خراسان جنوبی پنجمین استان درگیر موضوع گرد و غبار است

بیرجند – ایرنا – کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی پس از استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، خوزستان و هرمزگان پنجمین استان درگیر در موضوع گرد و غبار است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی روح الله مالکی افزود: توجه نکردن به مسایل پیشگیرانه و تشدید حاکمیت بیابان زایی، شرایط اقلیمی و بهره برداری بیش از اندازه منابع باعث شده است این استان در موضوع گرد و غبار رشد منفی داشته باشد.
وی منابع طبیعی مانند باتلاق ها، مرداب، آتشفشان ها و منابع انسانی تحت تاثیر انقلاب صنعتی و عصر استفاده از سوخت های فسیلی در بخش صنعت و حمل و نقل را از مهمترین منابع اصلی منتشره گازهای آلاینده هوا عنوان کرد.
کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در اکثر کشورها غلظت آلاینده های هوا در ایستگاه های پایش کیفی هوا اندازه گیری و سپس با استانداردهای کیفی هوا مقایسه می شود و چنانچه کیفیت هوا رضایت بخش نباشد ممکن است موقعیت های آماده باش و هشدار برای عموم اعلام شود.
وی اظهار داشت: بر همین اساس شاخص کیفیت هوا در کشور ما مانند بسیاری از کشورهای دیگر بر اساس شاخص AQI که توسط آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده تدوین شده است در نظر گرفته می شود.
مالکی یادآور شد: رنج پاک، سالم، ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک از مهمترین شاخص های کیفیت هوا است.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۲ ایستگاه پایش کیفی هوای شهری در استان فعال است که ایستگاه مرکز استان گازهای ازن، منواکسید کربن، ناکسها، دی اکسید گوگرد، هیدروکربورها و ایستگاه نهبندان ذرات ۵،۲ میکرون، ذراتی که به لحاظ مخاطرات بهداشتی از اهمیت خاصی برخوردار و قابل جذب به خون هستند را بر عهده دارد.
مالکی اضافه کرد: در خراسان جنوبی براساس مقایسه داده های منتج از این ایستگاه در سالهای گذشته بیشترین مقدار آلایندگی و غلظت دی اکسید گوگرد مربوط به ماه های فصل زمستان است که بیشترین مقدار شاخص آلودگی دی اکسید گوگرد را شاهد هستیم اما این روند در ۶ ماه اول سال کمترین مقدار غلظت را داشته است.
وی ادامه داد: میزان شاخص آلایندگی ازن از سایر فاکتورهای آلاینده در شهر بیرجند بیشتر بوده و بیشترین مقدار آن مربوط به ماه های آخر تابستان و اول پاییز است که با توجه به وجود تعداد روزهای گرم به غلظت آن افزوده می شود.
کارشناس پایش محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به شاخص آلایندگی AQI از لحاظ بهداشتی فعلا مشکلی وجود ندارد اما اقدامات کنترلی و پیشگیرانه برای کاهش مقدار غلظت این گاز که وابسته به گرما و وجود سایر آلاینده ها اجتناب ناپذیر است.
وی به تهدیدات و عوامل آلاینده هوا در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: ایجاد آلودگی شدید توسط برخی صنایع بخصوص کارخانه های آسفالت که گاهی موقتی کار می کنند، موجب بروز آلودگی می شوند.
وی اظهار داشت: آشنایی نبودن صاحبان صنایع با فرهنگ زیست محیطی و نیاز به برگزاری کارگاه های توجیهی برای صاحبان صنعت در استان، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری، خشکسالی های مستمر و گسترش بیابان زایی از دیگر موارد بروز آلودگی ها هستند.
مالکی انتشار ریزگردها، وجود کانون های بحران و در معرض خطر ریزگردها مانند شهر سه قلعه، کانون های فرسایش بادی شهرستان بشرویه و نهبندان، از بین رفتن جنگل ها و مراتع اطراف به واسطه چرای بی رویه و عدم آگاهی مردم از تبعات آینده آن را از جمله مهمترین عواملی آلودگی ها ذکر کرد.
وی استفاده از هوای پاک را حق مسلم همه مردم دانست و اظهار داشت: اداره کل حفاظت محیط زیست به تنهایی نمی تواند در بهبود کیفیت هوای استان اقدام کنند اما می طلبد که همه دستگاه های ذیربط و عموم مردم در این زمینه با حفاظت محیط زیست مشارکت و همکاری کنند.
مالکی یادآور شد: همکاری دانشگاه ها و اداره کل حفاظت محیط زیست استان و ایجاد تفاهم نامه بین دانشگاه و محیط زیست در طرح های مطالعاتی و همچنین استفاده از متخصصین بنیاد نخبگان می تواند در پیشبرد اهداف مقابله ای با هجوم گرد و غبار حائز اهمیت باشد.
وی گفت: گازوئیل سهم بسیار زیادی در آلایندگی هوا دارد و به علت داشتن سولفور زیاد باعث تولید گاز دی اکسید گوگرد می شود که یکی از گازهای آلاینده هوا است.
وی اضافه کرد: به طور متوسط سالانه ۳۰۹ میلیون متر مکعب گازوئیل در سطح استان در بخش های حمل و نقل، کشاورزی، اصناف، ادارات و مسکونی استفاده می شود.
کارشناس پایش حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بنزین یکی دیگر از اشکال سوخت های فسیلی است که ۹۹ درصد آن در بخش حمل و نقل در سطح استان استفاده و از احتراق آن گاز مونواکسد کربن و هیدروکربورها که وابسته به کیفیت احتراق بوده، تولید می شود.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از منابع آلاینده مهم انسانی هوا بخش حمل و نقل است توزیع سوخت با کیفیت یورو چهار است توزیع این سوخت یکی از مهمترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا در بخش حمل و نقل خواهد بود.
مالکی معاینه فنی خودروها و بازدید منظم از واحدهای صنعتی را از دیگر راهکارهای جلوگیری از آلودگی ها بیان کرد.
۳۲۱۵*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + شانزده =