۸۰ درصد عشایر خراسان جنوبی در مرزها مستقر هستند

بیرجند – ایرنا – مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: اکنون ۵۸ طایفه مستقل عشایر در استان زندگی می کنند و ۸۰ درصد عشایر در شهرستان های مرزی خراسان جنوبی مستقر هستند.

غلامرضا قوسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خراسان جنوبی ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و بیشتر عشایر استان در شهرستان های مرزی سربیشه، زیرکوه، درمیان و نهبندان استقرار دارند.
وی افزود: براساس سرشماری عشایر کوچنده کشور در سال ۱۳۸۷ خراسان جنوبی دارای ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایری با جمعیت ۸۱ هزار نفر است.
مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی بیان کرد: هر سال این استان در فصل ییلاق میزبان بیش از ۳۰۰ خانوار عشایر استان سیستان و بلوچستان است و عمده کوچ عشایر خراسان جنوبی درون استانی است ولی به صورت محدود به استان خراسان رضوی نیز کوچ داریم.
وی گفت: براساس نقشه برداری که سال ۱۳۹۳ انجام شد، ۶ هزار و ۱۸ کیلومتر ایل راه عشایری در استان مشخص شده که براساس وضعیت بارندگی و طوفان های منطقه ای سالانه ۲ یا سه نوبت مرمت و موج تراشی می شود.
قوسی افزود: با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی دارای آب و هوای تقریبا یکسانی است لذا کوچ عشایر براساس میزان علوفه مرتع تعیین می شود.
وی بیان کرد: سال هایی که بارندگی خوب است از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین کوچ بهاره انجام می شود.
وی گفت: براساس میزان علوفه مرتع، زمان کوچ بین سه تا هشت ماه متغیر است، کوچ پاییزه نیز زمان دقیقی ندارد و به نسبت میزان علوفه حداکثر تا آبان ماه کوچ قشقایی صورت می گیرد.
مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: در سال های اخیر با توجه به وقوع خشکسالی های چندین ساله و اینکه بیشترین میزان بارندگی را در ماه های فروردین و اردیبهشت شاهد هستیم لذا کوچ بهاره عشایر با یک ماه تاخیر از ۱۵ فروردین آغاز می شود.
در حال حاضر ۱۰ شرکت تعاونی و یک اتحادیه عشایری در استان خراسان جنوبی فعال است و بیش از ۱۰ هزار خانوار عشایر زیرپوشش این شرکت ها هستند.
اکنون ۴۹ درصد عشایر استان خراسان جنوبی از ایل راه مناسب و ۵۴ درصد از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند و پایان برنامه ششم توسعه باید برخورداری عشایر از ایل راه مناسب به ۷۴ درصد و آب آشامیدنی به ۷۰ درصد افزایش یابد.
خراسان جنوبی با دارابودن ۱۱ شهرستان و ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایری چهارمین استان عشایرخیز کشور است.
۷۵۵۷*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + ده =