خانه تاریخی آراسته بیرجند مرمت شد

بیرجند- ایرنا- مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بیرجند گفت: عملیات خانه تاریخی آراسته بیرجند که از تیرماه امسال آغاز شد، پایان یافت.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، علیرضا نصرآبادی اظهار داشت: عملیات مرمت این خانه تاریخی، شامل پاکسازی و مرمت تزئینات گچی و گچ کاری فضاهای داخلی بنا بود.
وی با بیان اینکه خانه تاریخی آراسته در داخل بافت تاریخی شهر بیرجند قرار دارد افزود: عناصر معماری موجود در بنا شامل سردر ورودی، هشتی، دالان، دهلیز، حیاط مرکزی، ایوان، اتاق های متعدد پیرامون حیاط و دیوارهای قطوری است که با مصالح خشت و گل ساخته شده‌ است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بیرجند بیان کرد: سردر ورودی با طاق جناغی و تزئینات رسمی ‌بندی به گونه‌ای بسیار استادانه ساخته شده و از نکات جالب توجه در این بنا طاقنماهایی با قوس جناغی و تزئینات رسمی‌بندی پیرامون حیاط مرکزی است.
وی ادامه داد: نقوش مختلف گچبری اطراف حاشیه فوقانی حیاط مرکزی طراحی شده و از عناصر دیگر این بنا ایوان ستوندار آن است که تزئیناتی همچون نقوش گچبری بر روی آن دیده می شود.
خانه آراسته در محدوده بافت تاریخی شهر بیرجند واقع شده و این اثر تاریخی با ارزش مربوط به دوره تاریخی قاجاریه با شماره ۱۸۹۱ اول مرداد سال ۷۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۹۸۹۳ * ۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =