۴۰۰ تله زنده‌گیری هوبره در زیرکوه جمع آوری شد

بیرجند – ایرنا – مدیر حفاظت محیط زیست زیرکوه گفت: ۴۰۰ تله زنده گیری هوبره از زیستگاه‌های هوبره این شهرستان در یک عملیات مشترک با همکاری یگان منابع طبیعی، جمع آوری شد.

مرتضی تقی زاده روز یکشنبه در حاشیه اجرای طرح جمع آوری تله زنده گیری هوبره از زیستگاه های هوبره به خبرنگاران افزود: از ابتدای امسال تاکنون در مراحل مختلف با همکاری محیط زیست، یگان مرزبانی، منابع طبیعی، جوامع محلی و همیاران افتخاری محیط زیست، ۶۰۰ تله زنده گیری هوبره در دشت های شهرستان جمع آوری شده است.
وی ادامه داد: این تله ها در منطقه شکار ممنوع مصوب مرزی، منطقه شکار ممنوع دق پترگان، مراتع سیرخون، کویر همت آباد و چشمه بید و مزارع اطراف چاه شط و چاه پایاب جمع آوری شد.
تقی زاده بیان کرد: تله های زنده گیری هوبره توسط افراد محلی با اغفال از سوی سودجویان هوبره با استفاده از سرشاخه های درختان و پارچه های مختلف در زیستگاه های این پرنده جاگذاری می شود.
وی با بیان ینکه پرنده هوبره از اواخر شهریورماه به مناطق مرزی این شهرستان مهاجرت می کند، اضافه کرد: قاچاقچیان هوبره با تزریق پول به سرشاخه های اصلی خود در شهرستان از آنان می خواهند که هوبره را از افراد محلی خریداری کنند.
مدیر حفاظت محیط زیست زیرکوه عنوان کرد: هوبره از جمله پرندگان در معرض خطر انقراض کشور است و افرادی که نسبت شکار و زنده گیری پرنده بالغ، جوجه، تخم هوبره و همچنین تخریب لانه آن اقدام کنند، ۲۰۰ میلیون ریال جریمه می شوند.
هوبره از تیره درناسانان و یکی از گونه های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست است که از لحاظ ظاهری تا حدودی به بوقلمون ماده شباهت دارد.
پرنده رو به انقراض هوبره در زیستگاه ‌های بیابانی و مناطق خشک دشتی زاد و ولد می کند و این پرنده ارزشمند دارای گردن و دم خرمایی رنگ دراز و از حشرات، بی مهرگان، دانه و بذر گیاهان تغذیه می کند.
هوبره تمایل کمی به پرواز کردن دارد و اغلب راه می رود و از این رو شکارچیان غیرمجاز با ساخت دیواره و پرچین هایی کم ارتفاع از بوته ها و شاخ و برگ درختان در مسیر حرکت این پرنده و ایجاد سد معبر در مسیر آن اقدام به زنده گیری می کنند.
۷۵۵۶*۶۰۵۴

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − هفت =