عاشورا در قتلگاه

بیرجند – ایرنا – خراسان جنوبی به ویژه مرکز استان روز عاشورا به میعادگاه حق طلبان تبدیل شد و هیات های عزاداری از سراسر شهر یک نقطه را مقصد سفر کردند؛ آنجا محلی موسوم به قتلگاه بیرجند است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا مراسم عزاداری روز دهم محرم (عاشورا) روز پنجشنبه با حضور پرشور مردم و هیات های عزاداری در قتلگاه بیرجند برگزار شد.
نمایش عشق و ارادت اهالی استان مرزی خراسان جنوبی به شهدای کربلا در فضای شهرها و روستاها طنین انداز شده است و عاشقان اهل بیت (ع) ندای «لبیک یا حسین» و «یالثارات الحسین» را امروز در نقطه ای فراتر از ۱۴۰۰ سال تاریخ فریاد می زنند.
هر سال در روز عاشورا خیل عظیمی از عاشقان و سیاه پوشان ابا عبدالله الحسین (ع) در قالب هیات های عزاداری از گوشه و کنار شهر در خیابان های منتهی به مزار شهدای بیرجند در محل قتلگاه حضور به هم می رسانند و در سوگ سرور و سالار شهیدان اشک ماتم می ریزند.
حضور نمادین مردم در گودال قتلگاه نمایی از ظهر پرخروش عاشوراست که از صبح این روز تا قبل از نماز ظهر و عصر همه هیات ها خود را به این محل رسانده و در پایان با برگزاری نماز جماعت ضرورت ادای نماز و ارتباط با معبود را یادآور می شوند.
نماز ظهر عاشورا همزمان با دهمین روز از ماه محرم در مرکز استان به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در استان در محل قتلگاه بیرجند اقامه شد.
محدودیت های ترافیکی نیز برای تسهیل در عبور و مرور و افزایش ضریب ایمنی برای عابران به ویژه عزاداران حسینی و جلوگیری از مشکلات ترافیکی در این ایام در بیرجند اعمال شد.
برای برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم روز عاشورا در مرکز استان خراسان جنوبی از ساعت ۶ صبح تا پایان مراسم خیابان های شهدا، منتظری، طالقانی، کوچه طالقانی ۹، میدان امام خمینی (ره)، خیابان انقلاب، میدان امام حسین (ع)، خیابان حکیم نزاری، خیابان جمهوری اسلامی و تمامی مسیرهای منتهی به بهشت متقین بیرجند عبور و مرور هرگونه وسیله نقلیه ممنوع اعلام شد.
خیلی عظیمی از مردم و هیات های عزاداری از سراسر شهر با پای پیاده خود را به این محل رسانده بودند و توزیع نذورات به ویژه ایستگاه های صلواتی خستگی را از تن عزاداران بیرون می کرد.
راه اندازی کاروان های سبزپوش، سرخپوش و سیاهپوش، برگزاری مراسم شبیه گردانی، تعزیه خوانی، مداحی و مرثیه خوانی، کاروان طفلان و جوانان کربلا از جمله برنامه هایی بود که در این تجمع بزرگ عاشورایی اجرا شد.
در این روز جلوه های نابی از عزاداری در رثای سالار شهیدان به نمایش گذاشته شد و اجتماع بزرگ و معنادار شیعه و سنی که ندای یا حسین و یا عباس سر می دادند، باشکوه تر از گذشته می نمود.
روز عاشورا فرصتی برای دلدادگی، اخلاص و وحدت است لذا آنها که توانستند آمدند و آنان که نتوانستد در حسرت حضور در این همایش و شور عظیم حسینی بی تابی می کنند.
امروز حاشیه خیابان های مسیر هیات های عزاداری مملو از زنان، کودکان، پیرزنان و مردانی بود که از جای جای شهر و روستاهای اطراف خود را به اینجا رسانده بودند.
دست ها برای حک کردن عشق بر روی سینه ها به فراز آسمان بلند شده و ناقوس جان ها را به لرزه می انداخت، نفس ها به شماره افتاده و صدای عزای دوستداران حسین به آسمان هفتم رسید.
با توجه به شلوغی جمعیت برخی هیات های عزاداری نتوانستند خود را به نمازجماعت برسانند که در طول خیابان ها با حضور روحانی هیات نسبت به برگزاری نمازجماعت به وقت اذان اقدام کردند.
همه بارها این جمله را شنیده ایم که هر زباله یا پسمانده ای که بر زمین می اندازیم قامت یک نفر بابت آن خم خواهد شد اما امروز مردم بیرجند گل کاشتند و کمتر زباله ای در سطح قتلگاه یا خیابان های مجاور به چشم می خورد که نشان از فرهنگ سازی درست این موضوع است.
با این وجود پاکسازی آرامستان و میدان امام حسین (ع) بیرجند با حضور حامیان طبیعت شرق، رفتگران طبیعت خراسان جنوبی و جمعی از مردم از ساعت ۱۴:۳۰ آغاز شد.
حرکت کاروان نمادین نینوا در بیرجند و آیین سنتی بیل زنی در خوسف از دیگر برنامه های عصر عاشورا در خراسان جنوبی است.
یکهزار و ۴۶۴ هیات مذهبی در استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان مجوز فعالیت دارند.
۷۵۵۷*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − دوازده =