۷ هزار مسافر از خدمات گمرک خراسان جنوبی برخوردار شدند

بیرجند – ایرنا – مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: در ۲ ماهه ابتدای امسال هفت هزار و ۳۷۳ مسافر ورودی و خروجی فرودگاه بین المللی بیرجند و گمرک ماهیرود از خدمات و تشریفات مسافری امور گمرکی استان برخوردار شدند.

محمدعلی خاشی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این بازه زمانی به سه هزار و ۷۸۷ مسافر ورودی و سه هزار و ۵۸۶ مسافر خارجی در گمرگ ماهیرود و فرودگاه بین المللی بیرجند خدمات گمرکی ارائه شده است.
وی ادامه داد: از این تعداد یکهزار و ۴۳۷ مسافر ورودی و یکهزار و ۲۹۲ مسافر خارجی از فرودگاه بین المللی بیرجند بوده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافران ورودی ۲۰ درصد و مسافران خارجی ۳۳ درصد کاهش داشته است.
وی اظهار داشت: همچنین ۲ هزار و ۳۵۰ مسافر ورودی و ۲ هزار و ۲۹۴ مسافر خروجی از گمرک ماهیرود تردد کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل آمار مسافران ورودی ۶ درصد کاهش و خروجی ۲۳ درصد افزایش را نشان می دهند.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش یکهزار و ۹۱ دلار به وزن ۱۰۱ کیلوگرم تشکیل شده است.
خاشی بیان کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۵۵۰ درصد از نظر ارزش ۹۳۹ درصد و از نظر وزنی ۶۳۴ درصد افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: عمده اقلام وارداتی به استان را برنج، تجهیزات مربوط به سیستم زهکشی گاز متان، گوسفند، تخم اسپند و گاو تشکیل می دهد که به کشورهای پاکستان، لهستان و افغانستان وارد شده است.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: در ۲ ماهه ابتدای امسال ۳۱ دستگاه کامیون به وزن ۷۲۲ هزار کیلوگرم شامل گوشت مرغ منجمد، روغن موتور، سپر مستعمل و تایر و رینگ مستعمل خودرو و بونکر حمل، گاز مایع، تخم مرغ خوراکی و پارچه ترانزیت شده است.
خاشی اضافه کرد: ترانزیت این اقلام از کشور برزیل، ترکیه، عراق، امارات متحده عربی، جمهوری آذربایجان و چین از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان انجام شده است.
وی اظهار داشت: عمده ترانزیت ۲ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۷۴ درصد و از نظر وزن ۸۱ درصد کاهش داشته است.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی قبل از این به خبرنگار ایرنا گفت: مجموع کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در ۲ ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ ارزش ۲۲ درصد افزایش یافت.
خاشی افزود: از کل کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در ۲ ماه امسال از نظر ارزش ۱۴۵ میلیون و ۷۶۹ هزار و ۱۳۰ دلار و از نظر وزنی ۷۰۳ هزار و ۱۶ تن بوده است که از نظر وزنی نیز ۹ درصد افزایش را نشان می دهد.
وی اظهار داشت: از این مقدار کالای صادراتی، تعداد ۷۶۸ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۳۲ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۴۶۳ دلار به وزن ۲۶۹ هزار و ۹۴۵ تن صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود تشکیل شد.
وی ادامه داد: این میزان صادرات نسبت به پارسال از نظر تعداد اظهارنامه ۲۸ درصد و از نظر ارزش ۲ درصد کاهش ولی از نظر وزنی هشت درصد افزایش داشته است.
اکنون خراسان جنوبی دارای چهار بازارچه مرزی یزدان، گلورده (میل) ۷۳، ماهیرود (میل ۷۸) و دوکوهانه و ۲ گمرک بیرجند و ماهیرود است و افغانستان مهمترین شریک تجاری این استان محسوب می شود.
در حال حاضر ماهیرود تنها گذرگاه رسمی خراسان جنوبی با افغانستان است که در ۱۳۵ کیلومتری شهر سربیشه هم مرز استان فراه افغانستان واقع شده است.
۷۵۵۷* ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − شش =