انتظارات جامعه قرآنی از رئیس جمهور و دولت آینده

گروه اجتماعی: توجه به بیمه فعالان قرآنی، اجرایی‌شدن امتیازات مصوب برای حافظان قرآن و ..از جمله انتظارات جامعه قرآنی خراسان‌جنوبی از رئیس جمهور آینده است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، این روزها هر کسی در میان تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری به دنبال پاسخ این پرسش است که کدامیک از این کاندیداها در وهله اول مشکلات عموم مردم و در گام دوم مشکلاتی که منِ نوعی به عنوان معلم، کارگر، هنرمند و…با آن رو به رو هستم را رفع می‌کند.

جامعه قرآنی نیز از این قاعده مستثنی نیست و انتظاراتی از رئیس جمهور و دولت آینده دارد. در این گزارش نگاهی به این انتظارات و خواسته‌ها می‌اندازیم.

محمد الهی، مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: یکی از انتظارات جامعه قرآنی از رئیس جمهور و دولت آینده افزایش اعتبارات قرآنی برای گسترش برنامه‌های قرآنی است.

اعتبارات قرآنی به موقع پرداخت شود

وی اظهار کرد: البته علاوه بر افزایش اعتبارات و بودجه در این زمینه آنچه حائز اهمیت است پرداخت به موقع این بودجه‌ها و اعتبارات است، وقتی ما برای سال جدید اعتباری در نظر می‌گیریم ولی در آذر و دی پرداخت می‌شود این اقدام موجب کندی در اجرای برنامه‌های قرآنی می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی خراسان‌جنوبی بیان کرد: از منظر دیگر انتظار جامعه قرآنی از دولت و رئیس جمهور دوازدهم اجرای دقیق مصوبات مجلس در زمینه اعطای امتیازات به فعالان قرآن و حافظان قرآن است.

الهی ادامه داد: به عنوان مثال طبق مصوبات، حافظان قرآن که مدرک تخصصی حفظ با امضای رئیس دارالقرآن کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند، می‌توانند رایگان در دانشگاه‌های کشور تحصیل کنند که این مهم گاه با مشکلاتی مواجه می‌شود.

وی افزود: حافظ قرآن برای استفاده از امتیازاتی که برای او در نظر گرفته می‌شود نباید درگیر کارهای اداری شود، بلکه دانشگاهی که او در آن تحصیل می‌کند می‌تواند پیگیر روند اداری شود که با توجه به اتوماسیون اداری و الکترونیکی شدن کارها وقت چندانی از دانشگاه‌ها نمی‌گیرد.

جای خالی مشکلات جامعه قرآنی در تبلیغات کاندیداها

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در حال حاضر اگر در تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری دقت کنیم درمی‌یابیم که در برنامه‌هایشان سخنی از مشکلات جامعه قرآنی نمی‌زنند که نشان از مظلومیت فرهنگ است.

الهی یادآور شد: در حال حاضر فعالان قرآنی با مشکلاتی چون بیمه رو به رو هستند، شایسته نیست کسی عمری را در حوزه قرآن فعال باشد ولی در زمان پیری و بازنشستگی به علت نبود بیمه با مشکلاتی رو به رو شود.

یوسف سالاری حافظ کل قرآن‌کریم و مدیر دارالقرآن مسجد النبی اهل سنت بیرجند نیز در این زمینه گفت: یکی از موضوعاتی که در دولت آینده در حوزه قرآن باید مد نظر دولت آینده قرار گیرد بحث موازی‌کاری‌ها است.

در حوزه قرآن از موازی‌کاری جلوگیری شود

وی اظهارکرد: در حال حاضر اوقاف، فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش، بهزیستی و نیروی انتظامی برنامه‌های قرآنی دارند و مسابقات قرآنی برگزار می‌کنند در حالی که می‌توان با برنامه‌ریزی و اتاق فکر مشترک  از موازی کاری‌ها و…پیشگیری کرد.

این فعال قرآنی خراسان جنوبی بیان کرد: نکته دیگری که باید مد نظر دولت آینده قرار گیرد آموزش و استفاده از نیروی متخصص در فعالیت‌های قرآنی است، به عنوان مثال شایسته نیست که یک معلم علوم و یا هر درس دیگری چون ساعات تدریسش تکمیل نمی‌شود تدریس قرآن به او واگذار شود.

سالاری یادآور شد: از طرف دیگر برنامه‌ریزان فعالیت‌های قرآنی خودشان متخصص این امر باشند و در کنارشان روانشناس و جامعه شناس آگاه وجود داشته باشد تا بدانند امروزه جامعه در حوزه قرآن به چه مسائل و موضوعاتی نیاز دارد.

هادی مساح، نائب الرئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه گفت:  در دولت آینده موضوعی که به طور جدی باید به آن رسیدگی شود بحث مکان برای مؤسسات مردمی قرآنی و پی‌گیری راه چاره برای حل این مشکل است.

بیمه فعالان قرآن مورد غفلت واقع نشود

وی اظهار کرد: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد بحث بیمه فعالان قرآنی است چه بسیار افرادی که عمر و زندگی خود را برای فعالیت‌های قرآنی گذاشته‌اند واز این منظر درست نیست که در دوران پیری تأمین نبوده و به واسطه بیمه نبودن از بسیاری از مسائل محروم باشند.

نائب الرئیس اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی خراسان‌جنوبی بیان کرد: از جنبه دیگر دستگاه‌های دولتی به واسطه نداشتن اعتبار کافی برای اجرای برنامه‌های آموزشی قرآنی با مؤسسات قرآنی قرار داد منعقد نمی‌کنند و در منطقه ما نیز فرهنگ عمومی مردم  موجب شده برای آموزش قرآن هزینه چندانی پرداخت نمی‌کنند.

مساح یادآور شد: همه این عوامل موجب بروز مشکلاتی برای فعالان قرآنی شده که انتظار می‌رود در دولت آینده برای آن چاره‌جویی شود.

 گزارش از حکیمه بهمن زاده

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + ده =