خراسان جنوبی جزو ۷ استان مهاجرفرست کشور است

بیرجند – ایرنا – معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: این استان به دلیل وضعیت جغرافیایی و خشکسالی چندین ساله در ردیف هفت استان مهاجرفرست کشور قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا حجت ‌الاسلام یدالله وحدانی نیا روز یکشنبه در نشست کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از بافت‌ های ناکارآمد شهری استان خراسان جنوبی افزود: پیشگیری از شکل‌ گیری مناطق جدید و بافت‌ های ناکارآمد از سال ۹۵ در دستورکار است و هدف آن انسجام بخشی به همه فعالیت ها و جلوگیری از اقدامات پراکنده بوده است.
وی با بیان اینکه اقدامات مقابله با این پدیده در ۲ حوزه مبدأ و مقصد انجام می ‌شود گفت: گام اول شناسایی روستاهای در معرض خطر مهاجرت است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با تاکید اینکه باید اقدامات تأثیرگذار و مطلوبی در مقصد انجام شود افزود: چون در این حوزه با گسترش حاشیه نشینی، زمین خواری و کوه خواری شایع شده لذا اجرای طرح ‌های توسعه صنایع ‌دستی و گردشگری، طرح ‌های مدیریت منابع آب و خاک و حرفه‌ آموزی در مبدا باید مورد توجه قرار گیرد تا مهاجرت از روستاها را نداشته باشیم.
وی بر شناسایی تعداد بیشتر این روستاها تاکید و تصریح کرد: دستگاه های اجرایی باید برنامه های سال جاری برای جلوگیری از مهاجرت را به دبیرخانه کارگروه ارسال کنند.
معاون آموزش، برنامه ریزی و پژوهش اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی نیز از اجرای طرح توانمندسازی روستاییان و عشایر مناطق محروم و مرزی با رویکرد اشتغال پایدار خبر داد و گفت: هدف از اجرای این طرح گسترش عدالت اجتماعی و فقرزدایی است.
ابوالفضل حق پرست با اشاره به ارایه آموزش های مهارتی در ۴۷ دهستان و ۹۵ روستای استان اظهار داشت: این آموزش ها سال گذشته در زمینه رایانه، چادر شب بافی، تولیدات نمدی، قالی و گلیم بافی بوده است.
وی همچنین از ادامه این طرح در سال جاری خبر داد و گفت: امسال در ۱۹ دهستان ۷۹ حرفه آموزش داده می شود و عشایر استان نیز از این آموزش ها بهره مند می شوند.
معاون بازآفرینی شهری و ‌مسکن راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز با اشاره به تدوین آمایش مناطق محروم توسط بسیج سازندگی گفت: براساس این آمایش صفر تا صد قابلیت های روستاها مشخص شده است.
احمد ولی پور مطلق با اشاره به اجرای برنامه بازآفرینی شهری بیان کرد: در قالب این طرح یک دولت محلی در مناطق مختلف شهری ایجاد شده که تمام نیازهای مردم توسط آن شناسایی می شود لذا نمونه این کار را می توان در روستاها نیز انجام داد.

** خطر مهاجرت در ۲۳۵ روستای مرزی
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: ۲۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در چهار شهرستان مرزی استان با مساله مهاجرت رو به رو شده است.
محسن یوسفی اظهار داشت: پروژه های بین المللی از جمله ترسیب کربن و RELDL با هدف توانمندسازی جوامع محلی و پیشگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی در استان دنبال می شود.
وی افزود: از آنجا که ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم در حاشیه شهرها زندگی می کنند، گسترش حاشیه نشینی در مرکز استان باعث بروز ناهنجاری‌های اجتماعی، بهداشتی و امنیتی می شود.
مدیر پروژه بین المللی RFLDL (احیای مراتع تخریب یافته جنگلی) سرایان همچنین بیکاری، پایین بودن درآمد، کاهش بارندگی، خشک شدن یا کاهش آب دهی منابع آبی را از جمله عوامل مهاجرت دانست و گفت: افزایش عرصه‌های بیابانی، تهدید ریزگردها و تحصیل از دیگر عوامل مهاجرت هستند.
وی یادآور شد: نبود زیرساخت‌های اقتصادی و خدمات زیربنایی در روستاها، انتظار درآمد و اشتغال بهتر، وجود خدمات و تسهیلات رفاهی و آموزشی برتر در شهرها باعث مهاجرت‌های روستایی شده است.
یوسفی توانمندسازی روستاها و ایجاد اشتغال با درآمد مناسب پایدار به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان، جلوگیری از آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی و اجرای پروژه‌های محرک بازآفرینی و بهبود خدمات زیربنایی را از جمله راهکارهای پیشگیری از بافت ناکارآمد شهری ذکر کرد.
وی با تاکید بر اینکه برای توانمندسازی حداقل یک سال زمان نیاز است گفت: این فرصت مناسبی برای جلب اعتماد عمومی است تا فرایند توسعه و مشارکت نیز تسریع یابد.
وی به ۲ تجربه موفق خراسان جنوبی در اجرای پروژه های بین المللی اشاره کرد و افزود: سرمایه های اجتماعی، انسانی و اقتصادی در این پروژه ها ایجاد می شود که نتیجه همکاری و هماهنگی مردم برای بهبود شرایط زندگی است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ایجاد روحیه خودباوری را از نتایج دیگر این پروژه ها دانست و افزود: با افزایش رفاه، افراد به منابع خود وابسته می شوند و همین شرایط باعث خودباوری آنها می شود.
وی گفت: صندوق های روستایی نیز برای تامین منابع مالی مشارکت مردم در اجرای پروژه ها ایجاد شده است.
یوسفی با اشاره به بازپرداخت ۹۶ درصدی تسهیلات در این صندوق ها اظهار داشت: این نشان می دهد که وقتی کاری به دست مردم اداره شود نتیجه بهتری خواهد داشت.
وی به اولویت بندی جوامع محلی در این پروژه ها اشاره کرد و افزود: طبق نیازسنجی های انجام گرفته بهبود سیستم آبیاری در اولویت نخست قرار دارد و جاده و گازرسانی جزو آخرین اولویت هاست.
وی با تاکید بر اینکه بدون برنامه ریزی قطعا نمی توانیم موفق باشیم افزود: برای اشتغال و توسعه باید حداقل ها در نظر گرفته شود و موانع قانونی را کم کرد.
یوسفی با بیان اینکه برخی قوانین در استان متناسب با شرایط منطقه نیست و لازم است که نمایندگان به دنبال منطقه ای شدن این قوانین باشند گفت: نباید زمینی که در قلب کویر نهبندان وجود دارد با اراضی شمال کشور از دید قانون به یک چشم نگریسته شود.
۹۷۶۶*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هجده =