۴۲۷ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال در خراسان جنوبی پرداخت شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: از سال گذشته تاکنون ۴۲۷ میلیارد ریال تسهیلات به ۲ هزار و ۶۱۶ طرح اشتغالزا توسط این نهاد در استان پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا رضا سلم آبادی شنبه شب در جلسه مشترک کارگروه اشتغال و کمیسیون هماهنگی بانک های استان افزود: در این مدت از محل صندوق اشتغال نیازمندان و سایر منابع، ۷۷۳ طرح اشتغال به مبلغ ۱۲۳ میلیارد ریال در استان پرداخت شد.
وی یادآور شد: همچنین سال گذشته از محل تسهیلات قرض الحسنه بانکی (تبصره ۱۶ ) به یکهزار و ۸۴۳ طرح اشتغال ۳۰۴ میلیارد ریال پرداخت شده است.
وی افزود: از مجموع تسهیلات پرداخت شده، ۷۵ درصد طرح ها خودکفایی و کارآفرینی، ۲۳ درصد توان افزایی و ۲ درصد کارانگیزی بوده است.
سلم آبادی گفت: در حوزه آموزش قبل، حین و بعد از اجرای طرح های اشتغال ۹ هزار و ۱۲۶ نفر آموزش های لازم را فرا گرفتند که در حوزه مهارت آموزی ۲ هزار و ۷۴۷ نفر، آموزش های پایدار سازی و توسعه بیش از سه هزار نفر، کارآفرینی ۲ هزار و ۴۳۸ نفر و حرفه آموزی دانش آموزان دبیرستانی ۸۶۷ نفر آموزش دیدند.
وی اظهار داشت: در بند «د» تبصره ۱۶، ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سهمیه کمیته امداد استان بود که ۳۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان ( ۹۴ درصد) ابلاغ شد اما هزار و ۱۴۴ نفر با رقم ۳۳ میلیارد تومان تسهیلات به بانک های عامل معرفی شدند.
وی اضافه کرد: حدود ۲۲ درصد پرونده های معرفی شده به بانک ها برگشت داده شد که سپس جایگزین شد.
وی یادآور شد: در حال حاضر ۹ هزار و ۲۳۷ طرح اشتغال توسط کمیته امداد در استان فعال است که برخی از پوشش امداد خارج شده است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: پارسال بیش از ۲۴ هزار مورد نظارت از این طرح ها انجام شد به این صورت که طرح هایی که در سال اول و دوم هستند سالی سه مرحله و از سال سوم به بعد سالی یک مرتبه مورد نظارت قرار می گیرند.
سلم آبادی افزود: همچنین سال گذشته هزار و ۶۸۱ خانواده از محل تسهیلاتی که پرداخت شد خودکفا شدند که از توفیقات استان محسوب می شود.
وی بیان کرد: در این مدت سهم اشتغال استان ۱۰ هزار و ۲۳۳ نفر بود که ۹۸۰ نفر سهم کمیته امداد بود و ۹.۵ درصد اشتغال بین ۲۳ دستگاه متولی اشتغال اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه ۲۸ درصد اشتغال استان سال ۹۶ توسط کمیته امداد محقق شده است، اظهار داشت: سهمیه این نهاد در ایجاد اشتغال ۹۷۰ نفر بود اما ۲ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی ایجاد شد.
وی یادآور شد: سه نهاد حمایتی کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران در مناطق روستایی و عشایری می توانند از تسهیلات اشتغال پایدار صندوق توسعه ملی بهره مند شوند.
وی ادامه داد: امسال تفاهم نامه بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از صندوق توسعه ملی به استان ابلاغ شد.
وی گفت: در این تفاهم نامه استفاده از ظرفیت های موجود در کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران برای اشتغال محرومان و کم درآمدها در مناطق روستایی و عشایری مدنظر قرار گرفته است.
سلم آبادی اظهار داشت: در بند یک این تفاهم نامه که مرتبط با سازمان های حمایتی یاد شده با بانک های کشاورزی، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و پست بانک است ۱۵۰ هزار فرصت شغلی به مبلغ ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در کشور اختصاص یافته است.
وی گفت: سهم خراسان جنوبی از این رقم، سه هزار و ۶۷ نفر با مبلغ ۷۶۶ میلیارد تومان است که سهم کمیته امداد ۲ هزار و ۶۰۴ نفر با مبلغ ۶۵۱ میلیارد تومان، بنیاد شهید ۱۵۰ نفر با مبلغ ۳۷ میلیارد تومان و سازمان بهزیستی ۳۱۳ مورد با مبلغ ۷۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: در سطح کشور ۶۷ درصد و همین میزان تسهیلات یاد شده به کمیته امداد اختصاص یافته این در حالیست که در خراسان جنوبی ۸۵ درصد بوده و ۱۸ درصد بیشتر از سهم میانگین کشوری به کمیته امداد استان اختصاص یافته است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با بیان اینکه باید عبارت افراد تحت پوشش در این تفاهم نامه اصلاح شود، گفت: در حال حاضر بیش از ۷۳ درصد خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد استان سالمند و عمدتا در مناطق روستایی هستند که عملا اشتغالی در این مناطق ایجاد نخواهد شد.
سلم آبادی ادامه داد: همچنین در بند دوم این تفاهم نامه طرح های پیشنهادی افراد بیکار و متقاضیان ایجاد اشتغال تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز باید اصلاح شود.
۷۵۵۷* ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 4 =