قانون گریزی در رانندگی مورد توجه قرار گیرد

بیرجند – ایرنا – جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: رواج قانون گریزی و مقاومت در برابر قانون موضوع مهمی است که باید به‌ عنوان یک سرمایه اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از ایرنا سرهنگ سعید دادگر روز پنجشنبه در جشنواره هم پیمانی ایمنی رانندگان حرفه ای حمل و نقل جاده ای و ایمن سازی مدارس حاشیه راه های خراسان جنوبی گفت: ۱۴ هزار دانش آموز این استان در مدارس حاشیه راه ها تحصیل می کنند که با توجه به حوادث احتمالی جان آنها در خطر است.
وی اظهار داشت: ۱۹۶ مدرسه خراسان جنوبی در حاشیه راه ها واقع شده است که باید برای ایمن سازی آن تلاش کرد.
وی با اشاره به رفتارهایی که منجر به حوادث رانندگی می شوند افزود: بی صبری، عصبانیت، سرعت بالا، رانندگی سپر به سپر و بوق زدن از رفتارهایی است که در سطح معابر دیده شده است و باید با کار فرهنگی عمیق اصلاح شود.
جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه تکثر کارها چاره ای جز همکاری ندارد گفت: نیروهای پلیس راه در شرایط سخت آب و هوایی با تمامی توان مشغول خدمت هستند اما برای امنیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همه باید کمک کنند که بارزترین وجوه فرهنگی در حوزه رانندگی است.
وی بیان کرد: رانندگی تبلور شخصیت اجتماعی در سطح جامعه است و نوع رفتار رانندگان نشان دهنده آموزه هایی است که از نهاد خانواده، مدرسه، رسانه و پلیس فرا گرفته اند.
دادگر با تاکید بر اینکه نظم در رانندگی بازتابی از نظم رفتاری و فکری و تابعی از نظم اجتماعی است گفت: صحنه های حزن انگیزی که از تصادفات در محورهای مختلف استان ثبت می شود را باید همه درک کنند.
وی با اشاره به آمار متوفیان و مجروحان تصادفات استان در سال جدید گفت: پنج فوتی و ۳۱۹ مجروح بین کودکان یک تا ۱۵ سال بخشی از این آمارها است.
جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه علت بیش از ۹۵ درصد حوادث جاده‌ای عامل انسانی است افزود: بسیاری از واژگونی ها مربوط به جاده نیست بلکه ناشی از خطای رانندگان است.
وی با اشاره به گسترش دامنه خدمات پلیس گفت: هر کاری برای پلیس انجام شود خدمات آن به مردم می رسد لذا برای ایمن سازی می توان از ادراک بصری با کارهای نرم افزاری و سخت افزاری استفاده کرد.
دادگر با اشاره به اقدامات انجام‌ شده در راستای نهادینه سازی فرهنگ صحیح رانندگی بیان کرد: آموزش‌های پلیس برای ۱۴ هزار و ۲۷۹ دانش‌آموز، بیش از ۲ هزار نونهال و ۳۸۷ مسجد ارائه‌ شده است.
وی گفت: با توجه به شروع سفرهای زمستانی رسانه ها در فرهنگ سازی برای استفاده از زنجیر چرخ، کنترل ترمز و بیمه نامه تلاش کنند تا شاهد حوادث ناگوار در جاده ها نباشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: امسال مهر بدون حادثه ای را در استان آغاز کردیم که نشان از همکاری آموزش و پرورش و پلیس داشت.
محمدعلی واقعی با تاکید بر ایمن سازی مدارس گفت: علیرغم همکاری های خوبی که در این زمینه صورت گرفت اما ۱۹۶ آموزشگاه و مدرسه استان در حاشیه راه ها واقع شده که ۱۴ هزار دانش آموز در آن تحصیل می کنند.
وی با ابراز امیدواری از توسعه امکانات ایمنی در این مدارس گفت: جامعه هدف دانش آموزان هستند و هر کس با هر سمتی باید به ایمنی آنها توجه کند.
واقعی لازمه داشتن جامعه پویا را رعایت قوانین، مقررات و حقوق شهروندی عنوان کرد افزود: فرهنگ ترافیک و اطلاع رسانی در آموزش و پرورش هم مورد توجه بوده و به دنبال تربیت دانش آموز سالم هستیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه ایمنی یک مسئولیت جمعی است گفت: کاهش چشمگیر آمار تلفات رانندگی از ۱۵ سال قبل تاکنون نتیجه تلاش همه بخش ها به خصوص رسانه ها بوده است.‌
جعفر شهامت افزود: براساس تحلیل آمارها می توان نتیجه گرفت هر ۲ ساعت هفت نفر دچار سانحه رانندگی می شوند.
وی با بیان اینکه مجروح شدن افراد در صحنه های تصادف هزینه های زیادی به دنبال دارد اظهار داشت: ایمنی یک حق است و باید در کالا و خدمات رعایت شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از رانندگان حوزه حمل و نقل به عنوان سفیران ایمنی یاد کرد و افزود: این افراد شغل سخت و طاقت فرسایی دارند که باید تقدیر شوند.
وی با اشاره به شروع طرح ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها از سال ۸۳ اظهار داشت: در قالب تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش با استفاده از توان فرهنگیان انتقال مفاهیم مربوط به ایمنی در حدود ۳۰ مدرسه استان امسال اجرا می شود که دوره این آموزش ها سه ساله است.
شهامت تاکید کرد: در این پروژه آموزشی روش کار فعالیت عملی است که در کاهش معضلات اجتماعی به خصوص رفتار ترافیکی موثر خواهد بود.
وی با بیان اینکه ایمن سازی فیزیکی مدارس نیز در اولویت قرار دارد گفت: حداقل پنج باب مدرسه را به طور ویژه ایمن سازی می کنیم و بر اساس اولویت این طرح ادامه خواهد داشت.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با اشاره به آمارهای وقوع تصادف در محور بیرجند – قاین گفت: در این تصادفات از عامل انسانی نباید غفلت شود که آموزش ها می تواند در اصلاح رفتار موثر باشد.
در این آیین تفاهم نامه همکاری بین اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان برای ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها به امضا رسید.
۹۸۹۳*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =