انعکاس موج فرستنده‌های دیجیتال روستای خور را درمی‌نوردد

فرستنده‌های دیجیتال به‌زودی در روستای خور و روستاهای تابعه راه‌اندازی و نصب می‌شود.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، یکی از تفریحات مردم در این روزها نشستن در مقابل تلویزیون و تماشای برنامه‌های این رسانه است.

این رسانه جای خود را در بین مردم باز کرده و صل‌‌رحم را نیز در برخی موارد کاهش داده است و مردم دیگر تمایل به دید و بازدیدهای خویشاوندی نشان نمی‌دهند.

به عبارتی می‌توان ادعا کرد روابط خانوادگی را نیز به میزان قابل توجهی کاهش داده است به گونه‌ای که برای رده‌های سنی متفاوت برنامه‌های مختلفی را پخش می‌کند.

این رسانه جدای از سرگرمی با زندگی بشر عجین شده است و نمی‌توان آن را از زندگی جدا کرد و در منازل تمامی افراد چه مرفه و چه نیازمند وجود دارد.

گذشته از این سیستم آنتن‌دهی تلویزیون دیجیتال نبود و این رسانه تنها چند کانال را پوشش می‌داد ولی با مرور زمان و گسترش تکنولوژی شبکه‌های دیجیتال اضافه شد که تعداد کانال‌های آن نیز افزایش یافت و در حال حاضر حدود ۲۰ کانال را پوشش می‌دهد.

استفاده از گیرنده‌های دیجیتال علاوه بر افزایش تعداد کانال‌های موجود سبب بهتر شدن تصویر تلویزیون نیز می‌شود به همین سبب مردم علاقه‌مند به استفاده از شبکه‌های دیجیتال هستند.

۱۶ اسفندماه سال ۹۲ بود که فرستنده‌های دیجیتال ارتفاعات باقران معروف به سایت جوان و ایستگاه دیجیتال ارتفاعات سربیشه و درمیان با حضور استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مسؤولان صدا و سیمای خراسان جنوبی، به صورت رسمی افتتاح شد.

فرستنده‌های متوسط قدرت دیجیتال این ایستگاه‌ها جمعیت زیرپوشش دریافت شبکه‌های دیجیتال صدا و سیما در استان را به ۶۵ درصد افزایش می‌داد.

ایستگاه دیجیتال سایت جوان، مناطق وسیعی از روستاهای شهرستان‌های خوسف، سربیشه و نهبندان شامل بخش‌هایی از روستاهای دهستان براکوه و معدن قلعه زری بخش جلگه ماژان شهرستان خوسف، مناطقی از دهستان نهارجان بخش مود شهرستان سربیشه و مناطق وسیعی از دهستان عربخانه بخش شوسف شهرستان نهبندان و ایستگاه دیجیتال گدار، شهرهای سربیشه و اسدیه مناطق بسیار وسیعی از بخش مرکز شهرستان سربیشه و بخش‌های مرکزی و گزیک شهرستان درمیان و نیز قسمتی از پاسگاه‌های مرزی را زیرپوشش خود قرار می‌دهند.

با این وجود هنوز در برخی مناطق که شاید به مرکز استان نیز نزدیک هستند امکان استفاده از شبکه‌های دیجیتال وجود ندارد و همین امر سبب نگرانی اهالی این مناطق شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در یکم اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در رابطه با فرستنده‌های دیجیتال گفت: صدا و سیما نقش بسیار سازنده‌ای را می‌تواند در افکار عمومی و در برخورد با تهاجم فرهنگی که دشمن برعلیه ما دارد ایفا کند.

همایون نخعی‌نژاد افزود: باید از ظرفیت‌های مردمی هم در این زمینه‌ها استفاده کرد و شورای روستاها با همکاری دهیاری‌ها و شوراهای بخش می‌توانند زمینه‌های استفاده از عموم مردم را برای این فرستنده‌های دیجیتال فراهم کنند تا میزان استفاده از رسانه‌های دیگر در کشور که با فرهنگ ما در مبارزه هستند، کمتر شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه فرستنده‌های دیجیتال در استان به حد استانداردهای ملی نرسیده است و همه باید تلاش کنیم که این فرستنده‌ها را به حداقل استانداردهای ملی برسانیم، هرچند گستردگی استان و پراگندگی جمعیت اقتضاء می‌کند که در سازمان صدا و سیما هم توجه بیشتری به صدا وسیمای خراسان جنوبی داشته باشند و در اعتبارات استانی هم تا حد امکان به صدا و سیما کمک خواهد شد.

به راستی نیز این‌گونه است و ما شاهد استفاده برخی از افراد از ماهواره به جای فرستنده‌های دیجیتال هستیم که استفاده از آن می‌تواند عواقب بدی را برای خانواده‌ها به همراه داشته باشد.

«خور» نام یکی از دهستان‌های خوسف است که در ۸۵ کیلومتری غرب شهرستان بیرجند واقع در حاشیه جاده بیرجند– کرمان قرار گرفته است.

این روستا از بافت تاریخی و منحصر به فردی برخوردار است و وجود بادگیرها چشم‌انداز تاریخی زیبایی به روستا داده است و همچنین در حاشیه کویر لوت قرار گرفته است ولی با وجود این همه مزایا از داشتن شبکه دیجیتال محروم است و اهالی این روستا از این وضعیت ناراضی هستند.

در این رابطه خبرنگار ما با یکی از اهالی روستا مصاحبه‌ای داشته است.

یکی از اهالی روستای خور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: دهستان بزرگ خور و روستاهای تابعه در شهرستان خوسف فاقد شبکه‌های دیجیتال هستند.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها از این موضوع نگران هستند، تصریح کرد: مسؤولان باید در این زمینه چاره‌اندیشی کرده و به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

محمد ثقفی، مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی در این رابطه امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند گفت: زیرساخت‌های لازم برای نصب و راه‌اندازی فرستنده‌های دیجیتال در روستاهای فوق آماده شده و به‌زودی فرستنده‌های دیجیتال نصب و راه‌اندازی می‌شود.

:::::::::::::::::::::::

گزارش: زهرا محمدی

:::::::::::::::::::::::

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 8 =