از امین بودن در امور تجاری تا منع رباخواری برای رشد تلاش اقتصادی در جامعه

گروه معارف: مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی گفت: اگر پیامبر(ص) ربا را منع کردند به واسطه این بود که نمی‌خواستند کسی بدون تلاش و پشتکار سود اقتصادی به دست آورد و کار در جامعه دینی آسیب ببیند.

حجت‌الاسلام جواد اکبری مطلق، مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی گفت: سبک و سیره پیامبر(ص) در هر موضوعی اعتدال و میانه‌روی بود و در عرصه اقتصاد نیز همین روش را در زندگی ایشان می‌توان مشاهده کرد.
وی اظهار کرد:  پیامبر در زندگی شخصی از بعد اقتصادی بسیار ساده زندگی می‌کردند که البته این ساده زیستی به معنای نفی استفاده از نعمت‌های دنیوی نبود بلکه ایشان در حقیقت دلبستگی به دنیا را نفی کردند.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی بیان کرد:  حضرت رسول(ص) معتقد بودند وقتی انسان قرار است با مرگ از دنیا برود بابد از دنیا برای رسیدن به سعادت در آخرت استفاده کند.
اکتفاء به حدأقل‌ها در زندگی برای گره‌گشایی در امور مردم
اکبری مطلق ادامه داد: نقل است که روزی پیامبر(ص) به خادم خود پولی دادند تا لباسی برای ایشان تهیه کند و او لباسی به ۱۲ درهم خرید که پیامبر گفتند دوازده درهم زیاد است و لباس را تعویض کردند و لباسی به چهار درهم خریدند.
وی افزود: باقیمانده پول را برای یک فقیر که نیاز به پوشش داشت لباسی تهیه کردند و بخشی را هم به یک کنیز که پول مولایش را گم کرده و نگران بود، دادند و در حقیقت ایشان با ساده زیستی و اکتفاء به حدأقل‌ها در زندگی شخصی می‌خواستند منبعی برای گره‎گشایی از کار دیگران باقی بماند.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام‌نور خراسان‌جنوبی گفت: البته نباید این ساده‌زیستی در زندگی را به سخت‌گیری بر خانواده در بعد اقتصادی معنا کرد چرا که همین رسول الله(ص) می‌فرماید رحمت خداوند بر کسی که زندگی را بر اهل خانه‌اش فراخ بگیرد.
اکبری مطلق ادامه داد: از طرف دیگر پیامبر(ص) چون رهبری جامعه را بر عهده داشتند، با ساده‌زیستی خود الگویی برای مدیران و مسئولان در بعد اقتصادی ترسیم کردند چرا که رهبرای جامعه وظیفه مضاعفی در این زمینه دارند.
امین بودن ایشان در حوزه اقتصادی معنا پیدا کرد
وی با اشاره به اینکه کار و ثروت بخش مهمی از زندگی اقتصادی یک جامعه است، افزود: اگر به پیامبر(ص) امین می‌‎گفتند به واسطه این بود که ایشان در حوزه اقتصادی یک بازرگان و تاجر امین بود و  این مسئله را حضرت خدیجه(س) به درستی درک کرد.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی گفت: اگر پیامبر(ص) ربا را منع کردند به واسطه این بود که نمی‌خواستند کسی بدون تلاش و پشتکار سود اقتصادی به دست آورد و کار در جامعه دینی آسیب ببیند.
اکبری مطلق اظهار کرد: همچنین در حوزه تنظیم بازار ایشان برای کنترل وضع بازار مسلمین یک ناظر تعیین کردند و با مواردی مثل احتکار به شدت برخورد کرده و همواره به دنبال تقسیم کار در جامعه بودند.
وی یادآور شد: هر چند ایشان به هر نیازمندی کمک می‌کرد ولی با تکدی‌گری مخالف بود و می‌فرمود هر کس از ما درخواست کمک کند به او یاری می‌رسانیم ولی اگر بی‌نیازی ورزد به یقین خداوند او را بی نیاز خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − چهار =