محرم با صلات کشی در بشرویه آغاز می شود

بیرجند – ایرنا – مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه گفت: مراسم سنتی صلات کشی یکی از ارکان مهم آیین سنتی عزاداری است که در واقع باید آن را اعلام رسمی شروع محرم دانست.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، سید امیر سلیمانی رباطی اظهار داشت: مراسم سنتی صلات کشی صبح روز اول محرم در پشت بام حسینیه تاریخی حاج علی اشرف بشرویه اجرا می شود.
وی افزود: حاج علی اشرف در حسینیه ای که بانی آن بود، آگاهانه و مفهومی رسوم محرم بشرویه را پایه ریزی کرده و سبک و سیاق عزاداری آن در ردیف یکی از مواریث ارزشمند معنوی کشور قرار می گیرد.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه گفت: طبق رسم دیرینه سادات، نقبا و خدمه حسینیه در حالی که تعلیمی (چوبدستی مخصوص) را به دست دارند و از سایر افراد متمایزند به پشت بام حسینیه مراجعه کرده و با خواندن اشعار محتشم توسط چاوشی خوان و همراهی سایر مردم به سبکی کاملا سنتی با اعلام نمادین آغاز محرم، همگان را به سوگ و ماتم دعوت می کنند.
وی افزود: سبک خواندن اشعار محتشم و آهنگ موزون آن از دوره صفویه-افشار تا به امروز هیچ تغییری را به خود ندیده است و نقبای مسئول قراعت اعلامیه آغاز محرم به صورت موروثی این حرکت نمادین را به نسل بعد از خود انتقال می دهند.
سلیمانی رباطی بیان کرد: علیرغم سرعت دگرگونی فرهنگی و نفوذ ریتم ها و آهنگ های غیر مذهبی به دایره محرم و مداحان، در مراسم صلات با توجه به اینکه نقبا و خدمه حسینیه به صورت انحصاری و موروثی سعی در اجرای آن دارند؛ نفوذ کلام های مدرن و اجرای آن توسط نقبا به شدت نهی شده، بدعت تلقی می شود و همچنان با همان ریتم زیبای سنتی اجرا می شود.
وی گفت: قبل از مراسم صلات کشی خدمه حسینیه حاج علی اشرف با آماده کردن فضای حسینیه، قدم اول را برای اجرای رسوم پایه گذاری شده بانی فراهم می می کنند و با تجمع مردم داخل حسینیه یک یا ۲ نفر از سادات در حالی که چاوشی می کنند برای چند مرتبه به دور حوض می چرخند و همراه با نوای زیبای چاووشی خوان ها حسینیه را به مقصد پشت بام ترک می کنند.
۹۸۹۳*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =