی را بدهی پس لازم است که دهان ها را ببندی و در گوش مردم ات پنبه ای از جنس حماقت فروکنی تا نه حرفی بالاتر از دهانشان بزنند و خنثای خنثی گذران کنند.
دایم باید هایی را لقلقه زبانت می کنی که روزی نباید تقدیس شده ای بوده اما اینک تبدیلش کردی به باید.
این که نخواهی و یا نتوانی حاکمیت بایدها را علنی و قاطع به مردم ات بفهمانی، جامعه ات را سوق می دهی به سوی فقر مادی و معنوی؟؟
سوق می دهی به سمت نکبت و مرگ عزت نفس، سوق می دهی به طرف دزدی های قانونی و سقوط اخلاق اجتماعی، سوق می دهی به سوی آمارهای تکان دهنده و غیر قابل باور اعتیاد و قاچاق.
سوق می دهی به سوی اختلاس و رانت های مرگبار دولتی ، سوق می دهی به سمت فاصله های عمیق و پرناشدنی طبقاتی.
مسئولی که باید نداند و نسخه اش را تند و تند برای مردم بپیچد طبل توخالی را ماندکه فقط از آن صدا بر می خیزد و تکیه برباد دارد و زیر پایش سست سست است.
مسئولی که ، خطر پذیر نیست ،عافیت طلبی را باده باده سرمی کشد تا پایه های موریانه زده میزش نلغزد و بر سرش هوار نشود، آنقدر آش شور شده که جایگاه بایدها و نبایدها قابل تمیز دادن نیست!!
ملغمه بازاریست که ندانی ونپرسی که حق ات از حکومت چیست ؟ کجا رفته آن همه ثروت های افسانه ای به یغما برده شده ، فشار که ازحد توان ات بیشترشد یاد می گیری که بیخود دهان نگشایی و حق نخواهی ، به تو می فهمانند که زندگی همین است که داری ولاغیر، باید شاکر خدا هم باشی که زنده ای!!
یاد می گیری که پرچم برافرازی در مسیر باد قدرت، می آموزی که گاه با یک گل هم بهار می شود، یادت می دهند که بالاتر از سیاهی رنگ دیگری هم هست ، همرنگ با جماعت شدن را برای جلوگیری از رسوایی فوت آبی ، تا دلت می خواهد به چشم مردم نگاه کن و دروغ بگو اصلا مهم نیست چون دیگر دشمن خدا نیستی ، تهمت بزن چون نقل و نبات و قضاوت کن مردم را چونان آب خوردن ، نگران مباش حکم اش مباح است.
سرنوشت جامعه ات می شود آنی که می بینی ، می شود جابجایی بایدها و نبایدها و نقاب هایی که باید هر روز بر چهره گذاری و جابجایش کنی !!
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*۷۵۵۹*۲۰۴۷*تنظیم کننده-امیرشاهین نایبی فر*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 14 =