طلسمی که شکست!

سرمقاله روز دوشنبه (۲۸ آبان) روزنامه زعفران با عنوان طلسمی که شکست! به موضوع انتصاب سرپرست استانداری خراسان جنوبی پرداخت.

خراسان جنوبی از جمله استان های تازه تاسیسی است که از روزی که استان شد علی رغم میل مردم این استان و نیازی که به شدت بر سر تعیین یک مدیر بومی و آشنا به منطقه احساس می شد همواره افرادی غیربومی بالاترین سکان اجرایی دولت در استان را به دست می گرفتند.
این افراد غیربومی البته تفاوت های سینوسی و کسینوسی شدیدی بینشان از نظر توان و اقتدار و توانایی شخصی وجود داشت. یکی از میان لابی های شکل گرفته امتیاز فرد شماره یک استانداری را می گیرد و بعدا تنها چیزی که نصیب مردم استان می شود عقب ماندگی استان و درجا زدن آن است. دیگری نیز براساس کنش های خویشاوندی در هرم وزارت کشور و نگاهی بس مایوسانه برای ما – خراسان جنوبی سکوی پرتاب مدیران رده پایین به جایگاه های بزرگتر – است که در نهایت سود و بهره آن تنها نصیب افرادی خاص می شود. آنطرف تر نیز مدیرانی لایق اما غیربومی وارد استان شده اند که باز بر سر اختلاف نظرهای سیاسی، فکری و … در کوتاه مدت محبور به ترک پست و جابجایی شده اند.
در دولت روحانی نیز تاکنون ۳ استاندار تجربه حضور در این استان را پیدا کرده اند. فارغ از قضاوت در مورد این افراد، مطالبه اصلی مردم در دور جدید تعیین استاندار در پی اجرای قانون عدم به کارگیری بازنشستگان، تعیین فردی بومی و آگاه به مسایل و مشکلات منطقه بود. هر روز در خبرها نام و نشان فردی مطرح می شد و بعضا نام افرادی به میان می آمد که شاید اصلا ندانند که خراسان جنوبی و بیرجند در کدام منطقه جغرافیایی واقع باشد چه رسد به اینکه بتوانند در توسعه استان نقش آفرینی کنند.
استان از آن افراد باهوش است
اینک که پس از سالها به حکم تقدیر و توانایی نیروهای بومی، انتصاب جناب عابدی؛ فردی توانمند از خطه این سرزمین به عنوان سرپرست استانداری خراسان جنوبی رقم خورده بر تک تک شهروندان، دغدغه مندان و مطالبه گران توسعه استان فرض است که با حفظ وحدت و حمایت و همراهی، به ایشان و نیروهای ستادی استانداری کمک نموده تا استان مان با وجود نیروهای بومی مستعد خود، فعل خواستن و توسعه را صرف نماید و به بالادستی ها ثابت نماید که با این انتصاب خود نه تنها دل مردم را شاد کردند که از تصمیم خود پشیمان نشده که حمایت بیشتر و بهتری خواهند کرد.
برای تثبیت نیروی بومی سفید فکر کنیم
قطعا می دانیم که وقتی استاندار نیروی بومی باشد:
-او، سوابق کار استان را می‌داند، نیازها را زودتر و بهتر تشخیص می ‌دهد و به طور کلی آماده‌تر است. همچنین مدیران را بیشتر می‌شناسد و می‌تواند با آن‌ها کار کند.
-در مجموع و در شرایط فعلی برای استان خراسان جنوبی انتخاب یک چهره بومی آشنا به استان و آشنا به منطقه و آشنا به کار اجرایی منطقه مناسب‌تر است. لذا او، چون با مقدورات و محذورات استان بهتر آشنا است، پس با تسلط و شناخت بیشتر می تواند برنامه ریزی برای توسعه استان را با همراهی سایر مدیران و مسئولان استانی و کشوری انجام دهد.
-افراد بومی با توجه به شناخت محیطی با نحوه استخراج منابع آشنایی بیشتری دارند، یک مدیر غیر بومی نمی‌تواند تا مدتها شناخت درست بر سرمایه‌های بومی و منابع استانی داشته باشد و ممکن است به واسطه زود گذر دیدن دوران مدیریت خود در این استان، خویش را اسیر تحول یا اصلاح امور نکند.
-انتخاب یک مدیر بومی که کار آمد هم هست به دلیل شناخت بیشترش با مشکلات و دردهای منطقه و همچنین فرصت‌ها و پتانسیل‌ های موجود منطقه، یک انتخاب ایده‌آل محسوب می شود. حال که چنین انتخاب ایده آلی در استان ما صورت گرفته می بایست که به آن، به دید یک فرصت و دست آورد بزرگ بنگریم و به اتفاق همه نیروها و جریان ها و نگرش ها در کنار هم کمک کنیم تا آهنگ توسعه استان شتاب گیرد چراکه هرچه هست از ماست و برای ماست.
۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =