برند سیوجو در سطح کشور معرفی شد

بیرجند – ایرنا – فرماندار خوسف گفت: جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اخیرا تولیدات کیک، کلوچه و عناب را با برند سیوجو «Siojo» (بیان عامیانه روستای سیوجان) در سطح کشور معرفی کرده است.

محمد شفیعی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشکر از مسئولان و مردم برای حضور باشکوه در اولین جشن استانی شکرگزاری برداشت عناب در روستای سیوجان افزود: سطح زیرکشت عناب شهرستان خوسف یکهزار و ۴۰۰ هکتار بوده و با کیفیت ترین محصول عناب خراسان جنوبی مربوط به روستای سیوجان است.
وی بیان کرد: اصلی ترین هدف برگزاری جشنواره عناب اهمیت دادن به کشاورزان و بهره بردان است که بدون شک از این طریق بسیاری از معضلات و مشکلات کشاورزان حل و فصل خواهد شد.
فرماندار خوسف عناب را محصولی کم آب بر دانست و گفت: در شهرستان خوسف سال های اخیر عناب جایگزین کشت های پر آب شده است.
وی با بیان اینکه جشن بزرگ شکرگزاری عناب نخستین بار در خراسان جنوبی برگزار می شود افزود: امید است با برگزاری این جشنواره مشکلات موجود که عمدتا فرآوری و بازاریابی است رفع شود.
شفیعی گفت: با تسهیلاتی که امسال پرداخت شد، عملیات اجرایی چند واحد فرآوری محصول عناب به مبلغ چهار میلیارد تومان هفته دولت آغاز شد و هنوز در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری فرصت داریم که متقاضیان می توانند برای ورود به حوزه فرآوری محصولات کشاورزی از این ظرفیت بهره مند شوند.
وی افزود: باید شرایط جدید جهانی به ویژه شرکت های جدید دانش بنیان را وارد این حوزه کنیم که مذاکرات اولیه با این شرکت ها در غرب کشور انجام شده و در بحث صادرات به کشورهای اروپایی نیز اکنون اقداماتی انجام شده است.
وی گفت: همچنین شرکت های عمده ای از جمله آیدین و مینو در زمینه صنایع تبدیلی اعلام آمادگی کرده اند که امید است در آینده نزدیک شاهد توسعه عناب در بازارهای جهانی باشیم.
فرماندار خوسف یادآور شد: عناب کاران این شهرستان یکسری انتظارات به حقی دارند که با برگزاری اینگونه جشنواره ها تلاش داریم نگاه ها به این نوع محصول جلب شود.
وی اظهار داشت: حتی در خراسان جنوبی افراد زیادی از مزایای این محصول کم آب بر مطلع نیستند در حالیکه می توانند آن را به عنوان یک محصول جایگزین استفاده کنند.
وی گفت: با پیشنهادی که در این جشنواره مطرح شد با ایجاد دبیرخانه دایمی عناب در شهرستان خوسف تلاش می کنیم در کمیسیون های تخصصی با اهل علم و فن مشکلات عمده عناب کاران از جمله تامین نهاده های موردنیاز را حل و فصل کنیم.
شفیعی درباره استفاده از روش های نوی آبیاری در باغات عناب گفت: براساس تجربه عناب کاران این نوع باغات را نمی توان به شیوه نوین آبیاری کرد اما این شرایط و تسهیلات در کشور وجود دارد که برای انتقال لوله کشی باغات کشاورزان را یاری کنیم.
اولین جشن استانی شرگزاری برداشت عناب شامگاه پنجشنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسئولان و مردم در روستای سیوجان برگزار شد.
روستای سیوجان از توابع شهرستان خوسف در ۲۳ کیلومتری غرب شهر بیرجند و در مسیر جاده بیرجند – خوسف قرار دارد.
۷۵۵۷*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + نه =