جای بانک های بزرگ در تسهیلات اشتغال روستایی خالی است

بیرجند – ایرنا – نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی‌ گفت: برای پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی تنها چهار موسسه و بانک عامل در نظر گرفته شده و جای بانک های بزرگ خالی است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا محمدرضا امیرحسنخانی شنبه شب در جلسه مشترک کارگروه تخصصی اشتغال و کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان جنوبی افزود: چهار بانک عامل و موسسه کشاورزی، صندوق کارآفرینی امید، پست بانک و توسعه تعاون برای پرداخت این تسهیلات انتخاب شده است.
وی بیان کرد: دولت نتوانسته بانک های بزرگ را مجاب کند تا به کمک اشتغال بیایند در حالی که امری مهمتر از ایجاد اشتغال در کشور نداریم.
نماینده مجلس اظهار داشت: صحبت از برتر شدن یک بانک در پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به میان می آید اما یک دونده گذاشته شده که اگر سینه خیز هم حرکت کند اول می شود.
وی بیان کرد: اگر بانک یا موسسه ای در پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار با مشکل مواجه است باید به ما منتقل شده تا در مرکز پیگیری کنیم.
امیرحسنخانی عنوان کرد: انسان های برای ایجاد اشتغال ورود پیدا کرده اند که آینده خودشان دچار مشکل ورشکستگی و زندانی خواهند شد.
وی یادآور شد: از مظلومیت دولت و مدیرانی که می خواهند در زمینه اشتغال کاری انجام دهند آدم متاثر می شود اما بالاخره بانک های بزرگی در کشور کار می کنند که باید از ظرفیت آنها هم برخوردار شد.
نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: چند طرح ملی از جمله « بز سانن» به کارگروه ملی ارسال شده اما تاکنون هیچکدام موفق به دریافت تسهیلات نشده اند.
وی افزود: به عنوان مثال از روزی که طرح بز سانن ارایه شده تاکنون زمان زیادی گذشته لذا طرح از توجیه افتاده اینگونه است که تسهیلات پرداخت می شود اما آینده نه چندان دور شاهد ورشکستگی فرد هستیم و مشکل را تنها سرمایه گذار می دانیم.
امیرحسنخانی گفت: تمام پروژه هایی که از روز شکل گیری شورای اشتغال استان شکل گرفته، چند درصد افزایش قیمت داشته است لذا انتظار می رود اگر طرحی مشکل دارد در ابتدای کار به متقاضی اعلام شده تا وی سرگردان و حیران نماند.
وی بیان کرد: اینکه روزهای نخست مشکل پرداخت نشدن را به مردم بگویید و آنها را علاف نکنید بسیار موثرتر است تا اینکه بعد از گذشت هفته ها و ماه ها طرح برگشت داده شده یا پرداخت نشود.
نماینده مجلس اظهار داشت: اینکه استاندار و همه مدیران دستگاه های اجرایی برای برگزاری کارگروه تخصصی اشتغال و کمیسیون هماهنگی بانک های استان وقت بگذارند اما خروجی صفر باشد درست نیست.
وی یادآور شد: خواهش دارم همه همراه شویم اگر نیاز به پیگیری است ما در مرکز پیگیری و دنبال می کنیم.
امیرحسنخانی گفت: در ارتباط با خشکسالی مصوبه ای به هیات دولت رفت که یکهزار میلیارد ریال برای خسارت در نظر گرفته شد همچنین برای وام های کشاورزانی که از خشکسالی متضرر شد نیز استمحال ۲ ساله در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: این مصوبه هنوز به بانک کشاورزی ابلاغ نشده اما خواهش دارم این مصوبه دولت با پیگیری استاندار، نمایندگان مجلس و بانک ها ابلاغ شود تا حداقل گره کوچکی از کار کشاورزان باز شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم در این نشست از بانک توسعه تعاون استان به دلیل تاخیر یا پرداخت نکردن تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری گلایه کرد.
حسن رمضانی با بیان اینکه انگار در این بانک قرار بر پرداخت نکردن تسهیلات اشتغال است، گفت: دولت متولی ایجاد اشتغال است نه بانک، اما در این بانک با متقاضی اشتغال ما درست برخورد نشده است.
وی بیان کرد: طرح های زیادی از میراث فرهنگی به پست بانک معرفی شده اما به دلایل نامعلوم برگشت داده شده است این در حالیست که بخشی از مشکلات را باید بانک حل و فصل کند.
مدیرکل دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی هم گفت: شیوه پیگیری در بانک توسعه تعاون درست نیست و قرار شد بانک ها طرح توجیهی اقتصادی را بررسی کنند و به سایر بخش ها ورود پیدا نکنند.
حامد حسینی اظهار داشت: برای یک طرح ۴۰۰ میلیون تومانی گردشگری هم سند روستایی و هم شهری اخذ شده اما هنوز هیچ اقدامی برای پرداخت انجام نشده است که در صورت عدم پرداخت، طرح را به بانک دیگری معرفی خواهیم کرد.
۷۵۵۷ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 5 =