حق هنرمندان با نامگذاری یک کوچه و دانشگاه به نام آنان ادا نمی شود

رئیس جهاد دانشگاهی استان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه حق هنرمندان با نامگذاری یک کوچه، خیابان و دانشگاه به نام آنان ادا نمی شود گفت: بنابراین باید تلاش ما به گونه ای باشد که آنها را به جامعه ملی بشناسانیم زیرا شناساندن آنان نیز یک افتخار است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، جلال‌الدین صادقی، شامگاه دوشنبه در مراسم اختتامیه جشنواره منطقه‌ای شعر ابن حسام در بیرجند اظهار داشت: شعر خوب آینده شاعر است و تمام اعتقادات، باورها، داشته‌ها و نداشته‌های شاعر را در زمان گذشته و حال نشان می دهد.

وی با بیان اینکه شاعر را می‌توان با شعرهایش روانکاوی کرد و او را به طور دقیق شناخت افزود:  به گفته یکی از بزرگان می‌توان اعتقادات و باورهای شاعر را از اشعارش استخراج کرد ولی این کار در مورد نوشته‌های یک نویسنده یا امکان پذیر نیست و یا دشوار خواهد بود.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ابن حسام و یا فردوسی ثانی در اشعارش به ما می گوید که یک مسلمان است بیان کرد: همچنین به ما می فهماند که کسی است که در صرف و نحو، معانی و بیان، نجوم، تاریخ و تفسیر و حدیث تبحر فوق العاده دارد و شاعری جهانی است.

صادقی تصریح کرد: شعر هنری است که حیات را شاداب و زندگی را جلا می‌ دهد و همچنین شعر بازتاب ذهنی منحصر به فردی است که از ذهنی خلاق تراوش و از یک منبع بیرونی تغذیه می‌شود.

وی با بیان اینکه کیفیت در ذات شعر ناب نهفته است خاطرنشان کرد: ما در خراسان جنوبی اندیشمندان و مفاخر علم و ادب بسیاری داریم بنابراین باید تلاش ما به گونه ای باشد که آنها را به جامعه ملی بشناسانیم زیرا شناساندن آنان نیز یک افتخار است.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی یادآور شد: در دبیرخانه آسیب‌های اجتماعی به عنوان مباحث اصلی اعتیاد و طلاق مطرح است همچنین آسیب‌های اجتماعی که مدیران و دست اندرکاران نیز دچار آن هستند سستی در معرفی مفاخر علم و ادب و هنر استان به جامعه ملی و جهانی است بنابراین اگر این امر محقق شود استعدادهای نهفته شکوفا می شود و بر غنای فرهنگی و علمی افزوده خواهد شد.

صادقی با بیان اینکه حق هنرمندان با نامگذاری یک کوچه، خیابان و دانشگاه به نام آنان ادا نمی شود اظهار داشت: شعر، شاعر، ادبیات و هنر باید در مسیر فعالیت های درست استفاده شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری همواره در فرمایشات خود کیفیت، کمیت و غنای اشعار را مورد تاکید قرار داده‌اند، در این راستا توجه به این موضع سبب شده است تا امروز شاهد برگزاری این جشنواره و منتج به این نتیجه باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: اگر مفاخر استان به درستی معرفی شوند، استعدادهای نهفته شکوفا و بر غنای فرهنگی و علمی افزوده خواهد شد.

صادقی بیان کرد: برگزاری جشنواره هایی از این دست به همراه خود کشف استعداد ها و نخبه ها را خواهد داشت که بر غنای منطقه و ایران خواهد افزود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: جشنواره شعر ابن حسام در سال‌های گذشته در ۷ دوره به صورت دانشگاهی و استانی توسط جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌های استان به ویژه دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.

حمید مرادی با بیان اینکه پس از ابلاغ موافقت، دبیرخانه جشنواره در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی راه اندازی شد و کمیته‌های علمی و اجرایی جشنواره نیز مشخص شد افزود: از سوی روابط عمومی و تبلیغات جشنواره نیز طراحی پوستر و فراخوان صورت گرفت و بعد از تأیید آن توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور پوستر و بنر چاپ و برای کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ارسال شد همچنین کانال تلگرامی جشنواره ابن حسام  نیز راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه قرار شد  اشعار در قالب کلاسیک،شعر نو و سپید در دو بخش اصلی و یک بخش جنبی با موضوع محیط زیست ارائه شود گفت: در ابتدا مهلت ارسال آثار تا پایان اسفند ۹۵ بود اما با توجه به استقبال شاعران مهلت ارسال آثار تا ۱۵ اردیبهشت ۹۶ تمدید شد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: در نتیجه اطلاع‌ رسانی‌ها ۹۳۵ اثر از ۱۶۵ شاعر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در نوع خودش بی‌نظیر بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − چهارده =