۱۸ هزار دانشجوی افغان در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند

بیرجند – ایرنا – والی فراه جمهوری اسلامی افغانستان با بیان اینکه نیازمند همکاری بیشتر ایران در زمینه تحصیل هستیم گفت: اکنون بیش از ۱۸ هزار دانشجوی افغان در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا عبدالبصیر سالنگی روز دوشنبه در نشست بررسی همکاری های علمی و دانشگاهی خراسان جنوبی و ولایت فراه افزود: از این تعداد ۶ هزار دانشجو در استان های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی مشغول به تحصیل هستند.
وی ادامه داد: از آنجایی که به دلیل برخی شرایط زمینه تحصیل برای جوانان در افغانستان به ویژه ولایت فراه فراهم نیست کماکان نیازمند همکاری جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحصیلی هستیم.
وی به تاکیدات مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران در خصوص فراهم کردن شرایط مورد نیاز برای تحصیل مهاجران افغان در ایران اشاره کرد و گفت: بابت نگاه ویژه رهبری به این موضوع قدردانی می کنیم.
والی فراه جمهوری اسلامی افغانستان اظهار داشت: داشتن اشتراکات فراوان از جمله مرز، زبان، فرهنگ و دغدغه های مشترک در برخی مسائل از جمله امنیت ما را برای همکاری های دو جانبه با ایران بیشتر وادار می کند.
وی بیان کرد: در کشور افغانستان زمینه تحصیل و ورود به دانشگاه ها به دلیل برخی مسائل از جمله جنگ های ۴۰ ساله و کنونی کمتر فراهم شده است.
سالنگی عنوان کرد: امروزه با راه اندازی دانشگاه های خصوصی در افغانستان جوانان زیادی جذب تحصیل شده اند اما همچنان امکانات محدود بوده و نیاز به همکاری های بیشتری با ایران برای ادامه تحصیل داریم.
وی یادآور شد: در حال حاضر پنج میلیون نفر از افغانستان به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند که یکی از دلایل عمده آن وجود جنگ های ناخواسته در این کشور است.
والی فراه جمهوری اسلامی افغانستان افزود: امروزه زمینه برای حرکت به سمت دانشگاه ها در این کشور فراهم شده اما باز هم زمینه تحصیل برای جوانان فراهم نیست چون ولایت فراه در حالت جنگ و محاصره قرار دارد.
وی به راه اندازی دانشگاه خصوصی ابونصر فراهی در ولایت فراه اشاره کرد و گفت: نیاز به توجه بیشتر جمهوری اسلامی ایران به ویژه خراسان جنوبی برای راه اندازی دانشگاه های بیشتر یا بورس دانشجو داریم.
والی فراه افغانستان و هیات همراه امروز از دانشگاه بیرجند به ویژه آزمایشگاه نانو فیزیک و آزمایشگاه اندازه گیری ابعادی این دانشگاه دیدن کردند تا با ظرفیت های علمی و دانشگاهی خراسان جنوبی بیشتر آشنا شوند.
۷۵۵۷ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − شش =