استاد دانشگاه: خراسان جنوبی قطب مطالعاتی افغانستان شود

بیرجند – ایرنا – مدیر گروه پژوهشی افغانستان دانشگاه بیرجند گفت: مسئولان ایران و افغانستان باید نسبت به اجرای هرچه سریعتر موافقت نامه های امضا شده بین دو کشور اهتمام ویژه داشته باشند و خراسان جنوبی به قطب مطالعاتی افغانستان تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا احمد بخشی روز دوشنبه در نشست بررسی همکاری های علمی و دانشگاهی خراسان جنوبی و ولایت فراه افغانستان افزود: با تحقق این مهم در کنار اعتمادسازی متقابل زمینه برای حضور بیشتر فراهم می شود.
وی تاکید کرد: تبدیل خراسان جنوبی به قطب مطالعاتی افغانستان در کنار تلاش های ۲ استان همجوار نیازمند همراهی در سطح کلان و کشوری است و از طرفی نیز فرصت خدادادی جغرافیا و اصل مجاورت بر اثر غفلت یا کم کاری به تهدید تبدیل نمی شود.
مدیر گروه پژوهشی افغانستان دانشگاه بیرجند اظهار داشت: در این زمینه باید مسئولان ۲ استان همجوار پیگیری های لازم را برای راه اندازی پروازهای بیرجند به فراه، کابل و هرات و تامین امنیت لازم برای سرمایه گذاران ایرانی در افغانستان فراهم کنند.
وی اضافه کرد: همچنین لغو ویزای دو طرفه برای رانندگان ترانزیت کالا، ایجاد کنسولگری افغانستان در بیرجند و کنسولگری ایران در فراه، تکمیل جاده مواصلاتی ماهیرود – فراه، تکمیل و گسترش مراکز فنی و حرفه ای از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه دو کشور واقع شود.
بخشی به ظرفیت ها و پتانسیل های خراسان جنوبی در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: می توان در صورت استفاده بهینه و حذف بروکراسی پیچیده اداری این ظرفیت ها را در خدمت کشور در حال توسعه و بازسازی افغانستان قرار داد و در قبل آن دستاوردهای مثبت سیاسی، امنیی، اقتصادی و فرهنگی را برای کشور و استان به ارمغان آورد.
وی بیان کرد: در حال حاضر دانشگاه بین المللی بیرجند با ۳۰ دانشگاه اروپایی، آسیایی و سایر در ارتباط بوده و تبادل استاد و دانشجو دارد.
مدیر گروه پژوهشی افغانستان دانشگاه بیرجند اظهار داشت: برای نخستین بار در دانشگاه بیرجند درس سیاست و حکومت در افغانستان راه اندازی و ارایه می شود اما یکی از مشکلات موجود در روابط دو جانبه سوء تفاهم ها است.
وی تاکید کرد: واژه هایی مانند افغان هراسی و ایران هراسی باید اصلاح شود و هویت مشترک ایرانی اسلامی و خراسان قدیم توسعه و یگانگی ها مانند قبل افزایش یابد.
بخشی افزود: توسعه روابط همه جانبه بین ۲ کشور ایران و افغانستان برای مرزنشینان دو کشور درآمد، رفاه و امنیت را به ارمغان می آورد و فرصت طلایی استان و کشور را احیا خواهد کرد.
وی ادامه داد: امری که در صورت غفلت ما، کشورهای دیگر که حتی مزیت ها و فرصت هایی مانند ایران را دارا نیستند از آن استفاده خواهند کرد.
مدیر گروه پژوهشی افغانستان دانشگاه بیرجند به فعالیت گروه پژوهشی افغانستان در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: این گروه با راه اندازی در سال ۸۲ همگام و همراه با تدوین سند چشم انداز توسعه کشور، افق های ارزشی را به عنوان مبنا در سه حیطه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به عنوان چشم انداز آتی ترسیم کرده است.
وی بیان کرد: در این افق تاکید بر اصل تعامل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با افغانستان مورد توجه قرار گرفته تا منافع جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در سایه انجام تحقیقات کاربردی معنا و مفهوم یابد.
بخشی یادآور شد: اجرای طرح های پژوهشی موردنیاز کشور و استان در زمینه مسائل افغانستان، بررسی و شناسایی نیازهای پژوهشی، برقراری ارتباط با پژوهشگران، متخصصان، مبتکران و متفکران در مراکز علمی و پژوهشی از جمله اهداف این گروه پژوهشی است.
۷۵۵۷ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 6 =