۲۹ رشته قنات درمیان مرمت شد

بیرجند – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۹ رشته قنات به طول چهار هزار و ۹۷۵ متر و با اعتبار ۸۷۲ میلیون تومان در این شهرستان مرمت شد.

وحید ضیائیان احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این قنوات از محل اعتبارات ابلاغی سال مالی ۹۷-۹۶ مرمت شد که در مجموع حجم آبدهی آن ۶۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافته است.
وی بیان کرد: مرمت قنوات در راستای حفظ و افزایش آبدهی و ایمن سازی پی قنوات در برابر حوادث غیر مترقبه از جمله سیل و زلزله انجام می شود و از محل اعتبارات سال مالی جاری نیز مرمت ۳۴ رشته قنات در دستور کار قرار دارد.
مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: ۶۶۷ رشته قنات در این شهرستان وجود دارد که دبی آب تمامی این قنوات تحت تاثیر خشکسالی به شدت کاهش یافته و تعداد زیادی از قنوات بر اثر خشکسالی خشک شده است.
وی افزود: همچنین تعداد زیادی از قنوات در مسیر آبراهه ها و رودخانه های فصلی تحت تاثیر سیل بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شده اند که احیا و مرمت آن نیاز به حجم اعتبار بسیار بالایی دارد و مقدار آن از کل اعتبار عمرانی شهرستان نیز فراتر می رود.
ضیائیان احمدی اظهار داشت: با توجه به درخواست های مکرر از سوی مالکین، مرمت قنوات با توجه به درصد تخریب و حجم اعتبارات سالانه انجام می شود، با توجه به اینکه قنات ها بخش زیادی از نیاز آبی بخش کشاورزی را تامین می کنند، نیاز است اعتبارات مورد نیاز برای احیا و مرمت آنها افزایش یابد.
ضیائیان احمدی اظهار داشت: با توجه به کمبود اعتبارات بازسازی و مرمت قنوات به عنوان منابع پایدار آب، روند مرمت قنوات با خودیاری و مشارکت خیران و کشاورزان زودتر به نتیجه می رسد.
شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.
۷۵۵۶*۳۰۲۸

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 19 =