لزوم تغییر کاربری کمربند جنوبی شهر مشهد به عنوان جاده سبز/ احداث کمربندی جنوبی در تعارض با قانون هوای پاک است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی با بیان این که احداث کمربندی جنوبی در تعارض با قانون هوای پاک است، گفت: اجرای طرح کمربند جنوبی شهر مشهد بدون پیوست زیست محیطی آغاز شده و تاکنون برای این طرح پیوست زیست محیطی ارائه نشده است.

احداث کمربندی جنوبی در تعارض با قانون هوای پاک استغلامعلی صادقی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، با بیان این مطلب که احداث کمربند جنوبی مشهد با قانون هوای پاک در تعارض است، گفت: قانونگذار در مواد ۲۱، ۲۴ و ۲۷ قانون هوای پاک مصوب تیر ماه ۱۳۹۶، برای سازمان‌ها و نهاد‌هایی از جمله محیط زیست، راه و شهرسازی، جهاد کشاوزی و شهرداری تکالیفی را معین کرده است.

وی گفت: به عنوان مثال اجرای طرح‌های تفصیلی منوط به داشتن پیوست زیست محیطی آن شده و یا در بحث گرد و غبار و پیشگیری از بیابان زایی سازمان جهاد کشاورزی باید به زیست بوم‌های حساس توجه داشته باشد و با همکاری سازمان‌های مردم نهاد در صیانت از آنان تلاش نماید تا از بروز و گسترش پدیده گرد و غبار جلوگیری به عمل آید.

این مقام قضایی ادامه داد: اجرای طرح کمربند جنوبی شهر مشهد بدون پیوست زیست محیطی آغاز شده و تاکنون برای این طرح پیوست زیست محیطی ارائه نشده است.

صادقی با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه‌ها گفت: با وجود اظهار نگرانی و پیگیری‌های مکرر سازمان‌های مردم نهاد، کارشناسان محیط زیست و دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم مبنی بر اینکه این طرح یکی از زیست بوم‌های حساس شهر مشهد را تخریب خواهد کرد و متاسفانه دستگاه‌های مسئول از جمله محیط زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در راستای وظایف و تکالیف قانونی خود به درستی عمل نکرده اند.

دادستان مشهد گفت: کنار گذر شمالی شهر مشهد چند سالی است که افتتاح شده است؛ اما از آن به درستی استفاده نشد در حالی که کارایی کنار گذر شمالی، دقیقا همان هدفی است که برای کمربند جنوبی مشهد در نظر گرفته می‌شود، لذا سوال این است که چرا از قابلیت کنار گذر شمالی که میلیارد‌ها تومان هزینه برای آن پرداخت شده است به درستی استفاده نمی‌گردد و امروز دستگاه‌های مختلف برای نگهداری آن باید هزینه پرداخت کنند.

قاضی صادقی گفت: کمربند جنوبی شهر مشهد در محدوده طرح کمربند سبز شهر واقع شده است و دستگاه‌های جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و شهرداری موظف به حفظ کمربند سبز شهر هستند.

این مقام قضایی گفت: اگر مسئولین دغدغه مردم را دارند می‌توانند پیگیری نمایند تا این طرح با تغییر کاربری به عنوان جاده سبز در اختیار عموم مردم قرار گیرد و به محدوده کمربند سبز شهر اضافه شود.

وی ضمن بیان نظر کارشناسان و اساتید حوزه محیط زیست مبنی بر اینکه اگر کمربند جنوبی مشهد اجرا گردد آلودگی هوای شهر چند برابر خواهد شد، گفت: دستگاه قضایی اجرای قانون هوای پاک را از دستگاه‌های مسوول مطالبه کرده است و بر همین اساس  باید این دستگاه‌ها حسب وظیفه قانونی خود خواستار عدم اجرای طرح کمربند جنوبی مشهد به دلیل تعارض آن با قانون هوای پاک شوند. سازمان‌های مردم نهاد نیز بر اساس ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری می‌توانند به عنوان ناظر و مدعی به موضوع ورود پیدا کرده و تخلفات احتمالی را گزارش کنند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در پایان گفت: دستگاه قضایی جهت احقاق حقوق شهروندان با هیچ نهاد و سازمانی تعارف نخواهد داشت و حسب وظیفه ذاتی خود حقوق مردم را مطالبه خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + چهار =