آنچه در پاییز ۹۵ در حوزه فعالیت‌های قرآنی خراسان‌جنوبی رخ داد

گروه فعالیت‌های قرآنی: کمک ۳۲ میلیون تومانی به مؤسسات قرآن و عترت خراسان‌جنوبی، شرکت ۳۱۲ نفر از خراسان جنوبی در مسابقات نورالهدی و برگزاری هفته قرآن و عترت از جمله رویدادهای قرآنی پاییز۹۵ در خراسان‌جنوبی بود.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، پاییز ۹۵ را می‌توان فصل قرآنی در خراسان‌جنوبی دانست چرا که اتفاقات قرآنی ارزنده‌ای در شهرهای مختلف خراسان‌جنوبی به وقوع پیوست که بی‌شک در فرهنگ این منطقه تأثیرگذار بود.

یکی از این اتفاقات راهیابی ۸ مددجوی زندانی خراسان جنوبی به مسابقات کشوری قرآن کریم بود. ۸مددجوی زندانی خراسان جنوبی که در مسابقات استاتی مقام اول را کسب کردند به مسابقات کشوری حفظ و مفاهیم قرآن کریم راه یافتند. این افراد در مسابقات استانی حفظ ۳ جزء ، ۱۰ جزء ، ۳۰ جزء و اذان و مفاهیم مقام اول را کسب کرده بودند که هفتم تا دهم مهر به مسابقات کشوری اعزام شدند.

کمک ۳۲ میلیون تومانی به مؤسسات قرآن و عترت خراسان‌جنوبی

کمک ۳۲ میلیون تومانی به مؤسسات قرآن و عترت خراسان‌جنوبی نیز در مهرماه ۹۵ رخ داد. برای حمایت آموزشی از مؤسسات قرآن و عترت خراسان جنوبی در آزمون‌های سیزدهم و چهاردهم قرآن فرهنگ و ارشاد ۳۲ میلیون تومان به حساب این مؤسسات واریز شد، تا گامی در راستای ترویج فرهنگ قرآن در این منطقه داشته باشیم.

این پرداختی در راستای حمایت ۱۱ میلیارد ریالی معاونت قرآن و عترت برای انجام فعالیت‌های آموزشی مؤسسات قرآنی کشور در حوزه‌های مختلف حفظ، مفاهیم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه صورت می‌گیرد.

مبنای این پرداخت، عملکرد آموزشی موسسات در سال ٩۴ و میزان مشارکت این مؤسسات در چهاردهمین آزمون قرآن و عترت و درصد قبولی در این آزمون بود.

آنچه در پاییز 95 در حوزه فعالیت‌های قرآنی خراسان‌جنوبی رخ داد

در آبان ماه ۹۵ نیز آزمون کتبی قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که در این مسابقات ۶۷۰۰ نفر از خراسان‌جنوبی از طریق مؤسسات قرآنی و کارکنان دولت ثبت نامی کردند که به نوعی یک رکورد در خراسان‌جنوبی محسوب می‌شد.

شرکت ۳۱۲ نفر از خراسان جنوبی در مسابقات نورالهدی

شرکت ۳۱۲ نفر از خراسان جنوبی در مسابقات نورالهدی نیز از دیگر اتفاقات پاییز ۹۵ بود که در دهه دوم آذرماه رخ داد. این مسابقات با شرکت ۳۱۲ نفر از خراسان جنوبی در ٢ رشته تفسیر یک جزء و تفسیر سه جزء (جزء٢٧؛٢٨؛٢٩) برگزار شد.

در رشته تفسیر سه جزء۶٣ نفر شرکت کردند که ۳۵ نفر از شرکت کنندگان زن و ٢٨ نفر مرد بودند و در رشته تفسیر جزء ۳۰ تعداد ٢۴٩ نفر شرکت کردند که ٢٠۶ نفر زن ۴٣ نفر مرد بودند. قابل ذکر است بیشترین شرکت کننده در این مسابقات را شهرستان زیرکوه با تعداد ۱۱۱ نفر داشته است.

شرکت ۴۰ نفر از خراسان‌جنوبی در مسابقات منطقه‌ای ناجا  نیز از دیگر اخبار قرآنی پاییز سال گذشته بود.  براساس گفته متولیان امر از خراسان‌جنوبی تعداد ۴۰ نفر که پیش از این در مسابقات استانی امتیاز لازم را کسب کرده‌اند به مسابقات منطقه ۳ ناجا اعزام شدند.

در مسابقات قرآن منطقه ۳ ناجا متسابقین در ۶ رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل،اذان، حفظ ۵ جزء، مفاهیم سطح یک و مفاهیم سطح ۲ با یکدیگر رقابت کردند.

برگزاری هفته قرآن و عترت در آذر ۹۵، اتفاق مهم قرآنی در سال گذشته

آنچه در پاییز 95 در حوزه فعالیت‌های قرآنی خراسان‌جنوبی رخ داد

اتفاق مهم قرآنی پاییز ۹۵ در خراسان‌جنوبی برگزاری هفته قرآن و عترت در خراسان جنوبی بود. این مسابقات در رشته‌های مختلفی چون رسانه و مطبوعات، نقاشی، خوشنویسی، حفظ، آواها و نغمات و رشته‌های متعدد دیگر برگزار شد.

نکته قابل تأمل و توجه این بود که در رشته آواها و نغمات، متسابقین در مساجد اجرای برنامه داشتند و به این شیوه هم مردم و هم داوران کار متسابقین را ارزیابی می‌کردند. که این شیوه مورد استقبال مردم قرار گرفت.

 در نهایت ۲۹ آذرماه، جشنواره فرهنگی و هنری هفته قرآن و عترت با معرفی نفرات برتر در ۲۸ رشته مختلف هنری، فرهنگی و.. به کار خود پایان داد. تجلیل از ۱۰۰ برگزیده در اختتامیه جشنواره‌های هفته قرآن و عترت  نیز قابل ذکر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 16 =