تبیین نقش انگیزه پیشرفت تحصیلی در به‌کارگیری استراتژی‌های خـودرهبری

هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش انگیزه پیشرفت تحصیلی در به‌کارگیری استـراتژی‌های خـودرهبری دانش‌جویان دانشگاه بیرجند بوده است.

چکیده:  

هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش انگیزه پیشرفت تحصیلی در به‌کارگیری استـراتژی‌های خـودرهبری دانش‌جویان دانشگاه بیرجند بوده است. روش پژوهش، توصیفی و طرح پژوهشی از نوع همبستگی بوده که برای تبیین مدل از مدل‌یابی معادلات ساختاری، با کمک نرم‌افزار لیزرل (LISREL 8.7) استفاده شده است. جامعه آماری، کلیه دانش‌جویان دانشگاه بیرجند بوده، که با نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، دانشکده‌های علوم و ادبیات به تعداد ۴۰۲۰ نفر انتخاب و در مرحله دوم نمونه‌گیری، حجم نمونه ۳۵۱ نفر تعیین شد. از پرسش‌نامه انگیزه پیشرفت تحصیلی حسینی و همکاران (۲۰۰۸) با پایایی (۰/۹۱=α) و پرسش‌نامه خودرهبری نک و مانز (۲۰۰۲) با پایایی (۸۰/۰=α) جهت جمع‌آوری داده‌ها، استفاده شد. نتایج تی تک‌گروهی نشان داد انگیزه پیشرفت و استراتژی‌های خودرهبری بالاتر از حد متوسط بوده‌اند. مدل‌یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد، انگیزه پیشرفت، بر استراتژی‌های خودرهبری (۰/۶۹=γ) به عنوان یک سازه کلی تأثیرگذار بوده‌است. هم‌چنین بر به‌کارگیری استراتژی‌های خودگفتگویی (۰/۴۴=γ)، خود‌پاداش‌دهی (۰/۳۶=γ)، خودتنبیهی (۰/۴۳=γ)، خودراهنمایی (۰/۳۴=γ)، تجسم عملکرد موفق (۰/۳۴=γ) و تمرکز بر پاداش‌های طبیعی (۰/۵۵=γ) تأثیرگذار بوده است.

واژه‌های کلیدی: استراتژی‌های خودرهبری، انگیزه پیشرفت تحصیلی، دانش‌جویان

نویسندگان:

دکتر جواد پورکریمی، آقای ابراهیم مزاری ، خانم کبری خباره، آقای فرهاد فرهادی امجد

فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی – سال سیزدهم ، شماره ۵۱، زمستان ۱۳۹۵.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =