۸۷۹ روستای خراسان جنوبی فاقد دهیاری است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۹۰۱ دهیاری در استان گفت: امسال ۸۷۹ روستا فاقد دهیاری است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا عالیه خواجوی روز سه شنبه در نخستین نشست کارگروه تخصصی توسعه روستایی و عشایری استان خراسان جنوبی به ریاست معاون عمرانی استاندار افزود: میزان اعتبارات واریزی به حساب دهیاری ها سال قبل افزایش چشمگیری داشت و به ۴۵۶ میلیارد و۵۳۵ میلیون ریال رسید.
وی بیان کرد: از سال ۹۳ تا ۹۶ مجوز تامین اعتبار روستاهای فاقد دهیاری نیز در دستور کار قرار گرفت و از سال گذشته سهم این روستاها به حساب فرمانداری شهرستان واریز می شود.
وی گفت: تعدادی روستا از لحاظ زیرساختی در شرایط مطلوبی قرار دارند و برخی روستاها نیز دارای شرایطی هستند که به محض ورود چهره ۱۰۰ سال پیش روستا زنده می شود.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: ۲ عامل برنامه ریزی و مدیریت روستایی در چنین شرایطی از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی اظهار داشت: براساس سرشماری ۹۵، جمعیت روستایی استان ۳۱۵ هزار و ۷۰ نفر و جمعیت شهری ۴۵۳ هزار و ۸۲۷ نفر اعلام شد که تعداد کل خانوارهای روستایی از ۸۴ هزار و ۴۱۷ خانوار در سال ۹۰ به ۹۴ هزار و ۹۴۷ خانوار افزایش یافته است.
خواجوی گفت: همچنین براساس این سرشماری تعداد خانوارهای شهری از ۹۹ هزار و ۱۴۰ خانوار در سال ۹۰ به ۱۲۹ هزار و ۳۶ خانوار افزایش یافته است.
وی افزود: در برخی شهرستان ها در محور جمعیت روستایی کاهش را مشاهده می کنیم که شاید نشات گرفته از وضعیت نامناسب روستایی، موضوع درآمد و معیشت و عدم توجه به این مناطق است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با اشاره به تسهیلات اشتغالزایی روستایی از محل تفاهم نامه های منعقده طرح توسعه روستایی گفت: سهم تخصیصی استان در این زمینه ۸۸۰ میلیارد ریال بوده است.
وی اظهار داشت: این تسهیلات توسط پنج بانک عامل صندوق کارآفرینی امید، بانک سینا، کشاورزی، پارسیان و پست بانک پرداخت می شود که تاکنون اعتبارات مربوط به بانک کشاورزی و پست بانک به طور کامل جذب شده است.
وی گفت: مجموع اشتغالی که تا این لحظه بابت طرح های معرفی شده به بانک های عامل ایجاد شده، یکهزار و ۴۴۲ نفر است.
خواجوی اظهار داشت: میزان توسعه ماشین آلات عمرانی و خدماتی دهیاری ها از سال ۹۱ تا پارسال ۱۳۵ دستگاه است که در اختیار دهیاری ها قرار گرفته است.
وی افزود: روستاهای بهره مند از طرح آبرسانی ۱۳۴ روستا به تعداد ۱۶ هزار و ۴۶۱ خانوار و جمعیت ۵۶ هزار و ۸۰۴ نفر بوده است.
۷۵۵۷*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 5 =