گلایه‌ اهالی روستاهای چاهک، موسویه و علی‌آباد از نبود آب شیرین

اهالی روستاهای چاهک، موسویه و علی‌آباد از خرابی دستگاه آب شیرین‌کن گلایه‌مند هستند و مسؤولان در این زمینه پاسخی ندارند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، مشکل کمبود آب امروز به یکی از مشکلات اساسی بشر بدل شده است به طوری که دعوا بر سر به دست آوردن آن بین انسان‌ها وجود دارد.

امروز سطح آب‌های آزاد نیز رو به کاهش گذاشته است، زیرا بارندگی افول کرده و آبی برای ذخیره در دریاها وجود ندارد.

با گذشت زمان و افزایش زمان خشکسالی‌ها سطح آب‌های زیرزمینی نیز به سرعت در حال کاهش بوده و همین امر نگرانی‌هایی را برای بشر ایجاد کرده است.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی کشور است که مدت ۱۸ سال، خشکسالی را تجربه کرده و از این حیص خسارات زیادی را متحمل شده است.

برخی از روستاهای این استان دارای نهرها و چشمه‌های زیبایی بودند که آبی گوارا در آنها جاری بود و نیاز آبى اهالی را تامین می‌کرد.

با طولانی شدن زمان خشکسالی در این استان دیگر از آن چشمه‌های جوشان و زیبا خبری نیست و آب مورد نیاز اهالی به وسیله آبرسانی سیار تأمین می‌شود که در برخی مواقع این امر نیز به درستی صورت نمی‌گیرد.

در حال حاضر با اعتباراتی که شرکت آب و فاضلاب روستایی این استان در دست داشته برخی از روستاهای استان به وسیله لوله آبرسانی شده ولی هنوز تعداد زیادی از آنها باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی در این رابطه در ۲۳ دی‌ماه جاری با بیان اینکه ۵۳۸ آبادی استان بدون تنش آبی هستند، گفت: فصل تابستان ۱۷۵ آبادی استان با تنش آبی مواجه هستند و ۱۹۴ آبادی به دلیل بروز پدیده خشکسالی یا فاقد آب یا در بحران آبی به سر می‌برند، از این تعداد ۳۶ آبادی در اثر خشکسالی راکد شده‌اند.

علی‌اکبر بسکابادی ادامه داد: بسیج سازندگی در سه سال گذشته امر آبرسانی سیار به روستاهای استان را به نحو مطلوبی انجام داد اما نباید از تعویض مجری آبرسانی سیار روستایی برداشت سیاسی شود بلکه نظر استاندار تحویل، نگهداری و راهبری شبکه‌های آبرسانی روستاها به دهیاری‌ها بود.

وی با بیان اینکه امسال هر ماه به ۴۱۵ تا ۴۷۸ روستای استان به صورت سیار آبرسانی می‌شود، اظهار کرد: روستاهای استان عمدتا کوهپایه و منبع تأمین آب روستا ها قنوات هستند، با بروز پدیده خشکسالی متأسفانه قنات‌ها خشکیده و چاه‌های دستی مخصوص آب شرب روستاها هم از انتقاع خارج شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه اجرای مجتمع های آبرسانی در استان به ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بودجه نیاز دارد، گفت: با اجرای این پروژه مشکل آب شرب روستاهای استان رفع می‌شود.

بسکابادی یادآور شد: برای نخستین بار در قانون بودجه سال ۹۴ مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار وام از صندوق توسعه ملی مصوب ابلاغ شد که پول به حساب وزارت نیرو واریز و از این محل مشکل آب شرب و بهداشت بیش از ۶۶ روستای استان رفع خواهد شد.

 وی با بیان اینکه شاخص بهره‌مندی روستاهای استان از آب شرب تا پایان سال به ۷۴ درصد می‌رسد، عنوان کرد: طول خطوط انتقال آب بالای ۳ هزار و ۹۰۰ کیلومتر و شبکه توزیع سه هزار و ۱۰۰ کیلومتر است.

بر اساس این گزارش، روستاهای چاهک، موسویه و علی‌آباد از توابع شهرستان قاینات، استان خراسان جنوبی بوده که در بخش سده واقع شده است.

فاصله این روستاها از بیرجند حدود ۵۸ کیلومتر و از قاین حدود ۸۵ کیلومتر بوده و شغل اصلی مردم کشاورزی و دامداری است و البته مشاغل صنعتی، آزاد و خدماتی نیز در این روستاها در حال گسترش هستند.

در سال ۸۶ بود که پروژه آبرسانی به این روستاها به اتمام رسید و اهالی این روستاها از آب شرب برخوردار شدند و بعد از گذشت هشت سال عملیات بازسازی شبکه آبرسانی در این روستاها انجام شد.

مدیر آب و فاضلاب روستایی قاینات در ۱۷ فروردین‌ماه سال گذشته در این رابطه گفته: در راستای تأمین آب آشامیدنی سالم  شبکه و تاسیسات آبرسانی روستا‌های شیخ‌علی، چاهک و موسویه، علی‌آباد، تیغدر، کلی و بزناباد این شهرستان اصلاح شد.

دانشی‌پور افزود: نصب کلریناتور، احداث و بازسازی حوضچه شیرآلات، دستگاه آب شیرین کن، نصب کنتور حجمی، تعویض لوله‌های فرسوده  و نصب سیستم کلرزنی با هزینه ۳۸۰ میلیون ریال انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح‌ها بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ خانوار روستایی از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

با این وجود مدتی است که اهالی روستاهای مذکور از آب شیرین برخوردار نیستند و همین امر سبب نگرانی و اعتراض آنها شده است.

در این رابطه خبرنگار ما مصاحبه‌ای با یکی از اهالی روستاهای چاهک داشته است تا صحت این موضوع را بررسی کند.

یکی از اهالی روستای چاهک امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: روستاهای چاهک، موسویه و علی‌آباد در بخش آرین‌شهر قرار دارند و مدت دو هفته است که آب شیرین‌کن آن مشکل پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه استفاده از آب شور غیرقابل تحمل است، تصریح کرد: استفاده از این آب مضرات بسیاری برای اهالی دارد.

این فرد با بیان اینکه مسؤولان باید درد مردم را بفهمند، یادآور شد: با وجود تماس‌های مکرر اقدامی انجام نشده و اهالی این روستاها همچنان از آب شور استفاده می‌کنند.

به راستی مسؤولان باید بیشتر به فکر مردم بوده و مشکلات آنها را مشکل خود بدانند و در راه حل آن نهایت تلاش خود را به‌کار گیرند به گونه‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند: «ما سازندگی و رونق اقتصادی را برای نزدیک شدن به عدالت اجتماعی،‌ رفع محرومیت و فقر، زدودن مناطق محروم از کشور و از بین رفتن فاصله فقیر و غنی می‌خواهیم و مسؤولان و برنامه‌ریزان باید این جهت‌گیری انقلابی را رعایت کنند زیرا این امر برای حرکت دولت و ملت به سمت اهداف انقلاب ضروری است».

برای حل مشکل اهالی این روستا خبرنگار ما مکاتبه‌ای با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در تاریخ ۱۹ دی‌ماه جاری به شماره نامه ۸۸-۲۲۴۸-۱۳۹۵ داشته است ولی تاکنون جوابیه دریافت نشده است.

::::::::::::::::::::::::::

گزارش: زهرا محمدی

:::::::::::::::::::::::::

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − هشت =