۸۰۷۵ مترمربع زیربنای کتابخانه ای در بیرجند کمبود وجود دارد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی گفت: شهرستان بیرجند در حال حاضر هشت هزار و ۷۵ متر مربع زیربنای کتابخانه ای کمبود دارد و سرانه فضای کتابخانه در مرکز استان کمتر از سایر شهرستان هاست.

محمدرضا رضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به جمعیت بیرجند این شهرستان به لحاظ برخورداری از کتابخانه های عمومی رتبه یازدهم را بین دیگر شهرستان های استان دارد.
«استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیرجند مرکز آن است.»
وی گفت: براساس سند چشم انداز توسعه ۱۴۰۴و پیش بینی نهاد کتابخانه های کشور، به ازای هر ۱۰۰ متر مربع چهار متر مربع کتابخانه نهادی باید در هر منطقه وجود داشته باشد که بیرجند اکنون چهار هزار و ۴۷ متر مربع زیربنای کتابخانه ای دارد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی اظهار داشت: زیربنای کتابخانه ای شهرستان بیرجند براساس سند چشم انداز توسعه ۱۴۰۴ باید به ۱۲ هزار و ۱۲۲ متر مربع افزایش یابد.
وی افزود: ۱۵ میلیارد ریال اعتبار پروژه های خیرساز در بخش کتابخانه های استان در سال جاری است و قرارداد ساخت و تجهیز کتابخانه ها با تعدادی از خیران استان منعقد شد.
رضایی بیان کرد: این پروژه ها شامل بازسازی کتابخانه شهرستان خوسف، انعقاد توافق نامه با موسسه خیریه قلم چی، نهاد کتابخانه های استان، نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی برای ایجاد کتابخانه ای در فردوس و موارد دیگر است.
وی گفت: یکی از خیران در مرکز استان اعلام آمادگی کرده که کتابخانه ای با وسعت ۵۰۰ متر مربع بسازد به شرط اینکه زمین را از ما بگیرد و ما به عنوان اداره کل کتابخانه های عمومی استان با شهرداری بیرجند در حال تعامل هستیم که در بوستان ظفر بیرجند این زمین به فرد خیر، داده شود اما هنوز نظر قطعی شهرداری به دست ما نرسیده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر ۷۱ باب کتابخانه شهری و روستایی در استان داریم که از این تعداد ۲۱ باب کتابخانه روستایی و بقیه شهری هستند.
وی گفت: برنامه ما ایجاد کتابخانه در همه روستاهای بالای ۲ هزار نفر جمعیت است و خراسان جنوبی یکی از بهترین استان ها به لحاظ داشتن کتابخانه روستایی است.
رضایی افزود: ابتدای سال ۱۳۹۴ فقط ۱۲ باب کتابخانه روستایی در استان داشتیم که این تعداد امروز به ۲۱ باب کتابخانه روستایی در سطح استان رسیده و ۹ پروژه کتابخانه روستایی دیگر در دست اقدام است که تا پایان سال ۱۳۹۸ به بهره برداری می رسد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲ هزار نفر جمعیت خراسان جنوبی دارای کتابخانه هستند و تا پایان سال ۱۴۰۰ همه این روستاها دارای کتابخانه می شوند.
وی گفت: شهرداری ها طبق قانونی که سال ۱۳۹۳ تصویب شد، موظف به پرداخت نیم درصد درآمدشان به عنوان سهم کتابخانه ها شدند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی افزود: از سال ۱۳۹۴ که بنده مسئولیت این اداره کل را عهده دار شدم تعامل بین این نهاد و شهرداری های خراسان جنوبی افزایش یافته و از ابتدای سال جاری، شهرداری های استان باید ۶۰۰ میلیون تومان به ما پرداخت می کردند که تاکنون ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت شد و با تعامل خوبی که وجود دارد به نظر می رسد این اعتبار تا پایان سال از طرف شهرداری ها به اداره کل کتابخانه های استان پرداخت شود.
۲۴ تا ۳۰ آبان ماه هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار است.
۷۵۵۹*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + شش =