غنچه لبخند لب شکری ها شکفت

بیرجند – ایرنا – حضور تیم فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی سلامت «مرهم» در خراسان جنوبی سبب جاری شدن لبخند بر لب های بیماران شکاف لب و کام یا به اصطلاح همان لب شکری ها شد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا، واژه لب شکری بر عکس اسمش بسیار تلخ است ناهنجاری مادرزادی که از بدو تولد نوزاد خانواده اش را دچار نگرانی می کند.
برای خلاصی از این بیماری مادرزادی باید از همان بدو تولد زیر تیغ جراحی رفت که اگر شانس با نوزاد یار باشد و مراحل درمان را تکمیل کند در سن نوجوانی ظاهر فرد عادی به نظر می رسد.
از افرادی که قسمت فوقانی لب یا کام آنها از بدو تولد باز است به «لب شکری» یاد می شود این بیماری علاوه بر اینکه چهره فرد را نازیبا می کند اما مشکلات فراوانی از جمله اختلال در شنوایی، تکلم، دندان و فک و تغذیه را به دنبال دارد.
برخی نوزادان به دلایل مختلف با ناهنجاری شکاف کام متولد می شوند به این معنا که قسمت های لب و کام آنها هنگام تکامل جنین به یکدیگر متصل نشده است.
اما این پایان زندگی فرد بیمار نبوده و قرار نیست تا آخر عمر وضعیت جسمی و ظاهری این بیماران نازیبا بماند بلکه ایران در علم جراحی پلاستیک از جایگاه خوبی برخوردار است و جراحان پلاستیک ایران تاکنون موفقیت های چشمگیری نه تنها در ایران که در جهان در خصوص عمل جراحی شکاف لب و کام به نام خود ثبت کرده اند.
اگر چه درمان های شکاف کام و لب در مقاطع سنی مختلف با روش های گوناگون انجام می شود اما شاید به دلیل دسترسی نداشتن به یک پروتکل درمانی واحد نتایج حاصل از درمان این بیماران تا چند سال گذشته مطلوب ارزیابی نمی شد.
اما تخصصی ترین تیم جراحی پلاستیک و ترمیمی مناطق محروم جهان سال ۱۳۸۶ با سرپرستی پروفسور عبدالجلیل کلانتر هرمزی در ایران راه اندازی شد.
به گفته مسئول تیم جراحان پلاستیک داوطلب خدمت در مناطق محروم کشور از زمان راه اندازی این تیم خیرخواهانه تاکنون بیش از ۱۶ هزار مورد ویزیت رایگان، بیش از ۱۵۰۰ عمل جراحی شکاف لب و کام در قالب ۲۱ سفر به مناطق مرحوم کشور انجام شده است.
وی افزود: همچنین در این بازه زمانی حدود ۱۱ ساله بیش از سه هزار بیمار دارای این ناهنجاری های مادرزادی به مراکز مجهزتر اعزام و اعمال جراحی آنها انجام شده است.
پروفسور کلانتری هرمزی بیان کرد: این میزان ویزیت و عمل جراحی یک آمار جهانی و در نوع خود بی نظیر است اما این به منزله بالا بودن آمار بیماران در کشور نیست بلکه ما خود را به این کار تخصصی مشغول کرده ایم.
استان مرزی خراسان جنوبی به دلیل دور بودن از مرکز همیشه از کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص در حوزه های مختلف رنج می کشد، ماندگاری پزشکان در این منطقه بسیار پایین و شاید انگشت شمار است.
سال های اخیر حوزه بهداشت و درمان خراسان جنوبی بیش از پیش مورد توجه دولت قرار گرفت و اکنون از استان های موفق در حوزه پزشکی به شمار می آید اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله زیادی دارد.
سهمیه این استان مرزی سالانه ۵۱ پزشک متخصص است که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی می شود اما یا برخی مراجعه نمی کنند یا بعد از اتمام دوره ۱۲ ماهه از شهرستان خارج می شوند.
دور بودن از مرکز، کمبود امکانات و زیرساخت های حمل و نقل سبب شده پزشکان رغبتی به استخدام یا ماندگاری در این منطقه نداشته باشند لذا همیشه این استان به ویژه شهرستان های مرزی با نیروهای طرحی (تعهد خدمت اجباری پزشکان در مناطق محروم) اداره می شود این عامل سبب نگرانی و سرگردانی مردم شده است.
گروه موسسه خیریه مرهم برای نخستین بار تصمیم به حضور در استان مرزی خراسان جنوبی گرفت تا از بین یکهزار و ۲۰۰ نفر که در سامانه ثبت نام کرده اند ۱۵۰ نفر را به صورت رایگان جراحی پلاستیک و ترمیمی کنند.
چه بسا افراد زیادی که به دلیل دور بودن از مناطق شهری و صعب العبور روستاها، سنگین بودن هزینه های جراحی، ایاب و ذهاب، اسکان و بسیاری مشکلات دیگر از دسترسی به امکانات و تجهیزات پزشکی محروم مانده اند.
بسیاری از افراد دچار مشکلات مادرزادی فک و صورت، شکاف کام و سایر ناهنجاری های سر، صورت و فک هستند اما خیلی از این خانوارها حتی برای بیماری های اولیه و زخم های سطحی صورت و بدن قادر به مراجعه به پزشک متخصص و فوق تخصص را ندارند.
اکنون باید فرصت حضور گروه مرهم به استان مرزی خراسان جنوبی را غنیمت شمرد که قطعا مردم این دیار قدردان همیشگی این تیم خواهند بود، گروهی خیرخواهانه که ویزیت های چند ۱۰ هزار تومانی و تعرفه های گران قیمت برای آنها معنا ندارد.
فرشته های سبزپوشی که نمی گذارند بیماران در صف های طولانی مدت انتظار های چندساعته بکشند، مردانی از جنس نور که داوطلبانه آستین های همت را بالا زده به مناطق محروم سفر می کنند و از جان ودل برای نجات همنوعان خود می کوشند.
اینک خراسان جنوبی برای نخستین بار میزبان این تیم خیرخواهانه است تا با اعمال رایگان جراحی پلاستیک و ترمیمی مرهمی باشند بر زخم های درونی و ظاهری بیماران.
به راستی که اسم این تیم را چقدر خوب و زیبا انتخاب کرده اند فرشتگان سبزپوشی که با دستان پر مهر و عطوفت خود لب های شکافته را نوازش و مرهم می کنند، ترک های لب و ناهنجاری های سر و صورت را ترمیم می کنند افرادی که حضورشان در مناطق محروم کشور مرهمی بر آلام افراد مستضعف و محروم است.
وقتی از مشکل کمبود پزشک متخصص و عدم ماندگاری پزشکان در استان مرزی خراسان جنوبی با پروفسور کلانتر هرمزی سخن می گویم با تعجب می گوید: خراسان جنوبی استان بسیار خوبی برای کادر پزشکان است.
وی ادامه داد: بنده به تمام نقاط کشور حتی تمام دنیا سفر کرده اما بیش از پیش عاشق میهن خود هستم خراسان جنوبی استانی بالقوه ثروتمند است که باید به بالفعل تبدیل شود.
وی اضافه کرد: پزشکان باید بدانند در این استان مرزی بستر های خوبی برای کار عاشقانه و خوب فراهم است مهربانی و همدلی، درایت و پیروزی مردم و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قابل تحسین است.
مسئول تیم جراحان پلاستیک داوطلب خدمت در مناطق محروم کشور اظهار داشت: اینکه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی توانستند میزبان گروه مرهم باشند منظور شخص خاصی نیست بلکه یک جریان است وقتی یک جریان با برنامه ریزی های دقیق و منسجم وارد استان شده است قطعا برای جذب و نگهداری پزشکان متخصص و فوق تخصص باید استفاده مطلوب کرد.
کلانتر هرمزی یادآور شد: پزشکان متخصص و فوق تخصص می توانند به هر سبک و ثیاقی که قانون اجازه می دهد در این استان مرزی با اطمینان خاطر مشغول به فعالیت شوند چراکه بدون شک هم منفعت وجدانی و مالی و هم روزی حلال نصیب آنها خواهد شد.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی منطقه محرومی نیست، اظهار داشت: محرومیت زمانی است که فکر محروم و محدود باشد اما در این استان فکر، درایت، پشتکار، ایمان و اراده وجود دارد.
وی ادامه داد: پیشنهاد می کنم پزشکانی که تاکنون به این استان سفر نکرده اند با هر تخصصی بسته به فراخور دانشگاه و امکانات استان در این منطقه لنگر بیندازد و برای خود عقبه، ستون و خیمه زده و با خیال راحت مشغول به کار شود.
بزرگترین گروه خیریه پزشکان متخصص «مرهم» به سرپرستی پروفسور عبدالجلیل کلانتر هرمزی برای ویزیت و درمان رایگان ناهنجاری های مادرزادی جمجمه، فک و صورت از ۱۲ تا ۱۶ تیر ماه جاری در خراسان جنوبی حضور دارد.
تاکنون یکهزار و ۲۰۰ نفر برای دریافت خدمات جراحی پلاستیک و عمومی در استان ثبت نام کردند که ۹۷۴ نفر بومی و مابقی از استان های مجاور هستند، پیش بینی می شود ۱۵۰ تا ۱۷۰ نفر طی مدت زمان حضور این تیم در خراسان جنوبی از خدمات جراحی شکاف لب و کام برخوردار شوند.
در روز نخست حضور گروه خیرخواهانه فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی تاکنون ۲۵ نفر در هفت اتاق عمل بیمارستان رازی بیرجند عمل جراحی شدند.
گزارش از رقیه محمدی
۷۵۵۷ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 8 =